• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp med val av min första samlarklocka.?

Dannarp

Basic
Hej.
Är helt ny på det här men tänkte höra om man kunde få lite tips och råd. Är intresserad av att köpa en klocka, gärna rolex. Min budget är ca 50.000kr och jag skulle vilja se det som en investering. Går det att få någon klocka mellan 20-50000 som stiger, eller iaf inte sjunker i värde framöver. Förstår även att det är svårt att veta och att man kanske borde ha en bättre budget, men tänkte höra mig för lite iaf.

Kommer du använda klockan? Om ja, hur mycket?

Om du ska använda klockan mycket finns det alternativ men då gäller det att du köper en äldre klocka som är lite sliten redan. Men då skulle jag heller inte se det som något som man kan förvänta sig öka i värde, bara bara behålla sitt värde inom 80%-100%.

Hej.
Är helt ny på det här men tänkte höra om man kunde få lite tips och råd. Är intresserad av att köpa en klocka, gärna rolex. Min budget är ca 50.000kr och jag skulle vilja se det som en investering. Går det att få någon klocka mellan 20-50000 som stiger, eller iaf inte sjunker i värde framöver. Förstår även att det är svårt att veta och att man kanske borde ha en bättre budget, men tänkte höra mig för lite iaf.

Handla med värdepapper istället om du vill investera pengar.

Också ny här så ska verkligen inte anses som en expert, men min åsikt.......

Jag tycker det är lite fel att köpa en klocka som investering. Köp hellre något som du verkligen tycker om, och vill ha på handleden. I den prisklass skulle jag tippa att det säkraste valet är en begagnad speedmaster, dessutom är den ganska lätt att sälja vidare då det finns alltid en efterfrågan som man kanske inte har med andra märken i den prisklass. Annars om du kan sträcka dig, eller spara lite till så skulle jag säga att det solklara valet är en Rolex Submariner, men det är nära nog dubbelt så mycket som din budget, och även om jag äger en tycker jag att det är lite tråkig/safe val....

Jag hittade en sån för ca 56000 :
Rolex Explorer II
Refnr 16570
Verkcal 3185
Årsmodell 1995
Storlek 40mm
Oysterlänk stål
Boett stål
Svart urtavla
Safirglas
Skicket är viktigt samt om du får cert, låda osv. om du överväger ett köp finns det säkert många här på forumet som skulle kunna ge lite råd och liknande baserat på annons/bilder innan du köper. Och kanske allra det viktigaste, säljaren.

Kommer du använda klockan? Om ja, hur mycket?

Om du ska använda klockan mycket finns det alternativ men då gäller det att du köper en äldre klocka som är lite sliten redan. Men då skulle jag heller inte se det som något som man kan förvänta sig öka i värde, bara bara behålla sitt värde inom 80%-100%.
Nja, den skulle användas någongång ibland tänkte jag. På mitt jobb kan jag inte bära någon klocka.

Hade vi kunnat svara på din fråga så hade vi alla här varit miljonärer.
Det är sant. Tänkte ju inte att den ska stiga i värde på det viset, utan mer att om man köper en fin klocka och av nån anledning säljer den framöver, att man inte förlorat massa pengar på den, att man kan få tillbaka pengarna på ett ungefär.

Hej.
Rolex Explorer ref. 14270 - strunta i dina tankar om att det ska vara en "investering" som stiger i värde. Att kunna titta ned på handleden och njuta kommer vara investering nog.

Vilken Rolex vill du helst bära på handleden? Det är väl ändå där du måste börja? Måste du sedan kompromissa pga pris eller annat så kommer det ju i nästa skede?

Senast ändrad:
Håller med de andra som säger köp dig en klocka du gillar, bär den med stolthet.
Omega Seamaster, Speedmaster - fina ur, klassiska ligger stabilt (tror jag?)
Sluta gör som alla andra som bara stirrar sig blinda på Rolex - fina klockor men så tråkigt.
Sinn har fina kockor för 30-40, Bankdistrikklockorna t ex är underbart vackra.

varför en klocka? Köp två. Du kan säkert köra en Speedmaster och en Sinn på samma budget. Eller en knallblå dykare som får en att le, från Squale..

släpp också ”investeringskrave, har man tur får man tillbaka sina pengar.... Annars har du ju haft ett antal år roligt med fina saker på armen.

Hej

Hall lite koll pa auktioner (Kaplans Bukowskis och kanske nagon mer?)
Dar bor du fa ett bra hum om vad folk idag ar villiga att betala for begagnade klockor.
Du kommer se en hel hog med olika modeller och marken. Kanske nagon faller dig i smaken?
Da ar det antingen bara att buda vad du tycker den ar vard,eller sa tar du nagra manader och foljer auktionerna sa du (forhoppningsvis) kan gora ett gott kop den dag just Din klocka kommer.
For din budget kan du kopa en fin TT Rolex DJ. Verkar halla sitt varde ratt bra runt 35-50,men att tro du far tillbaka varenda krona ar nog naivt. A andra sidan har du klockan nagra ar sa har val inflationen gjort sitt.

MvH
p

Om jag ska övertydligt tolka det många försöker säga... Många klockentusiaster är jäkligt trötta på folk som prompt ska försöka tjäna pengar på sin hobby. Varför det blivit så är att fokus har flyttats från intresse för klockor till intresse för pengar(hårddraget).
Så köp du en fin klocka för intressets skull. Det finns andra och betydligt bättre sätt att tjäna pengar på.

Finns många skäl att älska en klocka - Speedy 1863 verk m glasbaksida - mummsfillibabba
152399_10_medium.jpg

152399_08_medium.jpg

Det finns bättre investeringar än klockor, men köp en fin Datejust och njut av den nu, har du tur så har den gått upp när du vill behöver sälja den
Mvh
Ola G

Köp nån som du tycker är roligt att titta på. Känslan slår specs.

Klockor kostar en del i underhåll och om värdehållning/ökning är viktigt kommer du kanske aldrig slappna av med att bära den med rädsla för att sabba den.

Köp något som tilltalar dig och gör dig glad, tråkigt svar kanske men sant. Det är väl skitsamma egentligen om den är värd 25 om 10 år (exempelvis) trots att du köpte den för 50.

Jämför med de flesta bilar så känns det ändå hyggligt ;)

Tillbaka
Topp