2013 reggade jag mig här på KS efter att redan då ha varit löjligt intresserad av denna hobby i år för mig själv. Mycket har jag hunnit lära mig under tiden, och jag vågar knappt ens tänka på hur många gånger man har gått in på KS totalt under alla dessa åren. Men det är egentligen först nu, 2017, som jag kanske på riktigt kan börja snegla på klockor i en betydligt högre pris och kvalitetsklass, och kanske komma upp i en nivå där flera medlemmar redan ligger.
Till våren är jag färdig med min kandidatutbildning, och även om vidare studier väntar efteråt har jag bestämt mig för att köpa min examenspresent redan nu. Då jag dessutom befinner mig i Asien har jag möjlighet att spara några kronor på inköp. Jag har egentligen tre kandidater det står emellan, dock klappar mitt hjärta lite extra för Speedmaster. Men jag hade verkligen uppskattat era tankar/tips och idéer inför ett så lyckat köp som möjligt.
Omega Speedmaster, en ikon som knappast behöver beskrivas ytterliggare. Jag har dessutom varit i kontakt med ett gäng säljare som kan erbjuda den till ett mycket fördelaktigt pris.
+ Klassisk, tidlös design
+ Fungerar i princip med alla typer av band
+ Erkänt bra klocka, men flyger under radarn för den breda allmänheten (?)
Men
- 50m WR, kan detta bli ett problem?
- Inget inhouse-verk, vilket känns lite tråkigt.
- Hesalitglas är det som gäller, men visst hade det kännts säkrare med safir.
Nästa ut är Tag Heuer Autavia, en i mitt tycke riktig fullträff från Biver's sida.
+ TAG Heuer, alltid varit svag för märket och flyger väl lite lagom mycket under radarn också.
+ Vintagedesign är egentligen kanske inte mitt tycke, men visst fungerar det!
+ Caliber 02 är helt inhouse, vilket känns lite kul och ska dessutom fungera finfint.
- TAG Heuer, jäklar vad skit de får i klockkretsar. Och de förtjänar allt som slängs mot dem.
-Något hög, vill gärna ha en klocka som fungerar även under skjortan.
- Länken är katastrofful i mitt tycke, läderband får det bli.
Omega Aqua Terra, en klocka som jag var helt övertygad om att den skulle bli den första. Hur många gånger har jag inte testat, vridit och vändit på den blå tavlan.
+ Även tillgänglig i 38.5mm, vilken passar mycket bättre på mina taniga handleder.
+ 8500 verket, vilket är tekniknörderi på hög nivå.
+ Passar utmärkt till både sportigt och något mer dressigt.
- Lite borderline-flashig med många bärare som egentligen inte har en aning om vad de bär förrutom prislappen.
- NATO och läder är lite tveksamt, så länk "måste" det bli.
- Omegas lilla fadäs med 2017 modellen, men då köper man bara den gamla referensen.
Hur går era tankar om detta? Är jag inne på någon form av rätt spår eller har jag missat något totalt? Ungefär 30-35000 kan jag lägga på klockan eller om det är något alldeles särskilt upp till 40´.
Stort tack på förhand och all hjälp på vägen!
Till våren är jag färdig med min kandidatutbildning, och även om vidare studier väntar efteråt har jag bestämt mig för att köpa min examenspresent redan nu. Då jag dessutom befinner mig i Asien har jag möjlighet att spara några kronor på inköp. Jag har egentligen tre kandidater det står emellan, dock klappar mitt hjärta lite extra för Speedmaster. Men jag hade verkligen uppskattat era tankar/tips och idéer inför ett så lyckat köp som möjligt.
Omega Speedmaster, en ikon som knappast behöver beskrivas ytterliggare. Jag har dessutom varit i kontakt med ett gäng säljare som kan erbjuda den till ett mycket fördelaktigt pris.
+ Klassisk, tidlös design
+ Fungerar i princip med alla typer av band
+ Erkänt bra klocka, men flyger under radarn för den breda allmänheten (?)
Men
- 50m WR, kan detta bli ett problem?
- Inget inhouse-verk, vilket känns lite tråkigt.
- Hesalitglas är det som gäller, men visst hade det kännts säkrare med safir.
Nästa ut är Tag Heuer Autavia, en i mitt tycke riktig fullträff från Biver's sida.
+ TAG Heuer, alltid varit svag för märket och flyger väl lite lagom mycket under radarn också.
+ Vintagedesign är egentligen kanske inte mitt tycke, men visst fungerar det!
+ Caliber 02 är helt inhouse, vilket känns lite kul och ska dessutom fungera finfint.
- TAG Heuer, jäklar vad skit de får i klockkretsar. Och de förtjänar allt som slängs mot dem.
-Något hög, vill gärna ha en klocka som fungerar även under skjortan.
- Länken är katastrofful i mitt tycke, läderband får det bli.
Omega Aqua Terra, en klocka som jag var helt övertygad om att den skulle bli den första. Hur många gånger har jag inte testat, vridit och vändit på den blå tavlan.
+ Även tillgänglig i 38.5mm, vilken passar mycket bättre på mina taniga handleder.
+ 8500 verket, vilket är tekniknörderi på hög nivå.
+ Passar utmärkt till både sportigt och något mer dressigt.
- Lite borderline-flashig med många bärare som egentligen inte har en aning om vad de bär förrutom prislappen.
- NATO och läder är lite tveksamt, så länk "måste" det bli.
- Omegas lilla fadäs med 2017 modellen, men då köper man bara den gamla referensen.
Hur går era tankar om detta? Är jag inne på någon form av rätt spår eller har jag missat något totalt? Ungefär 30-35000 kan jag lägga på klockan eller om det är något alldeles särskilt upp till 40´.
Stort tack på förhand och all hjälp på vägen!