• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp mig välja klocka - Dagens goda gärning

Vilken klocka ska jag egentligen lägga mina surt förvärvade slantar på?

• Speedy Pro - Klassiker!

Röster: 48 48.5%
  • Autavia - Rätt fräck ändå!

Röster: 19 19.2%
  • Aqua Terra 38.5mm - Storleken är ju perfekt!

Röster: 32 32.3%

• Totala väljare
    99

Daedalus

Silver
2-Faktor
2013 reggade jag mig här på KS efter att redan då ha varit löjligt intresserad av denna hobby i år för mig själv. Mycket har jag hunnit lära mig under tiden, och jag vågar knappt ens tänka på hur många gånger man har gått in på KS totalt under alla dessa åren. Men det är egentligen först nu, 2017, som jag kanske på riktigt kan börja snegla på klockor i en betydligt högre pris och kvalitetsklass, och kanske komma upp i en nivå där flera medlemmar redan ligger.

Till våren är jag färdig med min kandidatutbildning, och även om vidare studier väntar efteråt har jag bestämt mig för att köpa min examenspresent redan nu. Då jag dessutom befinner mig i Asien har jag möjlighet att spara några kronor på inköp. Jag har egentligen tre kandidater det står emellan, dock klappar mitt hjärta lite extra för Speedmaster. Men jag hade verkligen uppskattat era tankar/tips och idéer inför ett så lyckat köp som möjligt.

311-30-42-30-01-005-a3.png

Omega Speedmaster, en ikon som knappast behöver beskrivas ytterliggare. Jag har dessutom varit i kontakt med ett gäng säljare som kan erbjuda den till ett mycket fördelaktigt pris.
+ Klassisk, tidlös design
+ Fungerar i princip med alla typer av band
+ Erkänt bra klocka, men flyger under radarn för den breda allmänheten (?)
Men
- 50m WR, kan detta bli ett problem?
- Inget inhouse-verk, vilket känns lite tråkigt.
- Hesalitglas är det som gäller, men visst hade det kännts säkrare med safir.

Baselworld-2017-TAG-Heuer-Autavia-More-than-a-Re-Issue-6.jpg

Nästa ut är Tag Heuer Autavia, en i mitt tycke riktig fullträff från Biver's sida.
+ TAG Heuer, alltid varit svag för märket och flyger väl lite lagom mycket under radarn också.
+ Vintagedesign är egentligen kanske inte mitt tycke, men visst fungerar det!
+ Caliber 02 är helt inhouse, vilket känns lite kul och ska dessutom fungera finfint.
- TAG Heuer, jäklar vad skit de får i klockkretsar. Och de förtjänar allt som slängs mot dem.
-Något hög, vill gärna ha en klocka som fungerar även under skjortan.
- Länken är katastrofful i mitt tycke, läderband får det bli.

17331104_1_640.jpg

Omega Aqua Terra, en klocka som jag var helt övertygad om att den skulle bli den första. Hur många gånger har jag inte testat, vridit och vändit på den blå tavlan.
+ Även tillgänglig i 38.5mm, vilken passar mycket bättre på mina taniga handleder.
+ 8500 verket, vilket är tekniknörderi på hög nivå.
+ Passar utmärkt till både sportigt och något mer dressigt.
- Lite borderline-flashig med många bärare som egentligen inte har en aning om vad de bär förrutom prislappen.
- NATO och läder är lite tveksamt, så länk "måste" det bli.
- Omegas lilla fadäs med 2017 modellen, men då köper man bara den gamla referensen.

Hur går era tankar om detta? Är jag inne på någon form av rätt spår eller har jag missat något totalt? Ungefär 30-35000 kan jag lägga på klockan eller om det är något alldeles särskilt upp till 40´.

Stort tack på förhand och all hjälp på vägen!

Bilagor

• 17331104_1_640.jpg
    17331104_1_640.jpg
    101 KB · Visningar: 27
Bra val allihop, men visst känns Autavian fräschast?
Som owg hade jag dock helst kört AT, den är lagom liten, bra wr och funkar i nästan alla sammanhang!

Jag hade också kört på AT. Men har du testat den nya modellen? Gör sig fantastiskt mycket bättre i verkligheten än på bild ;)

Bra val allihop, men visst känns Autavian fräschast?
Som owg hade jag dock helst kört AT, den är lagom liten, bra wr och funkar i nästan alla sammanhang!
Jag har tyvärr inte hunnit testa den själv, men av alla bilder och även @yonsson s recension så är jag väldigt imponerad! Dock förstår jag att AT förmodligen är ett mer objektivt korrekt val, just för att den funkar till precis allt.
Jag hade också kört på AT. Men har du testat den nya modellen? Gör sig fantastiskt mycket bättre i verkligheten än på bild ;)
Jag har provat både 38 och 41 av 2017 års serie. Mycket bättre än bilderna, men jag är nog lite svag för den gamla referensen ändå. Plus att man sparar in någon krona vilket alltid är trevligt för en stackars fattig student;)

Jag har tyvärr inte hunnit testa den själv, men av alla bilder och även @yonsson s recension så är jag väldigt imponerad! Dock förstår jag att AT förmodligen är ett mer objektivt korrekt val, just för att den funkar till precis allt.

Jag har provat både 38 och 41 av 2017 års serie. Mycket bättre än bilderna, men jag är nog lite svag för den gamla referensen ändå. Plus att man sparar in någon krona vilket alltid är trevligt för en stackars fattig student;)
Omega ger mig inget pirr över huvud taget så du frågar fel person. För mig hade valet varit enkelt.

Omega ger mig inget pirr över huvud taget så du frågar fel person. För mig hade valet varit enkelt.
Härligt med lite fler perspektiv! Vet inte hur många gånger jag läst din recension och det känns ju rätt lovande ändå!
Men du som har rätt bra koll på sådana områden där jag hamnat lite utanför, finns det något trevligt runt 30’ som du kan rekommendera?

Jag själv är väl lite i samma sits kring pris och utbud. Har länge haft fokus på Breitling men blir nog i slutändan en speedmaster! Varför?

Därför att jag tidigare har haft modellen, den är otroligt vacker, passar till allt, erkänd med en fin historia och detaljerad i utsmyckningen. Att sitta på morgonen och vrida upp den är en sån där mysig liten ritual tillsammans med morgonkaffet. Bara tanken på att storasyskonen har varit på månen gör mig knäsvag! Jag sålde mig till förmån för en Rolex, men har ända sedan i våras, när klockan såldes gått i någon slags saknad och ångest.

779A552F-6C43-49DB-8131-6AF37FEBACF7.jpeg

Aqua Terran eller Speedmaster hade jag valt, troligtsvis AT eftersom jag har en..
Men WR och lite väl mycket hype över månklockan gör att den går bort ändå.

AT är snygg på svart läderband men svårt att kombinera med andra band. Där är Speedmastern mycket bättre, men AT på länk är såpass mångsidig ändå så det kanske inte behövs?

Lycka till iallafall, AT får du loss för runt 30k ny i Japan. Riktigt bra pris för den! :)

Aqua Terran eller Speedmaster hade jag valt, troligtsvis AT eftersom jag har en..
Men WR och lite väl mycket hype över månklockan gör att den går bort ändå.

AT är snygg på svart läderband men svårt att kombinera med andra band. Där är Speedmastern mycket bättre, men AT på länk är såpass mångsidig ändå så det kanske inte behövs?

Lycka till iallafall, AT får du loss för runt 30k ny i Japan. Riktigt bra pris för den! :)
Jag har inte planerat någon resa till Japan inom det närmsta, men det får kanske bli ändring på det;)

Härligt med lite fler perspektiv! Vet inte hur många gånger jag läst din recension och det känns ju rätt lovande ändå!
Men du som har rätt bra koll på sådana områden där jag hamnat lite utanför, finns det något trevligt runt 30’ som du kan rekommendera?
Jag tycker din lista är lite spretig och med tanke på att du har så många alternativ så är det nog bra om du fortsätter och forskar tills du har en kortare lista.

För mig hade det varit enkelt: GS eller Breitling.

Jag tycker din lista är lite spretig och med tanke på att du har så många alternativ så är det nog bra om du fortsätter och forskar tills du har en kortare lista.

För mig hade det varit enkelt: GS eller Breitling.
Men vad tusan.... Här kommer ag och tror att jag har gjort en liten, behändig och koncis lista:D
Men jag ska gå igenom allt minst 50 gånger till. Vad är väl inte nörderi på högsta nivå;)

Om jag läser dina + och - utan att lägga in egna värderingar så blir det tveklöst en blå AT38,5 som blir min rekommendation.
Den passar din handled, du gillar urverket, den är mångsidig och det är dessutom en klocka som du har haft i tankarna länge. Schack matt! :)

Eftersom du själv beskriver dina handleder som "taniga" skulle jag rekommendera AT 38 mm eftersom jag tycker Speedyn kräver sina handleder (tycker det postas många bilder där Speedyn är för stor och där bandhornen nästan är i luften). Vill du verkligen ha en Speedy finns det ju annars 40 mm-versioner. Tycker deras svärdvisare är riktigt feta.

Hehe slarvigt läst av mig, tolkade som att du hade hela Asien till din befogenhet ;)
Både ja och nej. Men en liten extra utflykt är väl alltid trevligt om man kan:)
Om jag läser dina + och - utan att lägga in egna värderingar så blir det tveklöst en blå AT38,5 som blir min rekommendation.
Den passar din handled, du gillar urverket, den är mångsidig och det är dessutom en klocka som du har haft i tankarna länge. Schack matt! :)
Haha det är just dina egna värderingar jag är ute efter, do hit me! Men du har en jättebra poäng, och AT 38.5 sitter som en smäck på min arm!
Eftersom du själv beskriver dina handleder som "taniga" skulle jag rekommendera AT 38 mm eftersom jag tycker Speedyn kräver sina handleder (tycker det postas många bilder där Speedyn är för stor och där bandhornen nästan är i luften). Vill du verkligen ha en Speedy finns det ju annars 40 mm-versioner. Tycker deras svärdvisare är riktigt feta.
Bra perspektiv, det ar jag inte tänkt på! Jag har provat Speedy på handleden flera gånger och både jag och säljare tycker att den passar min handled rätt bra. Naturligtvis är den större än AT 38.5, men inte på ett sätt som gör den för stor i mitt tycke. Nu är jag en totalt värdelös fotograf som inte kan få till bildproportioner om ens mitt liv hängde å det, men vad tror du om detta?
9F666583-2D52-48CB-B581-39526D462848.jpeg

Haha det är just dina egna värderingar jag är ute efter, do hit me! Men du har en jättebra poäng, och AT 38.5 sitter som en smäck på min arm!

Bra perspektiv, det ar jag inte tänkt på! Jag har provat Speedy på handleden flera gånger och både jag och säljare tycker att den passar min handled rätt bra. Naturligtvis är den större än AT 38.5, men inte på ett sätt som gör den för stor i mitt tycke. Nu är jag en totalt värdelös fotograf som inte kan få till bildproportioner om ens mitt liv hängde å det, men vad tror du om detta?
Inga problem att bära upp den där!

Nu är inte jag någon allvetande utan bara en enkel tyckare, men tycker det funkar! Sett mycket värre fall!

Diskussionen om klockor som är för "stora" på taniga handleder tycker jag enbart är en smaksak.
Vissa gillar stora klockor och då ska man ha en stor klocka, bara att justera länken lite så sitter den ordentligt.
Många med stora handleder kör med små klockor också!
Så kör på klockan som tilltalar dig mest !

Jag har hyfsat "normala" handleder och har allt från 34mm till 44mm hur "dumt" det än ser ut så älskar jag att variera :)

Haha det är just dina egna värderingar jag är ute efter, do hit me! Men du har en jättebra poäng, och AT 38.5 sitter som en smäck på min arm!]

Du väljer jag en blå AT 38,5 :)

Tänk att du äger alla tre och när din kompis tittar på klockorna kastar han upp alla tre i luften....du hinner bara fånga en, vilken väljer du? Och svaret ska komma blixtsnabbt, ingen betänketid utan det är ryggmärgssvaret som gäller. Den köper du sen :)

@Broderjimmy tips kan vara att skapa en poll eftersom många läser men inte skriver :)
Jag tycker aqua terran är ruskigt snygg och dessutom den ultimata sizen om du ska vara en OWG

Rösten faller på AT här med, men detta med en grov skopa bias då jag sitter och väntar på en själv. Verkar som vi har ganska lik storlek på handlederna och personligen tycker jag att Speedy är på gränsen, även om det i strikt mening fungerar. Detta är ju förstås fullkomligt subjektivt, men jag uppskattar när man får lite space över. Funderat på First Omega in Space?

Autavian har jag inte ägnat mycket tanke, men spontant är den riktigt läcker!

Om ditt hjärta klappar lite extra för Speedy tycker jag att du ska välja den. För jävligt om du köper en annan och efter en tid känner att du borde ha valt Speedy istället. Plus att Speedmastern är så otroligt snygg!

Nu är inte jag någon allvetande utan bara en enkel tyckare, men tycker det funkar! Sett mycket värre fall!
Härligt! Små handleder, men en mer "platt" form hjälper verkligen till när det kommer till att bära upp klockor!
Vad menas med Omegas lilla fadäs 2017, handlar det om nya fula tavlan?
Ja. Jag tyckte mer om de lodräta linjerna och dessutom de lite mörkare färgerna i tavlan. Med det sagt så måte jag erkänna att den är betydligt bättre i verkligheten än på Omegas egna bilder.
Du väljer jag en blå AT 38,5 :)

Tänk att du äger alla tre och när din kompis tittar på klockorna kastar han upp alla tre i luften....du hinner bara fånga en, vilken väljer du? Och svaret ska komma blixtsnabbt, ingen betänketid utan det är ryggmärgssvaret som gäller. Den köper du sen :)
Tusan, med den logiken är det förmodligen AT som jag hade fångat...:D
@Broderjimmy tips kan vara att skapa en poll eftersom många läser men inte skriver :)
Jag tycker aqua terran är ruskigt snygg och dessutom den ultimata sizen om du ska vara en OWG
Tack för förslaget, omröstning tillagd!
Rösten faller på AT här med, men detta med en grov skopa bias då jag sitter och väntar på en själv. Verkar som vi har ganska lik storlek på handlederna och personligen tycker jag att Speedy är på gränsen, även om det i strikt mening fungerar. Detta är ju förstås fullkomligt subjektivt, men jag uppskattar när man får lite space över. Funderat på First Omega in Space?

Autavian har jag inte ägnat mycket tanke, men spontant är den riktigt läcker!
Jag har tyvärr lite svårt för FOIS, speciellt med visarna tror jag det är som inte känns helt 100. Storleken på den är ju dock magisk!

Tillbaka
Topp