• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp mig välja budgetkronograf

Powell

Basic
Har kollat på dessa tre "budget" klockor. Vet inget om klockor så vet inte om dessa är värda pengarna?

Seiko SSC813P1

Seiko SSC911P1

Jämförelse mellan dessa två!

Jag har även kollat på en Tissot supersport

Den Tissot i roséguld är fin men jag vet inte hur "guldet" håller. Vill ha en klocka som håller och börjar ytan flagna så tycker jag inte det är värt 6000kr.

Vad säger ni klockexperter? Vilken hade ni köpt? Har ni andra tips på klockor för priset mellan 3000kr-8000kr så vore det tacksamt?

Tack på förhand!

Säger Seiko! Ägt en själv (fast blå) och den är toppen på alla sätt! Bra Bang for the buck! Vilken av dem är nog mest en smaksak :)

Röstar för SSC813 eller nån schysst Certina kronograf.

Den där guldiga Tissoten känns sådär…

Försök hitta en beggad Seiko här på köp och sälj så har du ännu mer klocka för pengarna.

Har min Seitona på mig idag och är nöjd med den.

Det enda negativa är väl att ändlänkarna glappar lite mellan luggarna men det känns som typiskt Seiko.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    481.5 KB · Visningar: 28
Har kollat på dessa tre "budget" klockor. Vet inget om klockor så vet inte om dessa är värda pengarna?

Seiko SSC813P1

Seiko SSC911P1

Jämförelse mellan dessa två!

Jag har även kollat på en Tissot supersport

Den Tissot i roséguld är fin men jag vet inte hur "guldet" håller. Vill ha en klocka som håller och börjar ytan flagna så tycker jag inte det är värt 6000kr.

Vad säger ni klockexperter? Vilken hade ni köpt? Har ni andra tips på klockor för priset mellan 3000kr-8000kr så vore det tacksamt?

Tack på förhand!
Jag säger glöm inte att kolla in Hamilton Intramatic

Måste den vara ny?

Vad är viktigast för dig med klockan?

:)
Nej, behöver inte vara ny.

Hmm! Att den ser exklusiv ut trots budget. Jag gillar när något sticker ut trots att den håller låg profil. Därför jag gillar Omega klockor. Men har ej råd med en sån.

Allra helst vill jag ha en automatklocka som kan visa datum.

Jag är öppen för alla förslag?

Jag har haft båda dem Seiko.
Kortfattat skulle jag påstå SSC813 känns mer 60-70tal och SSC911 mer modern.

Seiko SSC813 tycker jag har fin matt tavla och känns mer retro. Det som gjorde att jag sålde den var att dens 39mm kändes för liten för mig (jag har 18cm runt handleden). Sen är det något med armbandet som inte helt matchar boetten. Armbandet ser lite för stort ut och finishen matchar inte helt boetten tycker jag. (Jag bytte från länkarna till ett läderband och de va bättre)

SSC911 passar mig bättre i storlek och jag tycker den känns mer välgjord.
Armbandet matchar bättre. Tavlan här är dock mer glansig och det är några röda detaljer vilket gör den känns lite mer åt moderna hållet. Pga av 41mm storleken och finishen är den ändå min favorit av dem och den jag behållit. Så den får min röst.

Tissot Super Chrono är fin men jag tycker dem är alldeles för stora.

Nezumi Voiture tycker jag är en snygg Quartz kronograf också.
Bulova Lunar Pilot t ex 98K112 är också snygg och lite rolig historia.

Senast ändrad:
Har själv precis köpt mig en Seiko 911. Fantastiskt snygg, och lagom diskret samtidigt som den är Daytona-snygg.

Nej, behöver inte vara ny.

Hmm! Att den ser exklusiv ut trots budget. Jag gillar när något sticker ut trots att den håller låg profil. Därför jag gillar Omega klockor. Men har ej råd med en sån.

Allra helst vill jag ha en automatklocka som kan visa datum.

Jag är öppen för alla förslag?
Jag förstår 👍

Hur långt kan du stretcha din budget? ;)

Jag har haft båda dem Seiko.
Kortfattat skulle jag påstå SSC813 känns mer 60-70tal och SSC911 mer modern.

Seiko SSC813 tycker jag har fin matt tavla och känns mer retro. Det som gjorde att jag sålde den var att dens 39mm kändes för liten för mig (jag har 18cm runt handleden). Sen är det något med armbandet som inte helt matchar boetten. Armbandet ser lite för stort ut och finishen matchar inte helt boetten tycker jag. (Jag bytte från länkarna till ett läderband och de va bättre)

SSC911 passar mig bättre i storlek och jag tycker den känns mer välgjord.
Armbandet matchar bättre. Tavlan här är dock mer glansig och det är några röda detaljer vilket gör den känns lite mer åt moderna hållet. Pga av 41mm storleken och finishen är den ändå min favorit av dem och den jag behållit. Så den får min röst.

Tissot Super Chrono är fin men jag tycker dem är alldeles för stora.

Nezumi Voiture tycker jag är en snygg Quartz kronograf också.
Bulova Lunar Pilot t ex 98K112 är också snygg och lite rolig historia.
Tack för ditt utförliga svar!

Inom budget hade jag gått för Seikon eller nya Bulova Lunar Pilot 43mm.
Alternativt sparat en liten slant och och slagit till på en beggad Sjöö Sandström Chronograph, t.ex. denna:

Imgen modell jag testat, men tycker den ser grym ut. Orient är riktigt bra, och vill man ha smäll för pengarna är de nästan oslagbara enligt mig.

Tillbaka
Topp