• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp mig välja beater

Vilken ska man ha ?

• Seiko tuna sbbn031

Röster: 24 26.4%
  • Breitling colt skyracer

Röster: 32 35.2%
  • Sjöö sandström utc skydiver

Röster: 23 25.3%
  • quartz är töntigt

Röster: 12 13.2%

• Totala väljare
    91

Norrman

Silver
Tjenare klocknördar !
Vilken beter ska man välja för jobbet, jobbar som elektriker på bygge. Så mycket damm,stötar,repor osv. Ni fattar grejen.
Kriterierna är väl att den ska vara tålig och toolig. Vill även att det ska vara en quartz. Så jag har själv kommit fram till 3 olika klockor.
Och diskussionen gäller främst dessa klockor, andra förslag får förekomma såklart, dock INGEN g-shock.

Seiko tuna sbbn031
+ stenhård
+ Lång batteritid
- Inga funktioner utom day/date
- Måtten är lite stora

SBBN031-4.jpg

Breitling colt skyracer
+ Snygg
+ Reptåligt/lätt material (Breitlight®)
+ Måtten, nätt och smidig
- Inga funktioner förutom datum
- Töntigt gummiband (måttstock har man i fickan)
-/+ Tråkig tavla som enbart är målad +Inga index som kan trilla av
colt-skyracer_02.jpg

Sjöö sandström utc skydiver
+ Svenskt företag
+ Många bra funktioner (veckonummer :D)
- Lätt repad
E0CD506D-A76E-4701-81FC-ECD6B8B0A8FE_zpswzair4g4.jpg

Du är ju rätt ute med 2 av de 3 i alla fall. ;)

IMG_5549.JPG

SBBN031 är ruggigt trevlig, älskar den klockan och hade inga som helst problem att använda den dagligen under lång tid, den lär dessutom tåla allt och lite till.

IMG_5790.JPG

Skyracern gillar jag också riktigt mycket och min sitter på armen idag.

Vad gäller tålighet lär däremot tonfisken överleva en Skyracer ganska enkelt. Tonfisken är ju specifikt utvecklad för att tåla all form av stryk, det är inte Skyracern. Tonfisken är dessutom ytbehandlad för att tåla mer än vanligt stål även om jag inte ger så mycket för den ytbehandlingen.

Denna har jag och är supernöjd med den. Stöttålig som få och vattentät. Trevliga funktioner dessutom
Certina DS-8 Chronograph Moonphase.jpg

Tycker iofs att colt quartz är snyggare än skyracern och går också att få med länk som komplement till gummi/strap men av dessa tre så tycker jag skyracern är mest tilltalande.
Även Breitlings proffesionalserie skulle jag nog välja framför dessa, skulle själv inte vilja springa runt med en 45mm+ tjockis på jobbet då jag skulle dänga den i alla tänkbara och otänkbara saker.
Aerospace EVO är nog den jag personligen tittat på.

Tycker iofs att colt quartz är snyggare än skyracern och går också att få med länk som komplement till gummi/strap men av dessa tre så tycker jag skyracern är mest tilltalande.
Även Breitlings proffesionalserie skulle jag nog välja framför dessa, skulle själv inte vilja springa runt med en 45mm+ tjockis på jobbet då jag skulle dänga den i alla tänkbara och otänkbara saker.
Aerospace EVO är nog den jag personligen tittat på.
Tjockis? Skyracer är bara 13mm tjock. :bored:

I dina skor skulle jag ta en titt på Sinn EZM 3 trots att den är en automatic. Massor med cool teknik.
I.n.o.x. professional diver kanske skulle kunna vara något. Av de tre du nämner vinner Seiko min röst då jag tror den gör sig bra med lite patinering.

IMG_3989.JPG

Den ena behöver inte utesluta den andra. ;)
Jag gillar (och äger) båda modeller. :D

Man får dock inte störa sig på repad yttre AR, det är väl enda nackdelen med att ha den som beater.
Det har du rätt i, har fått några små repor i det redan på 2 månader. Jobbar på att få bort allt ;) borde gå genom många års arbete :)

Det stod mellan skyracern och ux, ux fanns att köpa och skyracern skulle släppas senare.
Fastnade för den oljefyllda boetten, helt magiskt att titta på

Det har du rätt i, har fått några små repor i det redan på 2 månader. Jobbar på att få bort allt ;) borde gå genom många års arbete :)

Det stod mellan skyracern och ux, ux fanns att köpa och skyracern skulle släppas senare.
Fastnade för den oljefyllda boetten, helt magiskt att titta på
Då så, kämpa på! :) (eller ta lite autosol).

IMG_3989.JPG

Den ena behöver inte utesluta den andra. ;)
Jag gillar (och äger) båda modeller. :D

Man får dock inte störa sig på repad yttre AR, det är väl enda nackdelen med att ha den som beater.
Båda är grymma beaters. Vi väntar (båda) på den gula bratten.

Får se om man slår till på armekniven när du säljer den

Fan grabbar ni gjorde ju inte valet lättare så sjukt många bra och coola klockor ni kommer med.
ska definitivt titta närmare på sin, ett märke som flugit lite under radarn för mig.
@Adro riktigt grym klocka där och fina kablar
@yonsson kanske slutar att man köper en skyracer till samlingen iaf
@Buckshot tycker tyvär inox är lite enkla

Marathon är the bully of the block i beatergenern. När den slits till oigenkännlighet kan du köpa ny bezel med insert allt på hemsidan för en tusing ungefär..

downloadfile-3.jpg

Senast ändrad:
Tjenare klocknördar !
Vilken beter ska man välja för jobbet, jobbar som elektriker på bygge. Så mycket damm,stötar,repor osv. Ni fattar grejen.
Kriterierna är väl att den ska vara tålig och toolig. Vill även att det ska vara en quartz. Så jag har själv kommit fram till 3 olika klockor.
Och diskussionen gäller främst dessa klockor, andra förslag får förekomma såklart, dock INGEN g-shock.

Seiko tuna sbbn031
+ stenhård
+ Lång batteritid
- Inga funktioner utom day/date
- Måtten är lite stora

SBBN031-4.jpg

Breitling colt skyracer
+ Snygg
+ Reptåligt/lätt material (Breitlight®)
+ Måtten, nätt och smidig
- Inga funktioner förutom datum
- Töntigt gummiband (måttstock har man i fickan)
-/+ Tråkig tavla som enbart är målad +Inga index som kan trilla av
colt-skyracer_02.jpg

Sjöö sandström utc skydiver
+ Svenskt företag
+ Många bra funktioner (veckonummer :D)
- Lätt repad
E0CD506D-A76E-4701-81FC-ECD6B8B0A8FE_zpswzair4g4.jpg

Låter vanskligt att arbeta som elektriker och utsättas för stötar.
Kanske skulle kika på en G-shock ändå :p

IMG_7125.JPG
IMG_5671.JPG

Det är något seriöst fel på mig tror jag, här är två till kvartsbeaters från lådan. Mudmastern dissar du ju men CWC var en väldigt positiv överraskning för mig. Köpte den för att jag var uttråkad men den får nog vara kvar ett tag. Smidig storlek på 40mm och lär tåla spö.

Elektriker här med!
Kör Certina DS Action Diver till vardags :)
IMG_3412.JPG
IMG_3230.JPG
IMG_3210.JPG
IMG_2749.JPG

Hade en Bretiling Aerospace som jobbklocka ett kort tag, sålde den dock då jag tyckte det var synd att den skulle bli "förstörd" (läs repig) i jobbet.. Annars perfekt beater:)
img_3346-jpg.507610

IMG_7125.JPG
IMG_5671.JPG

Det är något seriöst fel på mig tror jag, här är två till kvartsbeaters från lådan. Mudmastern dissar du ju men CWC var en väldigt positiv överraskning för mig. Köpte den för att jag var uttråkad men den får nog vara kvar ett tag. Smidig storlek på 40mm och lär tåla spö.

ja något fel är det väl på oss alla :) ja cwc är ett heftigt märke en sådan kanske man skulle titta närmare på, den blir ju bara snyggare med fler repor och skavanker

Låter vanskligt att arbeta som elektriker och utsättas för stötar.
Kanske skulle kika på en G-shock ändå :p

haha med "stötar" menade jag vibrationer och slag på klockan ;) även om man själv åkt på en del STÖTAR

Tillbaka
Topp