• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp mig att identifiera 3st äldre Omegor samt 1st tissot?

Måberg

Panerai
Hej!
Nybliven medlem här, skriver en introduktion i tråden för det efter jag är klar med detta inlägg!

Jo, jag har några äldre klockor som jag gärna skulle få reda på lite mer om. Har inte för avsikt att sälja dem men hade varit kul att lyckas få fram något ungefärligt årtal och värde på dem!

Nummer ett är den jag vet mest om. Det är en Tissot Seastar Quartz-ur som var en pensionsgåva till min morfar, och är graverad med året (1982) samt hans namn undertill. Till denna har jag även asken samt manualer. Den mer specifika modellen tycks vara "seastar 3232" men hittar inget som liknar denna när jag googlade runt lite.

Nummer två är en Omega Seamaster Quartz-ur som jag fick ta över från min farsa efter att han tröttnat på att den tydligen alltid gick sönder. Dock så har den aldrig gått sönder efter det att jag lämnade in den på service/reparation för drygt 2 år sedan nu. Jag skulle tippa på att denna är från tidigt 80tal också.

Nummer tre är också arvegods från min morfar med ett uppdragningsbart ur. Låset på länken är graverad med hans initialer och min mor sa att det var hans favoritklocka som han alltid hade på sig men utöver detta vet jag inget mer om den.

Nummer fyra är också den jag själv tycker mest om! Även denna arvegods från morfar och liksom den ovanstående är det ett uppdragningsbart urverk i denna. Överlag i ganska bra skick men urtavlan är ganska gulnad, men jag tycker patinan ger ett riktigt tufft stuk!

Beklagar att bilderna blir sådär, kameran ville inte riktigt fokusera. Kan ta nya om det skulle behövas.

Hoppas ni kan ge mig lite mer fakta om dessa!
Mvh Måberg

DSC_0515.JPG DSC_0524.JPG DSC_0525.JPG DSC_0530.JPG DSC_0519.JPG DSC_0520.JPG received_10153333249705197.jpeg DSC_0518.JPG
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Skulle tippa på, med början från första bilden. 70-80-tal. 70-80 tal. 50-tal. 50-60 tal.

Den (om den är det) från 50-tal i solitt guld är värd mest.
 

Måberg

Panerai
Tackar och bockar!

Har inte för avsikt att sälja dem men alltid trevligt att veta mer om dem bara då jag aldrig hann lära känna min morfar då han var rätt dålig sista tiden han levde/jag föddes. Känns lite "kul" att gå runt med en klocka som är ca 30-40år äldre än mig själv!

Den i solitt guld så menar du den som inte har några utsatta siffror va?

Jag har googlat lite (utan att bli så mycket klokare alls), hittade någon liknade som kallades "sub second", om det är någon specifik modellbeteckning eller bara en allmän beskrivning på vad de kallas förstod jag dock inte.

Mvh Måberg

Edit: Inte haft upp boetterna på någon av dem, har inga verktyg för detta och de flesta klockbutiker hinner båda öppna efter jag börjar jobba och stänga innan jag är ifrån jobbet :(
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Solitt guld, så tänkte jag på 50-talaren. Den här.

DSC_0519.JPG


Sub second är en benämning på alla klockor som inte har sekundvisaren i mitten utan (oftast) nere vid klockan 6.

Om du öppnar baksidan och kollar i locket kommer du hitta ett nummer (referensnummer) som ger mer information om klockan.
 

Måberg

Panerai
Ah ok, tackar!

Det var det jag misstänkte, att det helt enkelt bara stod för "sub second" as in att sekundvisare är placerad undertill.

Får sonika ta med mig klockorna till en seriös uraffär nästa gång jag är ledig och be dem öppna upp så jag kan få fram referensnumret mot en avgift eller så då! :)
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Ah ok, tackar!

Det var det jag misstänkte, att det helt enkelt bara stod för "sub second" as in att sekundvisare är placerad undertill.

Får sonika ta med mig klockorna till en seriös uraffär nästa gång jag är ledig och be dem öppna upp så jag kan få fram referensnumret mot en avgift eller så då! :)
Sedan när du har referensnumret så kan du kontakta Omega och därifrån EXAKT få reda på när din klocka är gjord ! Kolla här http://www.omegawatches.com/planet-omega/heritage/extract-of-the-archives/?no_cache=1
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ah ok, tackar!

Det var det jag misstänkte, att det helt enkelt bara stod för "sub second" as in att sekundvisare är placerad undertill.

Får sonika ta med mig klockorna till en seriös uraffär nästa gång jag är ledig och be dem öppna upp så jag kan få fram referensnumret mot en avgift eller så då! :)

Låter som en vettig idé, och sedan tycker jag du ska lämna in dem mekaniska för service (om du tänkt använda dem) speciellt guldomegan om du tänkt använda den.
Väldigt fin klocka! :)
 
Får sonika ta med mig klockorna till en seriös uraffär nästa gång jag är ledig och be dem öppna upp så jag kan få fram referensnumret mot en avgift eller så då! :)
Öppnade en äldre Omega hos en urmakare för ett par veckor sedan för att kunna åldersbestämma den, kostade 100kr så det är blir nog ingen stor utgift (dessutom är det riktigt intressant!).
 

Måberg

Panerai
Equilibrium; Det var ingen dum idé alls! Så långt tänkte jag inte ens!

Eriksson850: Har använt den längst till höger i första inlägget ett par dagar nu i veckan (tycker patian är riktigt tuff på den!) och den tuffar på bra, tappat någon minut har jag märkt dock. För en nybörjare inom denna roliga hobby, vad kostar en det att få en service gjord på ett ungefär och hur ofta bör det göras? Antar att det gäller alla klockor också (även mina nyare Seiko).
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Equilibrium; Det var ingen dum idé alls! Så långt tänkte jag inte ens!

Eriksson850: Har använt den längst till höger i första inlägget ett par dagar nu i veckan (tycker patian är riktigt tuff på den!) och den tuffar på bra, tappat någon minut har jag märkt dock. För en nybörjare inom denna roliga hobby, vad kostar en det att få en service gjord på ett ungefär och hur ofta bör det göras? Antar att det gäller alla klockor också (även mina nyare Seiko).
Ingen fara, det är ju långt ifrån alla som vet om denna möjlighet.
Jag visste själv inte att den fanns innan jag blev medlem här :)
Har själv en gammal Seamaster som jag nångång skall checka.
image.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Equilibrium; Det var ingen dum idé alls! Så långt tänkte jag inte ens!

Eriksson850: Har använt den längst till höger i första inlägget ett par dagar nu i veckan (tycker patian är riktigt tuff på den!) och den tuffar på bra, tappat någon minut har jag märkt dock. För en nybörjare inom denna roliga hobby, vad kostar en det att få en service gjord på ett ungefär och hur ofta bör det göras? Antar att det gäller alla klockor också (även mina nyare Seiko).
De som det står quartz på på urtavlan kan du använda utan att vara orolig. De mekaniska 50 och 50-60 talarna skulle jag lämna in för service först.
Skulle tippa på att det kostar ca 2000-2500 hos en vintageurmakare och allt från en femhundring till en tusenlapp om du raggar upp någon amatörurmakare här på forumet. Testa att skicka ett pm till minuteman och mcgyver här på forumet.
 

Måberg

Panerai
De som det står quartz på på urtavlan kan du använda utan att vara orolig. De mekaniska 50 och 50-60 talarna skulle jag lämna in för service först.
Skulle tippa på att det kostar ca 2000-2500 hos en vintageurmakare och allt från en femhundring till en tusenlapp om du raggar upp någon amatörurmakare här på forumet. Testa att skicka ett pm till minuteman och mcgyver här på forumet.

Ah ok då är jag med på noterna! Oj det var saftigare än jag trodde men vore ju dumsnålt att inte kosta på dem det heller! Nu vet jag vad jag ska göra nästa gång jag är ledig haha :)
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Då skall du ändå veta att en valfri Rolex kostar från 5-6000:- (och uppåt) att serva och att detta bör göras åtminstone med tja....
Ivartfall 8-10 års mellanrum på en höft beräknat.
 
Topp