• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Hej hej vad skulle ni säga är ett rimligt värde för den här Ebel klockan.
Manuell uppdragning och den tickar på. Hört att den kallas
frackklocka, men är det kanske en dammodell?
32x25mm ungefär.
ebel1.jpg
ebel2.jpg
Ebel.jpg

Hej hej vad skulle ni säga är ett rimligt värde för den här Ebel klockan.
Manuell uppdragning och den tickar på. Hört att den kallas
frackklocka, men är det kanske en dammodell?
32x25mm ungefär.
ebel1.jpg
ebel2.jpg
Ebel.jpg
Väldigt fin gammal Ebel du har! Frackklocka/frackur tror jag mer förknippas med ett slags fickur. Är ett herrur med den storleken och åldern. Den där typen kallas ofta tank.

Är det solid guldboett? Påverkar ju värdet mycket..

Väldigt fin gammal Ebel du har! Frackklocka/frackur tror jag mer förknippas med ett slags fickur. Är ett herrur med den storleken och åldern. Den där typen kallas ofta tank.

Är det solid guldboett? Påverkar ju värdet mycket..
Om det är guld så borde det väl vara stämplar typ kattfoten antar jag, eller kan det förekomma utan? Kan inte minnas att jag sett några stämplar men skall kolla igen.

Om det är guld så borde det väl vara stämplar typ kattfoten antar jag, eller kan det förekomma utan? Kan inte minnas att jag sett några stämplar men skall kolla igen.
Ja någon form av stämplar ska det vara, ibland är de utvändiga mer eller mindre borta pga polering etc. Kika på båda sidor av bakstycket/boettlocket

Hittar inga stämplar, men ser inga flagor eller annan färg i de små repor som finns, känns som guld, men tills motsatsen är bevisad får man väl utgå att det inte är guld. Så är det någon som vågar sig på en uppskattning av värdet?

Hittar inga stämplar, men ser inga flagor eller annan färg i de små repor som finns, känns som guld, men tills motsatsen är bevisad får man väl utgå att det inte är guld. Så är det någon som vågar sig på en uppskattning av värdet?

Om vi bortser från att det faktiskt ser lite konstigt ut på bandhornens spetsar (bilden på baksidan) så är känslan nog ändå att det är solitt guld. Har du kikat bakom urverket?
Där lär vara någon form av märkning för boettmaterial, oavsett om det sen är guld eller ej.

Om det är 18k så tänker jag att @acue är ganska rätt ute angående värde.

Om vi bortser från att det faktiskt ser lite konstigt ut på bandhornens spetsar (bilden på baksidan) så är känslan nog ändå att det är solitt guld. Har du kikat bakom urverket?
Där lär vara någon form av märkning för boettmaterial, oavsett om det sen är guld eller ej.

Om det är 18k så tänker jag att @acue är ganska rätt ute angående värde.
En bild på baklocket skulle kanske avslöja materialet? Jag gissar på plätterad, just med tanke på bandhornen.

En bild på baklocket skulle kanske avslöja materialet? Jag gissar på plätterad, just med tanke på bandhornen.

Ja, jag är någorlunda fifty-fifty.
Ser dock ut som lite konstigt slitage. Har en liksom svart färg - vilket jag också tycker mig kunna se rester av på själva bandet. Tänkte att det är något smuts, eller så.
Either way - baksidan hade absolut hjälpt.

Tillbaka
Topp