• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp med val av min första samlarklocka.?

Tycker det är intressant hur många som direkt kommenterar investeringsperspektivet. Med tanke på antalet märken och modeller så förstår jag inte varför man inte kan lägga in potentiell positiv värdeförändring som en parameter i att begränsa urvalet. TS skriver ju heller inte att han söker det som potentiellt ska ge den bästa avkastningen för visst då kanske det finns andra finansiella instrument som är vettigare men nu var ju inte det frågan.

Finns såklart inget givet svar på vad man bör köpa men historien vittnar ju en del kring vilka märken och modeller som haft en bra utveckling.

Sedan bör väll det slutgiltiga valet vara ytterst beroende på personlig smak, då blir man troligtvist mest nöjd i längden.

Märkligt att det är nästan alltid är plast-medlemmar som är kåta på investeringsperspektivet vid ett klockköp...;)
Det va kanske felformulerat. Frågan va om det kunde finnas någon som kunde rekommendera en klocka som kanske inte direkt sjunker i värde, utan behåller sitt värde eller t.o.m. ökar i värde.

Sen att man ser det som en investering är väl inte fel? Att köpa en fin klocka som samtidigt är en bra investering för framtiden är väl bara bra? Jag ser inget konstigt i det.

Märkligt att det är nästan alltid är plast-medlemmar som är kåta på investeringsperspektivet vid ett klockköp...;)

Märkligt att så många kommentarer tenderar att överdriva innebörden av gällande ämne. Du hakar upp dig på hur TS definerar ordet investering och använder själv ordet kåt vars definition är sexuellt uppspelt. Oh the irony...

Så länge man köper klockan för att man gärna vill ha den så kan ju värdeutveckling vara viktig för att våga ha en finare klocka. Men.. eftersom det är så svårt att veta något om framtiden är det kanske både bättre i tryggare att köpa en klockan man gillar för hälften av pengarna (det finns massor av fina klockor för runt 20k) och sedan hedgea med en jäkla massa lottsedlar. Eller ännu hellre en förnuftigt komponerad aktieportfölj. Det kommer att ge dig en klocka du vågar använda och en hygglig möjlighet att tjäna en slant. Eller åtminstone motverka värdetappet på klockan.

Sen att man ser det som en investering är väl inte fel? Att köpa en fin klocka som samtidigt är en bra investering för framtiden är väl bara bra? Jag ser inget konstigt i det.

Nä det är inte fel, du tänker helt rätt !

Tyvärr är det inte så många klockmärken som håller värdet eller till och med ökar i den prisklassen du efterfrågar, gillar du lite större klockor skulle jag rekommendera en äldre klassisk Panerai 111 (den kommer alltid ha sin fanclub och det är en apläcker skapelse)

Är du beredd att lägga lite mer pengar så är Rolex med rätt referens ett säkert kort i kategorin "klockor som behåller sitt värde" (och sedan är de "skottsäkra" rent mekaniskt också).

Välkommen till forumet förresten

Också ny här så ska verkligen inte anses som en expert, men min åsikt.......

Jag tycker det är lite fel att köpa en klocka som investering. Köp hellre något som du verkligen tycker om, och vill ha på handleden. I den prisklass skulle jag tippa att det säkraste valet är en begagnad speedmaster, dessutom är den ganska lätt att sälja vidare då det finns alltid en efterfrågan som man kanske inte har med andra märken i den prisklass. Annars om du kan sträcka dig, eller spara lite till så skulle jag säga att det solklara valet är en Rolex Submariner, men det är nära nog dubbelt så mycket som din budget, och även om jag äger en tycker jag att det är lite tråkig/safe val....
Väl talat!

Nä det är inte fel, du tänker helt rätt !

Tyvärr är det inte så många klockmärken som håller värdet eller till och med ökar i den prisklassen du efterfrågar, gillar du lite större klockor skulle jag rekommendera en äldre klassisk Panerai 111 (den kommer alltid ha sin fanclub och det är en apläcker skapelse)

Är du beredd att lägga lite mer pengar så är Rolex med rätt referens ett säkert kort i kategorin "klockor som behåller sitt värde" (och sedan är de "skottsäkra" rent mekaniskt också).

Välkommen till forumet förresten
Tack! Det är många som ska lägga sig i på ett fel sätt när man skriver på forum. Men jag har ju fått en del tips, råd och bra kommentarer iaf :)
Jag får kika och fundera lite så får man se vad det blir. Men som sagt, en rolex är jag sugen på men har fått upp ögonen för en del annat nu med.

Hej.
Är helt ny på det här men tänkte höra om man kunde få lite tips och råd. Är intresserad av att köpa en klocka, gärna rolex. Min budget är ca 50.000kr och jag skulle vilja se det som en investering. Går det att få någon klocka mellan 20-50000 som stiger, eller iaf inte sjunker i värde framöver. Förstår även att det är svårt att veta och att man kanske borde ha en bättre budget, men tänkte höra mig för lite iaf.

Inom den budgeten skulle jag satsa på säkra aktier, förlåt klockor. :)Typ Rolex Datejust, Omega Speedmaster, Omega Seamaster. Har man tur hittar man ett märke som har en uppåtgående trend, men det kan vika snabbt. Heuer, Zenith, UG, m fl steg rejält för några år sedan.

Gamla 50-60 tals Omegor tror jag du kan tjäna procentuellt sett ganska bra på, men en eventuell service äter snabbt upp eventuell förtjänst.

Men det viktigaste är att köpa en klocka som du gillar och som sitter bra på armen.

:DOm du verkligen ser det som en investering, vilket många här redan har stött och blött, så skulle jag rekommendera att sprida risken likt vilken investering som helst. Varför inte satsa på 2-3 seiko och en Speedmaster?

så länge du köper saker som du faktiskt också bär på armen så är det ju aldrig en förlustaffär i den bemärkelsen

Tycker det är intressant hur många som direkt kommenterar investeringsperspektivet. Med tanke på antalet märken och modeller så förstår jag inte varför man inte kan lägga in potentiell positiv värdeförändring som en parameter i att begränsa urvalet. TS skriver ju heller inte att han söker det som potentiellt ska ge den bästa avkastningen för visst då kanske det finns andra finansiella instrument som är vettigare men nu var ju inte det frågan.

Finns såklart inget givet svar på vad man bör köpa men historien vittnar ju en del kring vilka märken och modeller som haft en bra utveckling.

Sedan bör väll det slutgiltiga valet vara ytterst beroende på personlig smak, då blir man troligtvist mest nöjd i längden.

Det finns åtminstone två uppenbara orsaker som är lätta att komma på till att det inte är konstigt att ämnet kan mötas med skepticism.

Det ena är att som redan sagts att ingen kan veta säkert. Vad man kan utgå från och gissa vidare är det som varit och det finns tydliga trender så här långt som vem som helst kan se utan att behöva lägga nån större tid på det. Om det inte är lika tydliga trender är det antagligen inte något att gå efter för framtiden heller och kan lika gärna bli vilda fantasier och gissningar som visar sig helt felaktiga. Vill man ha det?

Det andra är att ifall det ska vara ett forum som handlar om klockintresset och klockorna i sig först och främst är det väl bra om spekulationer och investeringsfrågor om vad man eventuellt kan tjäna eller slippa förlora på en klocka som spelar så avgörande roll för många klockköpare och får de konsekvenser det fått, hålls måttligt på ett sånt här ställe. Annars skulle den delen nog snabbt ta överhanden av allt att döma och allt kom att kretsa kring det även här inne, och det vore ganska tråkigt.

Med det sagt tycker inte jag det är konstigt att andrahandsvärde spelar roll vid klockköp och inte tycker jag det är fult att ta det med i beräkningen heller, absolut inte. Men att återkommande fylla sida efter sida och trådar efter trådar med spekulationer om det är hälsosamt för ett sånt här ställe att vara tveksam till. Annars vore det säkert mycket mer än det är nu, ungefär som att öppna en dammlucka.

Hade bara de flesta hållit sig till min fråga ist för att svara på sånt jag inte frågade om och försökt vara viktigpettrar ist så hade det inte behövt bli massa trams om annat. Men oftast är det såhär på forum. Min fråga va rätt enkelt ställd, och jag behöver inte ha några tips om andra investeringar. Samlarbil, aktieportföljer, gård, sparkonton mm har jag. Det va bara en fråga ang klockor jag undrade över! Som tur är så verkar det finnas några här som försöker komma med tips och råd iaf, och tack till er

Hade bara de flesta hållit sig till min fråga ist för att svara på sånt jag inte frågade om och försökt vara viktigpettrar ist så hade det inte behövt bli massa trams om annat. Men oftast är det såhär på forum. Min fråga va rätt enkelt ställd, och jag behöver inte ha några tips om andra investeringar. Samlarbil, aktieportföljer, gård, sparkonton mm har jag. Det va bara en fråga ang klockor jag undrade över! Som tur är så verkar det finnas några här som försöker komma med tips och råd iaf, och tack till er
Tycker du fått svar anpassade efter vad du frågade efter och nästan alla ganska trevliga svar.
Att kalla folk för viktigpettrar för att de tar upp aspekter av det du vill veta blir lite märkligt.

Det är ett forum för klockintresserade personer, ingen gratistjänst där man bara kan räkna med att få svar på vilka klockor som kan vara lönsammast att köpa utan att det blir kommentarer kring den frågan.

Senast ändrad:

Frågan var tydlig och jag förstår tänket. Ingen expert och har en ganska blygsam samling, men frågan tappar poängen med att skaffa en mer specifik klocka med utgångspunkten att den ‘måste bibehålla eller öka i värde”. För många här handlar det om att klockan man skaffar är personlig eller pga ett visst intresse för hantverket om det är en Seiko eller Rolex spelar inte så stor roll. Inte heller värdeökning eller minskning, även om vissa svar varit lite OT så har en del en poäng. Även värt att betänka att en klocka likt en bil tappar en väldigt stor del av värdet när den lämnar butiken.

Mitt tips, skaffa en klocka du gillar inom ramen för budgeten, bygg upp en egen relation med klockan över åren och tanken på pengen kommer att vara oviktig om 30 år. Själv skaffade jag mig min första “riktiga” klocka vid första lönen efter Universitetet. En vintage model som var det enda som min lön kunde sträcka sig till inom det “högre segmentet”. På den tiden hade jag helst valt en ny.
30år senare har den har varit med på resor, när jag träffade min fru, när jag gifte mig och när vår dotter föddes. Däremellan på fester, begravningar, och div andra up’s and down’s. Klockan har sedan dess gått upp 200% i värde, men efter allt den varit med om hade den kunnat gå ned 200%. Den är oavsett det monitära ovärdelig i mitt tycke.

Fundera istället på vad du ska ha en till? En “beater”, dress watch etc. etc.? På KS ‘köp/sälj’ finns det riktigt mycket bra inom den budget du nämner.

Tillbaka
Topp