• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med val av ny klocka för en nybörjare!

Biologen

Breitling

Biologen

Breitling
Victorinox INOX finns väl i snygga dammodeller?
Ja denna är fet
WAT_241768_S1.jpg
 
Seiko 5 SNKL15K1 800kr
20190113_135100.jpg

Funktioner:

Rostfritt stål fall
Rostfritt stålarmband
Automatisk rörelse
Kaliber 7S26
Hardlex Crystal
Silver Dial
Dag- och datumvisning
Lysande händer och markörer
Vik över lås med tryckknapp
Se igenom fall tillbaka
30M vattenresistens
Ungefärlig falldiameter 38 mm
Ungefärlig falltjocklek 11 mm


Jag vet att jag tipsat om denna förut.
Men vill ändå göra det igen, klockan gör sig verkligen inte på bild, ialllafall inte när jag fotar, men den är mycket finare i verkligheten och är värd varenda krona
 
Senast ändrad:

Biologen

Breitling
Den ser fin ut, jag röstar dock för att du slår till på någon begagnad Oris, oerhört mycket klocka för pengarna!!
Jag har funderat på begagnad. Det är ekonomiskt (kanske) och även bra ur en miljöaspekt. Jag är ny på det här med klockor och jag vet inte om man kanske borde ha lite mer kunskap innan man ger sig in på att köpa begagnat? Anledningen till att jag började kolla klocka var att jag behöver en klocka nu då min gamla gått sönder, är lite orolig att det ska bli nått meck med att köpa en begagnad, i stil med att det är en automatisk och att den kommer behöva servas och så kommer det kosta både tid och även pengar... Jag är dock väääääldigt sugen på en vintage Omega Seamasterr 600, men det får bli senare :D
 

Biologen

Breitling
Seiko 5 SNKL15K1 800kr
20190113_135100.jpg

Funktioner:

Rostfritt stål fall
Rostfritt stålarmband
Automatisk rörelse
Kaliber 7S26
Hardlex Crystal
Silver Dial
Dag- och datumvisning
Lysande händer och markörer
Vik över lås med tryckknapp
Se igenom fall tillbaka
30M vattenresistens
Ungefärlig falldiameter 38 mm
Ungefärlig falltjocklek 11 mm


Jag vet att jag tipsat om denna förut.
Men vill ändå göra det igen, klockan gör sig verkligen inte på bild, ialllafall inte när jag fotar, men den är mycket finare i verkligheten och är värd varenda krona
Snygg! Har dock insett att klockan behöver vara vattenresistent till iaf 10 bar samt att en diameter på 38 är lite väl stort, jag gillar något mindre klockor
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har funderat på begagnad. Det är ekonomiskt (kanske) och även bra ur en miljöaspekt. Jag är ny på det här med klockor och jag vet inte om man kanske borde ha lite mer kunskap innan man ger sig in på att köpa begagnat? Anledningen till att jag började kolla klocka var att jag behöver en klocka nu då min gamla gått sönder, är lite orolig att det ska bli nått meck med att köpa en begagnad, i stil med att det är en automatisk och att den kommer behöva servas och så kommer det kosta både tid och även pengar... Jag är dock väääääldigt sugen på en vintage Omega Seamasterr 600, men det får bli senare :D
När det gäller begagnade Oris kan du hitta alldeles nya uttagna 2019, i princip oanvända, för runt 7-10 k. Service behövs säkerligen inte under de första 5-8 åren.
Men annars så kan du ju köra på en Seiko SKX eller liknande. Även där får du mycket klocka för liten slant.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Jag har funderat på begagnad. Det är ekonomiskt (kanske) och även bra ur en miljöaspekt. Jag är ny på det här med klockor och jag vet inte om man kanske borde ha lite mer kunskap innan man ger sig in på att köpa begagnat? Anledningen till att jag började kolla klocka var att jag behöver en klocka nu då min gamla gått sönder, är lite orolig att det ska bli nått meck med att köpa en begagnad, i stil med att det är en automatisk och att den kommer behöva servas och så kommer det kosta både tid och även pengar... Jag är dock väääääldigt sugen på en vintage Omega Seamasterr 600, men det får bli senare :D
Ja, det är nog klokt att inte gå på begagnat direkt, det är lite av ett minfält. (Speciellt när det gäller vintage Omega och liknande.) Och ska man köpa begagnat så tycker jag att ska det vara såpass att det verkligen märks på priset, jag köper hellre nytt än "nästan nytt".
 

Bjoerling

Cartier
Frugan har haft Certina ds-8 (nr 3 i trådstarten) sedan förra sommaren. Hon är väldigt nöjd. Mycket snygg klocka med ett klassiskt utseende tycker jag. Känns prisvärd och gedigen. Här är ett halvsuddigt wristshot från när hon provade den i butik:
IMG_20200103_095332.jpg
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Jag har funderat på begagnad. Det är ekonomiskt (kanske) och även bra ur en miljöaspekt. Jag är ny på det här med klockor och jag vet inte om man kanske borde ha lite mer kunskap innan man ger sig in på att köpa begagnat? Anledningen till att jag började kolla klocka var att jag behöver en klocka nu då min gamla gått sönder, är lite orolig att det ska bli nått meck med att köpa en begagnad, i stil med att det är en automatisk och att den kommer behöva servas och så kommer det kosta både tid och även pengar... Jag är dock väääääldigt sugen på en vintage Omega Seamasterr 600, men det får bli senare :D
Om du kollar här på Klocksnack köp och sälj kan du vara ganska säker på att det inte bör vara några problem med begagnat. Det är ju även fritt fram att fråga om objekt du finne rintressant så kan forumet hjälpa dig med frågor du har.

Vill du verkligen bara ha en klocka snabbt. Köp en casio f91w för typ 150kr nu sen kan du scanna av köp och sälj här efter någonting trevligt begagnat :)

En nackdel är väl att utbudet av klockor i storlek du är ute efter inte är det vanligaste här på Klocksnack då det är mestadels herrklockor som cirkulerar.

Därför jag tycker det är extra kul när vi får hit fler tjejer :)
 

Biologen

Breitling
Frugan har haft Certina ds-8 (nr 3 i trådstarten) sedan förra sommaren. Hon är väldigt nöjd. Mycket snygg klocka med ett klassiskt utseende tycker jag. Känns prisvärd och gedigen. Här är ett halvsuddigt wristshot från när hon provade den i butik:
IMG_20200103_095332.jpg
Kul att hon är nöjd! Jag tror faktiskt att det kommer bli just den för mig också, gillar verkligen utseendet samt att den verkar vara av väldigt bra kvalitet.
 

Biologen

Breitling
Om du kollar här på Klocksnack köp och sälj kan du vara ganska säker på att det inte bör vara några problem med begagnat. Det är ju även fritt fram att fråga om objekt du finne rintressant så kan forumet hjälpa dig med frågor du har.

Vill du verkligen bara ha en klocka snabbt. Köp en casio f91w för typ 150kr nu sen kan du scanna av köp och sälj här efter någonting trevligt begagnat :)

En nackdel är väl att utbudet av klockor i storlek du är ute efter inte är det vanligaste här på Klocksnack då det är mestadels herrklockor som cirkulerar.

Därför jag tycker det är extra kul när vi får hit fler tjejer :)
Mja, jag får väl se hur jag gör... Jag tror dock det blir en Certina nu och så får jag kolla efter en begagnad senare :) Precis som du säger upplever jag att det är mycket herrklockor som cirkulerar, inte för att jag bryr mig så mycket om det är en herr eller dam, det enda är väl att herrklockor ofta är ganska stora. Ja det vekar inte vara många tjejer här? :wideyed:
 

nept

Panerai

Biologen

Breitling
Jag råkar ju vara herre men tycker också att väldigt många herrklockor är på tok för stora.

Tänkte även föreslå denna Sinn. Modellen heter 434 och har (precis som Certinan ovan) ett väldigt precist kvartsverk och är 34 mm i diameter. Safirglas och 10 bar. Är lite lockad att köpa en sån själv. https://www.sinn.de/en/Modell/434_St_S.htm

c9x2-zReYmxIxCyuA-QInxEk2a9uawN6nAxMqJCwEMonI3X8JIjPym2ccXWZdbvoogn7NTWO6CtTWcsuyedMLO5GBd683jIocMKRUwSLJkkOA17ZGzMg-YGPCRSJFkmU4o0oez_6jsSthADYrhnx-abetRC7W2lgbThljAj01iIZLfClI5u9RAmltCg9lUyE6RmQ_gCOWFqZX3Xy8GenQrypNPb-RLo5ZEpbH_rNGR8EaPbyQn3_rXzrcgAEf8J5t5vxKzPq5LjzRXM__vkws1Lq0by1h_boxooGS6Q5PDb7V7AvnXy21zYWC5dC6xZoac4uJKRkGR6oBoN1bD2Wi-xObT9b72KG_oF79pEme4A9blSYeN6Mb58C3_SinUnaa95Fc6J23vLjsfBUuFZTaoKcE5r0D91wACFu1tpcT-nvsyaKD_7BH_g-mYE2y8JeKxUWWBdPgHoR5leNDIiDwqqCA-sXAZWdFjgBcRHwlrlQvTJWaARY8whFX-a0clL47AjdmZEKK-fBh0kOq07iV-UhEcrxtmJYOvYeOB6UZad9Iu6P1ca1M0mi2wgOgCRzWKQqMhRa-2RKAigccrND5_aeI-unQZ5EPTVV0-XgP0QbsU07KD4LVmSlKdfVoSfHJbm8tLSLc_zNxIs2dDcLSS3iRIiXfTR0JZadyB7KF2boF3Jui8-ISQYCiyQobND97z5FwonzBBToDN49zEr40W2hsvveXmyvFaxnUxY4VTXa42A=s800-no
Ja Sinn gör ju så fina klockor! Gillar armbandet på den, tyvärr är den lite utanför min budget för tillfället :shifty:
 

Uffe321

Omega
Paneristi
2-Faktor

Biologen

Breitling
Landade till slut på Certinan (nummer 3 i trådstarten) efter mycket velande. Beställde den i helgen från en väletablerad KS-approved näthandlare. Kände mig nöjd och mina förhoppningar var höga. Den skickades efter vad som kändes som en evighet i tisdags och anlände till postombudet idag. Hämtade ut den, slet upp förpackningen av iver! Besvikelsen var ett faktum. Fel klocka. Samma modell fast tvåtonad. Kollar orderbekräftelsen, både den på mail och i kartongen, där står den klocka jag beställde och inte tvåtonade.
Jahopp då är det bara att skicka tillbaka den då och vänta på den rätta klockan :grumpy:. Jag hade sett fram emot att äntliiiiiigen ha ett armbandsur igen. Avskyr att behöva ta upp telefonen varje gång jag vill veta vad klockan är. Men det är väl bara att vänta igen då.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Landade till slut på Certinan (nummer 3 i trådstarten) efter mycket velande. Beställde den i helgen från en väletablerad KS-approved näthandlare. Kände mig nöjd och mina förhoppningar var höga. Den skickades efter vad som kändes som en evighet i tisdags och anlände till postombudet idag. Hämtade ut den, slet upp förpackningen av iver! Besvikelsen var ett faktum. Fel klocka. Samma modell fast tvåtonad. Kollar orderbekräftelsen, både den på mail och i kartongen, där står den klocka jag beställde och inte tvåtonade.
Jahopp då är det bara att skicka tillbaka den då och vänta på den rätta klockan :grumpy:. Jag hade sett fram emot att äntliiiiiigen ha ett armbandsur igen. Avskyr att behöva ta upp telefonen varje gång jag vill veta vad klockan är. Men det är väl bara att vänta igen då.
Surt! Men man får anta att säljaren tar all fraktkostnad. Kanske till och med någon liten kompensation.

Fick du någon känsla för om modellen som sådan kändes rätt då? :)
 

Biologen

Breitling
Sambon är nöjd med sin Presage:
b11d299f-8230-4d56-b5be-3391b645a124-jpeg[1].jpg
Wow snygg kombo med guld och brunt läderarmband! Jag har ju funderat på Presage men jag är lite rädd att glaset ska spricka eftersom det är välvt uppåt. Jag är rätt aktiv av mig och praktisk, rädd att jag ska råka slå till kanten på glaset när jag håller på med renovering eller fixar i trädgården etc...
 
Wow snygg kombo med guld och brunt läderarmband! Jag har ju funderat på Presage men jag är lite rädd att glaset ska spricka eftersom det är välvt uppåt. Jag är rätt aktiv av mig och praktisk, rädd att jag ska råka slå till kanten på glaset när jag håller på med renovering eller fixar i trädgården etc...
Glaset kommer inte spricka av trädgårdsarbete, däremot är det kanske ingen sådan typ av klocka. Läderband tål ju inte så mycket. Detta kanske mer är en dressklocka... Du får helt enkelt ha en klocka åt varje tillfälle, så börjar samlandet :) annars låter Certinan som ett bra val.
 

Biologen

Breitling
Glaset kommer inte spricka av trädgårdsarbete, däremot är det kanske ingen sådan typ av klocka. Läderband tål ju inte så mycket. Detta kanske mer är en dressklocka... Du får helt enkelt ha en klocka åt varje tillfälle, så börjar samlandet :) annars låter Certinan som ett bra val.
Haha nä inte kommer den väl spricka av trädgårdsarbete så men jag tänker om jag råkar stöta emot berg... Låter långsökt nu när jag skriver det men vi har berg med rabatter kring så inte helt ovanligt att man är där och gräver runt :p
Precis, det är kanske mer av en dressklocka. Ja samlandet kommer väl börja snart haha. Men just nu får jag nöja mig med en klocka som tål lite mer, så Certinan känns bra :)
 
Topp