• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp mig att välja rätt klocka!

Hej Klocksnack! Jag ska köpa en klocka (examenspresent från mina föräldrar) och jag behöver lite hjälp från er. Jag har några krav på klockan:
  1. Den ska ha metallänk
  2. Den ska vara mer dressig än sportig (alltså inget dykarur/racingur etc)
  3. Jag har rätt små handleder så den kan max vara 40mm i diameter, helst mindre.
  4. Jag tänker mig i första hand begagnat. Prisklassen ska vara ca 30-45kkr för en klocka som är runt 5-10 år gammal.
De klockor jag har hittat som stämmer in på dessa kriterier är IWC Portofino Automatic (vit urtavla) med meshlänk och Rolex Datejust. Problemet med protofinon är att meshlänkens standardstorlek är unset för stor för mig i sitt innersta läge. Jag skulle behöva den mindre varianten, vilken jag aldrig kan hoppas på att hitta begagnad. Alltså lutar det åt en Datejust (116234, silvrig el vit urtavla).

Vad säger ni? Finns det klockor som stämmer in på mina kriterier som jag inte tänkt på? Andra synpunkter på mitt resonemang?
 
Låter som en DJ skulle vara perfekt för dig. Du kan inte tänka dig lite mer vintage?
Egentligen skulle jag kanske det, men jag är lite skraj för pålitligheten (man har inte alltid stenkoll på servicehistorik, servicekvalitet etc.). Dessutom tycker jag att 116234 har en del fördelar både estetiskt och praktiskt. Den nya, solida länken, bland annat.
 

MånsT

Rolex
Omega Aqua Terra med 8500-verket.

IMG_20151208_131358.jpg
 
Funderat på, men den känns lite för sportig (även om den också är rätt dressig). Dessutom så gillar jag inte riktigt 3an, 6an och 9an i en Explorer.
 

Ronnie

Rolex
Lite idéer:
JLC Master Control Geographic
JLC Master Control Ultra Slim (på gränsen prismässigt och kanske snyggare på läderband)
Rolex Milgauss eller Oyster Perpetual
Cartier Tank Solo (/XL)
Glashütte Original Senator Zeigerdatum eller Chronograph
 
Senast ändrad:

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Jag håller med om att en sexsiffrig DJ är ett utmärkt val. 30-45 k är nog på gränsen för en 116234.
För att komma med lite konstruktiva förslag så kommer de nu.
Omega AT 39mm.
Grand Seiko. Kolla de två som ligger på KS. Nog otroligt trevliga. Dessutom pengar över.
Jlc. Finns en på ks.
Någon dressad sinn. Typ 856.
Cartier
116200
116000

Har du några klockor redan idag? Vilka?

Bifogar dessutom lite inspiration. Jag tycker 116200 är tillräckligt blingig.
image.jpeg
image.jpeg
 
Jag håller med om att en sexsiffrig DJ är ett utmärkt val. 30-45 k är nog på gränsen för en 116234.
För att komma med lite konstruktiva förslag så kommer de nu.
Omega AT 39mm.
Grand Seiko. Kolla de två som ligger på KS. Nog otroligt trevliga. Dessutom pengar över.
Jlc. Finns en på ks.
Någon dressad sinn. Typ 856.
Cartier
116200
116000

Har du några klockor redan idag? Vilka?

Bifogar dessutom lite inspiration. Jag tycker 116200 är tillräckligt blingig.
image.jpeg
image.jpeg
+1
Tycker att det låter som att en DJ skulle passa perfekt. Kolla in de modeller som Kejsaren hänvisat till. Hade varit något av mina val om jag suttit i samma sits som du.
Lycka till!
 
Tack för alla tips! En del av dem har jag övervägt, andra är nya för mig. Jag ska läsa på om de jag inte känner till och håller er uppdaterade om vad som händer. Jag hinner nog inte göra något denna vecka. Trevlig helg och tack igen.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Tack för alla tips! En del av dem har jag övervägt, andra är nya för mig. Jag ska läsa på om de jag inte känner till och håller er uppdaterade om vad som händer. Jag hinner nog inte göra något denna vecka. Trevlig helg och tack igen.
Om du är skåning finns min 116200 i malmö om du vill titta lite extra. Skicka ett PM.
 
Nu har jag haft tid att verkligen gå igenom era förslag. Några av dem ligger lite för högt i pris och vissa är så ovanliga att man inte kan räkna med att hitta dem begagnat. I slutändan är det framförallt Datejusten och Aqua Terran som är aktuella. Och då känner jag mer för Datejusten, med sitt mer klassiska utseende. Det är också väldigt kul att se att många av er tycker att det är ett bra val:)

Tack igen för all hjälp. Nu är det nog bara att vänta på att rätt klocka dyker upp. Jag hoppas att det är snart, även om jag egentligen inte har någon brådska. Jag ska hålla er uppdaterad om vad som händer framöver!
 
Den konfiguration jag är ute efter är förresten en Datejust med vitguldsbezel, jubileelänk och silvrig (eller möjligen vit) urtavla.
 
Topp