• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp mig med att ta en titt på dessa klockor!

Hej, och tack för insläpp!

Jag heter Oskar, och är själv inte insatt i klockor. Men jag tyckte att det var väldigt kul att se att ni har ett sånt fint forum där ni kan diskutera erat gemensamma intresse!
Jag är här för att hjälpa min fru, som har ärvt ett antal äldre klockor. Jag har läst igenom några trådar där ni gett råd om värdering och liknande för vintage klockor, och har förståelse för att det är väldigt svårt att avgöra detta med endast bilder, och att min extremt begränsande kunskap om klockor (läs frånvarande) inte gör det enklare.
Av den anledningen är jag inte här för att be om er hjälp att skriva ut vad saker kan tänkas vara värda, utan att ni bara rent spontant kan ge lite feedback som "den där klockan kan vara värd att restaurera", eller "den där klockan är inte värd något".
Dom flesta klockorna på bilderna är i väldigt använt skick, men om det finns någon/några som kan vara värda att fixa till (rent ekonomiskt) så är planen att ta dom till en urmakare för att kontrollera hur klockverket m.m fungerar.

Tack för att ni läst, och jag hoppas att jag inte bryter mot några regler. Här kommer en bildbomb!
(Säg gärna till om jag kan lägga till en bild på baksidan eller lägga upp en bättre bild på någon för att underlätta)

64DB094D-7B72-43DC-AB45-809F852E1DDD_1_105_c.jpeg

Bilagor

• IMG_4072.jpeg
    IMG_4072.jpeg
    718.7 KB · Visningar: 1
  • IMG_4076.jpeg
    IMG_4076.jpeg
    683 KB · Visningar: 1
  • IMG_4075.jpeg
    IMG_4075.jpeg
    691.7 KB · Visningar: 1
  • IMG_4074.jpeg
    IMG_4074.jpeg
    702.8 KB · Visningar: 1
  • IMG_4073.jpeg
    IMG_4073.jpeg
    763 KB · Visningar: 1
Du får ta mina svar här nedanför med en stor nypa salt, och det finns medlemmar med mer expertis än jag har. Med det sagt, så kanske det kan vara till någon hjälp i alla fall.

Summa summarum skulle jag säga att Omega-klockorna kan vara värda att lämna in till en auktoriserad Omega service.

Bild 1:
Tissot PR 50(?) - ~600 kr

Casio Pulsar y789(?) - ~450 - 600 kr

Bild 2:
Casio Multi-Lingual DATA BANK DBC-32D-1A(?) - 890 kr ny

Bild 3:
Ej intressant för mig.

Bild 4:
Tärnan, svenskt fabrikat. Kanske finns någon samlare, hittar dock inte liknande modeller. Verkar gå för någon hundring upp till en som ligger ute för 7800 kr, vilket jag inte heller vet är rimligt eller inte.

Omegan i fint skick kanske kan vara värd 20 000 kr. Vet inte exakt serienummer etc. https://www.bukowskis.com/sv/auctions/647/107-omega-seamaster-kronograf-ca-1974

Bild 5:
Omega Constellation Pie-Pan(?) - Kanske är värd noll eller tiotusentals kronor beroende på modell och skick

Omega quartz 196.0160(?) - Kanske ett par tusenlappar uppåt

Technos Birka(?) - Max ett par hundralappar - 1500 kr i bra skick

Omega Geneve(?) - Ett par tusenlappar till tiotusen kanske

Senast ändrad:
Jag rekommenderar att du postar i denna tråd och ställer samma fråga. Komplettera med bilder på baksida, och annat som hjälper till att identifiera klockorna. Lycka till!

Du får ta mina svar här nedanför med en stor nypa salt, och det finns medlemmar med mer expertis än jag har. Med det sagt, så kanske det kan vara till någon hjälp i alla fall.

Summa summarum skulle jag säga att Omega-klockorna kan vara värda att lämna in till en auktoriserad Omega service.

Bild 1:
Tissot PR 50(?) - ~600 kr

Casio Pulsar y789(?) - ~450 - 600 kr

Bild 2:
Casio Multi-Lingual DATA BANK DBC-32D-1A(?) - 890 kr ny

Bild 3:
Ej intressant för mig.

Bild 4:
Tärnan, svenskt fabrikat. Kanske finns någon samlare, hittar dock inte liknande modeller. Verkar gå för någon hundring upp till en som ligger ute för 7800 kr, vilket jag inte heller vet är rimligt eller inte.

Omegan i fint skick kanske kan vara värd 20 000 kr. Vet inte exakt serienummer etc. https://www.bukowskis.com/sv/auctions/647/107-omega-seamaster-kronograf-ca-1974

Bild 5:
Omega Constellation Pie-Pan(?) - Kanske är värd noll eller tiotusentals kronor beroende på modell och skick

Omega quartz 196.0160(?) - Kanske ett par tusenlappar uppåt

Technos Birka(?) - Max ett par hundralappar - 1500 kr i bra skick

Omega Geneve(?) - Ett par tusenlappar till tiotusen kanske
Tusen tack för att du tog dig tiden att svara! Allt uppskattas!

Tillbaka
Topp