• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp med val av kronograf?

Putteman

Silver
En kompis är sugen på en kronograf. Han har fallit för Tag Heuer Carrera enligt bild. Dock så är vi nog båda lite lätt skeptiska till varumärket, och klockan kostar 75K. Risken känns stor att man tappar mycket om den ska säljas, och det känns väl helt enkelt ”fel” att lägga 75K på en Tag av nån anledning.

Jag lobbar för Tudor Black Bay Chrono boutique edition enligt bild. Kompisen har dock en tveksam känsla inför Tudor. Typ ”jag ville ha en Rolex men det fick bli en Tudor”.

Vad finns det för andra fina automat kronografer därute tycker ni? Förslag på era favoriter som man kan kika på?

Tack!
IMG_4758.jpeg

IMG_4759.jpeg

Måste kompisen nu prompt betala en sudd slantar till statskassan?
Dvs köpa nytt.

Begagnat finns ju hur mycket som helst där värdetappet blir noll eller iallafall minimalt om han gör sin hemläxa först

Måste kompisen nu prompt betala en sudd slantar till statskassan?
Dvs köpa nytt.

Begagnat finns ju hur mycket som helst där värdetappet blir noll eller iallafall minimalt om han gör sin hemläxa först
Precis, köper man begagnat så finns många ikoniska kronografer till rimliga pengar.
IWC, Heuer Monaco, Breitling Navitimer mm.

Du kan börja med att förklara att Tudor är ett helt awesome märke 🤩

En fin begagnad Speedmaster kommer alltid ligga överst på min inköpslista om jag någon gång ska köpa en kronograf 😊🤘

Jag skulle tipsa din vän om Sinn. Tycker deras kronografer slår det mesta på marknaden, speciellt med 200m WR som bonus. Mycket roligare med något unikt också. Klassisk design, prisvärda med bra byggkvalitet. Här kommer några tips: 103 St, 356, 156 och 903 tex. Finns mycket att välja emellan, och beggade får man mycket för pengarna för. 👍
20240925_203742.jpg
5bf26267c6b50652b9fefd756b6757c2.jpg
product148456-5515.jpg
Sinn-903-St-BE-II-11.jpg

Senast ändrad:
Precis, köper man begagnat så finns många ikoniska kronografer till rimliga pengar.
IWC, Heuer Monaco, Breitling Navitimer mm.
Njäe, måste inte vara helt nytt. Men nära nytt då han är pedant och vill nog göra sina battle scars själv. 😉

Navitimer har jag tagit upp, tycker själv den är fantastisk, men föll inte i så god jord tyvärr.

Har dålig koll på IWC sortimentet, nån specifik modell där som är schysst? Gissar att Portugisen finns som kronograf? Ska kika efter den.

Jag skulle tipsa din vän om Sinn. Tycker deras kronografer slår det mesta på marknaden, speciellt med 200m WR som bonus. Mycket roligare med något unikt också. Klassisk design, prisvärda med bra byggkvalitet. Här kommer några tips: 103 St, 356, 156 och 903 tex. Finns mycket att välja emellan, och beggade får man mycket för pengarna för. 👍
20240925_203742.jpg
5bf26267c6b50652b9fefd756b6757c2.jpg
product148456-5515.jpg
Sinn-903-St-BE-II-11.jpg
Satt precis och tänkte på Sinn. Ska tipsas! Tack

Njäe, måste inte vara helt nytt. Men nära nytt då han är pedant och vill nog göra sina battle scars själv. 😉

Navitimer har jag tagit upp, tycker själv den är fantastisk, men föll inte i så god jord tyvärr.

Har dålig koll på IWC sortimentet, nån specifik modell där som är schysst? Gissar att Portugisen finns som kronograf? Ska kika efter den.
Portugiser eller Pilot exempelvis. Finns i olika material och tavelfärger.

Screenshot_20241012-223507.png

Screenshot_20241012-223611.png

Synd att det måste vara en automat. Annars är ju en Speedmaster kronografernas kronograf.
Automatisk Speedmaster? Inte lika kul som en Pro men finns en del rätt trevliga.
Sinn är bra, men de har ju 60 minutskala. Svårläst! Jag använder min Speedy när jag kokar ägg, eller grillar. Då gäller 30 minutskala. Inget annat.
De flesta Sinn har 30 min på subdial, exempelvis de som @seikosha föreslog. Är väl bara EZM 13.1 i nuvarande sortiment som har 60 min subdial?

Ja, Sinn är är en bra affär. Men, men, men! Vad erbjuder Seiko?

Jag förutsätter ju här att användaren har en praktisk nytta av en en kronograf.
Det har jag:
1. När jag kokar ägg.
2. När jag grillar.
3. När jag snabbparkererar.
4. Tvättider, där är en dykare isf bättre.

När jag mäter en hel del olika saker.l

Jag förutsätter ju här att användaren har en praktisk nytta av en en kronograf.
Det har jag:
1. När jag kokar ägg.
2. När jag grillar.
3. När jag snabbparkererar.
4. Tvättider, där är en dykare isf bättre.

När jag mäter en hel del olika saker.l
Jag tycker att en kronograf är ett instrument som ska brukas. Inte bara se kul ut på handleden.

Om man går på något begagnade räcker summan till
Zenith el primero chronomaster sport ( se Pippis pappa en bit upp )
eller Breguet xx ( båda kan servas i Sverige av tex Nymans Västerås )
Panerai Pam 00074 ( med El Primero verk !!) kan också ibland finnas för ca 75k .
Tänkte också på Jaeger le Coultre Polaris chronograph men bara i Japan dom kvalar in i prisklassen numera

Tillbaka
Topp