• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp mig hitta den perfekta klockan – förlovning och bröllop i ett!

One

Basic
Tjena, klockfantaster! Jag är på jakt efter en klocka som ska klara av två viktiga uppdrag: vara en förlovningsklocka och samtidigt göra sig riktigt snygg på bröllopet. Det måste vara något elegant, något som skriker stil men inte snobberi.

Just nu har jag två kandidater i åtanke:

1. IWC Portugieser 40 – en klassiker som alltid funkar. Men vilken urtavla? Vit med blåa siffror? Vit med guld? Salmon-dialen? Det är ju som att försöka välja pizza på en fredagskväll. Allt ser bra ut, men vad är rätt val?

2. Cartier Santos Dumont – älskar designen speciellt vit med guld, men jag vill egentligen inte ha en quartz så funderar också på den svarta som är mekanisk

1000007371.jpg

Min budget är runt 80.000 SEK, så Rolex får sitta på bänken den här gången. Och nej, jag vill inte ha något sportigt. Detta ska vara en klocka som är mer James Bond på cocktailparty än James Bond jagar skurkar i dykarutrustning.

Så, vad tycker ni? Har ni andra förslag som skulle kunna passa? Hit me med era bästa idéer – och snälla inga förslag på smartwatches och japanska affordables, tack 😉

Lägger också en röst på Santos Dumont, svårslaget och ha en kvarts i lådan de dagar man inte orkar ställa tiden 😀

Av de du har har ovan hade jag valt Santos Dumont. 40mm IWC är för stor, imho. Nu är jag inte neutral, men om du kan tänka dig begagnad så hade jag valt en JLC Reverso. Svårslagen i många sammanhang. Med svart alligator dessutom riktigt dressig, och går att "klä ner" med annat läder.
Bruce Wayne körde ju Reverso i Christopher Nolans Batman. Vad är bättre stil än det? ;)
20231109_083135.jpg

Bör väl ändå vara intressant att veta storlek på människan som ska ha på sig klockan. Instämmer antagligen oavsett i JLC Reverso

Av de du har har ovan hade jag valt Santos Dumont. 40mm IWC är för stor, imho. Nu är jag inte neutral, men om du kan tänka dig begagnad så hade jag valt en JLC Reverso. Svårslagen i många sammanhang. Med svart alligator dessutom riktigt dressig, och går att "klä ner" med annat läder.
Bruce Wayne körde ju Reverso i Christopher Nolans Batman. Vad är bättre stil än det? ;)
20231109_083135.jpg
Vad är det för storlek?

IWC är inte snygg i 40, fel proportioner tycker jag.
Santos tvåton utav dessa alternativ.
Slänger in en bubblare som jag har ägt nu i några veckor och har mycket svårt att lämna handleden. Cartier Tank Must i Large. Sällan känt mig så nöjd med en klocka.
Valfri tavla såklart. Borde inte alla äga en Tank egentligen??? ;)

IWC är inte snygg i 40, fel proportioner tycker jag.
Santos tvåton utav dessa alternativ.
Slänger in en bubblare som jag har ägt nu i några veckor och har mycket svårt att lämna handleden. Cartier Tank Must i Large. Sällan känt mig så nöjd med en klocka.
Valfri tavla såklart. Borde inte alla äga en Tank egentligen??? ;)
Instämmer helt. Oavsett handledsmått tycker jag den ser knas ut. Enkla lite mer "dressade" trehandare på skinn ser ofta lite tokiga ut i 40mm. Reverso bra tips. Annars tycker jag Grand Seiko sbgw291 är tokbra.
1000005755.png

Röstar på Cartier Santos. Har själv den svarta och det är en riktigt fin klocka som sitter perfekt på handleden. Funkar bra både på jobbet och till cocktail partyt.
Däremot tror jag inte det går att köpa den från AD längre så får bli från gråhandlare. Då vet jag inte om man kommer under 80k?
Tvåtonaren är också fin. Helt ok med kvarts. speciellt med tanke på att den inte har sekundvisare.

Min högst personliga åsikt (alla får ju göra som dom vill) är att en klocka till kostym inte får ta över så runt 36-38mm. Är det frack så fickur. Den här är ju trevlig annars.
1732529240540.png

eller varför inte, om man gå upp på 40mm
1732529318733.png

Kan nämna några andra alternativ också:

1. Parmegiani Fleurier Tonda 1950 (men är också 40mm och strax över budget)

2. Grand Seiko Elegance SBGW231G (37mm)

3. JLC Master Ultra Thin (39mm)

Finns det några heavy hitters runt 36mm? Gillar Reverson men vet inte hur den sitter på min handled. Risk att den spiller över handleden.

Bilagor

• 1000007504.jpg
    1000007504.jpg
    115.5 KB · Visningar: 2
Kan nämna några andra alternativ också:

1. Parmegiani Fleurier Tonda 1950 (men är också 40mm och strax över budget)

2. Grand Seiko Elegance SBGW231G (37mm)

3. JLC Master Ultra Thin (39mm)

Finns det några heavy hitters runt 36mm? Gillar Reverson men vet inte hur den sitter på min handled. Risk att den spiller över handleden.
Reverson finns ju i mindre storlekar också 😉
Medium är väl ca 43×26 har jag för mig.

Reverso föreslogs ovan. Jag håller med om det, men lägger också till den relativt nysläppta mindre JLC Master slim 36mm på listan. Diskret stil. Lite bättre pris också än 39mm varianten.

IMG_0687.jpeg

Tillbaka
Topp