• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Hej hej vad skulle ni säga är ett rimligt värde för den här Ebel klockan.
Manuell uppdragning och den tickar på. Hört att den kallas
frackklocka, men är det kanske en dammodell?
32x25mm ungefär.
ebel1.jpg
ebel2.jpg
Ebel.jpg

Hej hej vad skulle ni säga är ett rimligt värde för den här Ebel klockan.
Manuell uppdragning och den tickar på. Hört att den kallas
frackklocka, men är det kanske en dammodell?
32x25mm ungefär.
ebel1.jpg
ebel2.jpg
Ebel.jpg
Väldigt fin gammal Ebel du har! Frackklocka/frackur tror jag mer förknippas med ett slags fickur. Är ett herrur med den storleken och åldern. Den där typen kallas ofta tank.

Är det solid guldboett? Påverkar ju värdet mycket..

Väldigt fin gammal Ebel du har! Frackklocka/frackur tror jag mer förknippas med ett slags fickur. Är ett herrur med den storleken och åldern. Den där typen kallas ofta tank.

Är det solid guldboett? Påverkar ju värdet mycket..
Om det är guld så borde det väl vara stämplar typ kattfoten antar jag, eller kan det förekomma utan? Kan inte minnas att jag sett några stämplar men skall kolla igen.

Om det är guld så borde det väl vara stämplar typ kattfoten antar jag, eller kan det förekomma utan? Kan inte minnas att jag sett några stämplar men skall kolla igen.
Ja någon form av stämplar ska det vara, ibland är de utvändiga mer eller mindre borta pga polering etc. Kika på båda sidor av bakstycket/boettlocket

Hittar inga stämplar, men ser inga flagor eller annan färg i de små repor som finns, känns som guld, men tills motsatsen är bevisad får man väl utgå att det inte är guld. Så är det någon som vågar sig på en uppskattning av värdet?

Hittar inga stämplar, men ser inga flagor eller annan färg i de små repor som finns, känns som guld, men tills motsatsen är bevisad får man väl utgå att det inte är guld. Så är det någon som vågar sig på en uppskattning av värdet?

Om vi bortser från att det faktiskt ser lite konstigt ut på bandhornens spetsar (bilden på baksidan) så är känslan nog ändå att det är solitt guld. Har du kikat bakom urverket?
Där lär vara någon form av märkning för boettmaterial, oavsett om det sen är guld eller ej.

Om det är 18k så tänker jag att @acue är ganska rätt ute angående värde.

Om vi bortser från att det faktiskt ser lite konstigt ut på bandhornens spetsar (bilden på baksidan) så är känslan nog ändå att det är solitt guld. Har du kikat bakom urverket?
Där lär vara någon form av märkning för boettmaterial, oavsett om det sen är guld eller ej.

Om det är 18k så tänker jag att @acue är ganska rätt ute angående värde.
En bild på baklocket skulle kanske avslöja materialet? Jag gissar på plätterad, just med tanke på bandhornen.

En bild på baklocket skulle kanske avslöja materialet? Jag gissar på plätterad, just med tanke på bandhornen.

Ja, jag är någorlunda fifty-fifty.
Ser dock ut som lite konstigt slitage. Har en liksom svart färg - vilket jag också tycker mig kunna se rester av på själva bandet. Tänkte att det är något smuts, eller så.
Either way - baksidan hade absolut hjälpt.

Tjena! Behöver hjälp med att få en pris koll på denna Jaeger-Lecoultre. Ett arv från långt bak i tiden. Det är ett herrur, hela klockan är gjord av guld och skulle gissa på 18k.
Tacksam för all hjälp jag kan få!

Bilagor

• IMG_6506.jpeg
    IMG_6506.jpeg
    196.3 KB · Visningar: 4
  • IMG_6508.jpeg
    IMG_6508.jpeg
    198.2 KB · Visningar: 6
  • IMG_6505.jpeg
    IMG_6505.jpeg
    225 KB · Visningar: 8
  • IMG_6504.jpeg
    IMG_6504.jpeg
    169.3 KB · Visningar: 7
  • IMG_6503.jpeg
    IMG_6503.jpeg
    251.6 KB · Visningar: 6
Senast ändrad:
Tjena! Behöver hjälp med att få en pris koll på denna Jaeger-Lecoultre. Ett arv från långt bak i tiden. Det är ett herrur, hela klockan är gjord av guld och skulle gissa på 18k.
Tacksam för all hjälp jag kan få!

Det är inte en av de dyrare JLC referenserna men du har ett, för dagen, rätt hyggligt guldpris på både klockan och länken. Tror det är där priset skulle landa.

Det är inte en av de dyrare JLC referenserna men du har ett, för dagen, rätt hyggligt guldpris på både klockan och länken. Tror det är där priset skulle landa.
Så om man skulle gå tillväga för att sälja klockan. Då skulle det innebära att man säljer separat endast för guld värdet istället för själva klockan och klockmärket i sig? Vad skulle du / ni tro att den landar runt?

Så om man skulle gå tillväga för att sälja klockan. Då skulle det innebära att man säljer separat endast för guld värdet istället för själva klockan och klockmärket i sig? Vad skulle du / ni tro att den landar runt?
@Corgi har rätt i att det inte är en av de mer populära JLC-varianterna. Men namnet i sig har trots allt lite bäring, så lite bonus över faktiskt guldvärde tror jag absolut att man får.
Om den är tänkt att säljas så blir det nog allra bäst betalt om man lämnar länken till valfri guldsmältare (förslagsvis den som betalar bäst för dagen - men läs på lite omdöme och sånt där innan) och klockan på Tradera eller hos auktionshus.
För värde spelar vikten roll - inte minst på länken.
Klockan, förutsatt 18k och ca 33-34 mm, hade jag gissat på ca 7-8.000 kr.

@Corgi har rätt i att det inte är en av de mer populära JLC-varianterna. Men namnet i sig har trots allt lite bäring, så lite bonus över faktiskt guldvärde tror jag absolut att man får.
Om den är tänkt att säljas så blir det nog allra bäst betalt om man lämnar länken till valfri guldsmältare (förslagsvis den som betalar bäst för dagen - men läs på lite omdöme och sånt där innan) och klockan på Tradera eller hos auktionshus.
För värde spelar vikten roll - inte minst på länken.
Klockan, förutsatt 18k och ca 33-34 mm, hade jag gissat på ca 7-8.000 kr.
uppfattat! tack snälla för all hjälp.

hi what do you think is a reasonable price for this? Does 7k sound good or am I out fishing.
OMEGA, Constellation, Chronometer, Cal 551, Serial no. 20301796, Ref no. CD 167.0005 men's watch, 34 mm, gold on steel, automatic, plexiglass, damaged dial circa 1963.

Bilagor

• IMG_20250105_225902.jpg
    IMG_20250105_225902.jpg
    104.6 KB · Visningar: 5
Senast ändrad:
Hej på er,

Jag som aldrig varit vintage har nu fått ett gäng klockor i knäet.. klockorna skall avyttras & jag hade uppskattat er hjälp här! Ber om ursäkt för långt inlägg. Uppskattar alla hjälp jag kan få här 😊

Totalt är det 6 klockor & 2 fickur. Det mesta är rent skräp är jag tämligen säker på, men 3-4 av klockorna är jag mer osäker på. Det gäller dessa:

Klocka 1: Zenith Sporto
Info: inte mycket, mer än att den saknar krona🤓
IMG_6632.jpeg

IMG_6633.jpeg

Klocka 2: Zenith Sporto
Info: kronan är där den ska, men jag lyckas inte få klockan att gå.
IMG_6634.jpeg

IMG_6635.jpeg

Klocka 3: Lagonda Världsmästare Royal
Info: denna klocka går! Inte mätt avvikelse, men den ”tickar på”.

IMG_6636.jpeg

IMG_6637.jpeg

Slänger med klocka 4 också. Omärkt tavla, men står Zenith på baksidan.

IMG_6638.jpeg

IMG_6639.jpeg

Klocka 5 & 6: Skräp?

IMG_6640.jpeg

& avslutningsvis 2 fickur.. också skräp antar jag?

IMG_6641.jpeg

Som sagt, hade uppskattat hjälp i detta enormt mycket, så tack på förhand!😊

Hej på er,

Jag som aldrig varit vintage har nu fått ett gäng klockor i knäet.. klockorna skall avyttras & jag hade uppskattat er hjälp här! Ber om ursäkt för långt inlägg. Uppskattar alla hjälp jag kan få här 😊

Totalt är det 6 klockor & 2 fickur. Det mesta är rent skräp är jag tämligen säker på, men 3-4 av klockorna är jag mer osäker på. Det gäller dessa:

IMG_6632.jpeg

IMG_6633.jpeg

IMG_6634.jpeg

IMG_6635.jpeg

IMG_6636.jpeg

IMG_6637.jpeg

IMG_6638.jpeg

IMG_6639.jpeg

IMG_6640.jpeg

IMG_6641.jpeg

Zeniths som inte fungerar 2-500:-/st, Lagonda 500-1000:-, klocka 5-6 värdelösa. Fickur vet jag inte.
Edit, då tänker jag som ev. slutpriser på exempelvis Tradera.

med den tunna infon?
Kolla sålda, exempelvis:

Eller:

Vet inte vilken information du tycker saknas? Zenith är ju ett ganska stort märke som många gillar. Hade själv inte köpt någon av dessa för tusen spänn dock.

Det som möjligen kan hjälpa lite är att göra rent boetten och putsa upp glas. Enkla fix som kanske ger någon hundring mer.

Kolla sålda, exempelvis:

Eller:

Vet inte vilken information du tycker saknas? Zenith är ju ett ganska stort märke som många gillar. Hade själv inte köpt någon av dessa för tusen spänn dock.

Det som möjligen kan hjälpa lite är att göra rent boetten och putsa upp glas. Enkla fix som kanske ger någon hundring mer.
Menar att infon är tunn pga att man inte vet vad som är sönder/fattas. Du kan ha rätt helt klart, säger inte emot.

Hej tråden! Jäkligt oerfaren på vintage så försöker beskriva så gott jag förmår..

Har fått möjligheten att köpa en Girard Perregaux Gyromatic Deep-Diver i ett litet "småslitet" skick.
Boetten ser i mina ögon riktigt fin ut med tight passform på allt och skarpa "kanter".
Vet inte hur pass tydliga övergångarna mellan de olika vinklarna på övre delen av bandhornen ska vara men även där tycker jag det ser finfint ut för en klocka som använts i ca.40år.
Lume på visarna är krackelerad och saknas bitvis.
Bezel har fått en kyss mellan kl. 16-17 där lite av materialet försvunnit.
Krona och stam? (Pinnen) saknas.
Saknar även original armband och box.
Klockan går inte i nuläget men tänker att en service ordnar det?
Klockan var komplett och fungerande tills nyligen då den stals av första ägaren som lät den ligga sedan han köpt en ny GP.
Klockan återfanns i detta skick hos dotterns ex. pojkvän och jag får erbjudande att köpa den.

Så till stora frågan:
Vad bör jag betala och vad är värdet på den när man åtgärdat funktion, polerat plexi och monterat ett (helst original) mer passande armband?

Bildbomb

1000001558.jpg

1000001559.jpg
1000001557.jpg 1000001556.jpg 1000001555.jpg 1000001554.jpg 1000001553.jpg 1000001552.jpg 1000001551.jpg 1000001550.jpg 1000001549.jpg 1000001548.jpg 1000001547.jpg 1000001546.jpg 1000001545.jpg 1000001544.jpg 1000001543.jpg 1000001542.jpg 1000001541.jpg 1000001540.jpg 1000001539.jpg

Mvh Karl-Magnus

Passar på att fråga om dessa två när jag ändå är på gång.
Bägge uren tickar på fint så fort man vrider upp men varken kollat gångreserv eller tidhållning.
Är det värt att byta plexi och vid behov utföra service?

Nivada:
1000001563.jpg
1000001564.jpg

Lagonda:
1000001560.jpg
1000001561.jpg
1000001562.jpg

Mvh. Karl-Magnus

Hej tråden! Jäkligt oerfaren på vintage så försöker beskriva så gott jag förmår..

Har fått möjligheten att köpa en Girard Perregaux Gyromatic Deep-Diver i ett litet "småslitet" skick.
Boetten ser i mina ögon riktigt fin ut med tight passform på allt och skarpa "kanter".
Vet inte hur pass tydliga övergångarna mellan de olika vinklarna på övre delen av bandhornen ska vara men även där tycker jag det ser finfint ut för en klocka som använts i ca.40år.
Klockan var komplett och fungerande tills nyligen då den stals av första ägaren som lät den ligga sedan han köpt en ny GP.
Klockan återfanns i detta skick hos dotterns ex. pojkvän och jag får erbjudande att köpa den.

Så till stora frågan:
Vad bör jag betala och vad är värdet på den när man åtgärdat funktion, polerat plexi och monterat ett (helst original) mer passande armband?

Bildbomb

1000001558.jpg

1000001559.jpg
1000001557.jpg 1000001556.jpg 1000001555.jpg 1000001554.jpg 1000001553.jpg 1000001552.jpg 1000001551.jpg 1000001550.jpg 1000001549.jpg 1000001548.jpg 1000001547.jpg 1000001546.jpg 1000001545.jpg 1000001544.jpg 1000001543.jpg 1000001542.jpg 1000001541.jpg 1000001540.jpg 1000001539.jpg

Mvh Karl-Magnus

Otroligt svårt, givetvis. Inte precis nån dussin klocka - men svincool!
Om jag får tänka högt så tippar jag på att en sådan, i skick, byter händer för runt 30k mellan privatpersoner (eller klubbas för ungefär detsamma på dedikerad klockauktion).
Därifrån får du räkna nedåt. Service ca 5.000 kr om verket i övrigt är okej - kanske någon slant till för att stabilisera så att inte lumen trillar ytterligare. Krona och bom (eller åtminstone det förstnämnda) tänker jag är ganska svårt att jaga rätt på. Har inte egentligen grävt i det, men någon tusenlapp till behöver man säkert skiljas från. Alternativt ge det otroliga mängder tid.
Vridningen hade jag personligen låtit vara. Eller åtminstone inte jagat ihjäl mig för att hitta en.

Så rent krasst… Kanske tjugo om du vill sitta säkert och 24-25k om du vill vara schyst mot hennes ex.

Lämnar som sagt öppet för att ovan inte är någon sanning, men det är mina tankar.

Passar på att fråga om dessa två när jag ändå är på gång.
Bägge uren tickar på fint så fort man vrider upp men varken kollat gångreserv eller tidhållning.
Är det värt att byta plexi och vid behov utföra service?

Nivada:
1000001563.jpg
1000001564.jpg

Lagonda:
1000001560.jpg
1000001561.jpg
1000001562.jpg

Mvh. Karl-Magnus

Inte värt det i bemärkelsen ”få tillbaka kostnaden för service vid eventuell försäljning” :)
Men så klart synd om de förgås.

Så till stora frågan:
Jättetrevlig klocka! Borde vara en 8867, visarna ser ut att vara bytta någon gång under åren. Hade inte rört vridringen faktiskt, krona kan bli jättesvårt eller så har GP extra. Väldigt svårt att veta. Svårt att veta vad en service skulle kosta men från 5000kr+10.000kr beroende på vem som gör det, jag hade varit nöjd om den tickar och en ersättningskrona hade hittats. Pris fungerande, tjaa höftar på ca 30k.

Hej på er,

IMG_6632.jpeg

IMG_6633.jpeg

IMG_6634.jpeg

IMG_6635.jpeg

IMG_6636.jpeg

IMG_6637.jpeg

IMG_6638.jpeg

IMG_6639.jpeg

IMG_6640.jpeg

IMG_6641.jpeg

Kolla upp vad det sitter för verk i den omärkta Zenithen (Klocka 4) är diametern över 35 mm kan vara ett 135-verk i den, ett av deras bästa.

Tillbaka
Topp