• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp med val av Zenith El Primero-klocka

Vad ska jag välja?

• Totala väljare
    53
  • Enkät stängd .

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Trodde aldrig jag skulle starta en sådan tråd men nu blir det så. Har länge varit svag för Zenith och deras El Primero-kronograf. Det började här: https://klocksnack.se/threads/dagens-klocka-av-tie-tisdag-v-8.35661/

En ny införskaffades förra sommaren i London. En perfekt dressklocka som inte är som alla andra av deras olika kronografvarianter och definitivt en skarp kontrast mot den Defy Classic som jag hade och som sedan såldes.
Min nya El Primero Chronograph även kallad Captain, mäter 42mm och är en favorit hos min hustru. Stålboett och med guldstavindex och guldvisare på vit tavla och med diskreta subtavlor.

Men så presenterades det 2017 ytterligare en tribut till Range Rover i deras samarbete, med en limiterad (200ex) mörk keramiserad aluminiumboett med en borstad grå tavla med koppardetaljer. Chronomaster El Primero- Range Rover Velar. Även denna mäter 42mm. Den är försedd med ett gummiband med mönster från Range Rover. På bild blev jag väldigt förtjust i den.

Nu har jag provat och tycker kanske inte att upplevelsen blev riktigt densamma som bilderna lovade. Men samtidigt är det en väldigt fräck klocka. Jag gillar ju mörka klockor med guld eller koppar.

Vad tycker forumet? Värt att byta? Ska man göra frugan besviken?

1942.JPG

1946.JPG

1948.JPG

1949.JPG

033.JPG

036.JPG

029.JPG

028.JPG

Behåll säger jag, mest för att jag inte alls tilltalas av utseendet på El Primeron du lagt upp bild på. Det röda gör sig inte alls mot det svarta i klockan i mitt tycke.
Lycka till!

Jag säger också - behåll den du har. Den svarta keram-klockan ser iofs cool ut, men den förefaller lite platt/själlös. Nu har jag inte sett den live tyvärr, men misstänker av det du skriver själv att du är inne på ett liknande spår. Min erfarenhet är att har man inte rätt feeling från början är det ingen mening med att köpa. Lycka till med beslutet!

• Like
Reactions: TiE
Jag säger också - behåll den du har. Den svarta keram-klockan ser iofs cool ut, men den förefaller lite platt/själlös. Nu har jag inte sett den live tyvärr, men misstänker av det du skriver själv att du är inne på ett liknande spår. Min erfarenhet är att har man inte rätt feeling från början är det ingen mening med att köpa. Lycka till med beslutet!
Den svarta är dessutom inte keramisk.

Jag tycker den svarta är snyggare som klocka, men som dressare är den vita ett bättre val. Stämmer i kören ovan och säger behåll.

Tillbaka
Topp