• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp mig välja klocka - Dagens goda gärning

Vilken klocka ska jag egentligen lägga mina surt förvärvade slantar på?

• Speedy Pro - Klassiker!

Röster: 48 48.5%
  • Autavia - Rätt fräck ändå!

Röster: 19 19.2%
  • Aqua Terra 38.5mm - Storleken är ju perfekt!

Röster: 32 32.3%

• Totala väljare
    99
Jag har ju gjort valet en gång, precis i början av mitt intresse. Jag hade bestämt att jag skulle skaffa en Omega efter min student, målet var då en Aqua Terra 2500 eller en Speedmaster. Av en slump vandrade jag in på Rydbergs Ur på Väla i Helsingborg och de plockade fram den nya AT8500, 41,5mm, i både vit/silver och svart. De hade tydligen precis kommit in och nu var ju inte AT2500 aktuellt längre, teak-tavlan var ju så mycket snyggare, för att inte tala om urverket... Efter 20 minuters ångest gick jag tillbaka och brände hela sommarens lön och de pengar jag fått till bestick i studentpresent. Aldrig svettats så mycket när jag drog kortet, rent logiskt var det ju idioti på så många plan att lägga så mycket pengar i det läget jag var i.

Nu däremot, drygt åtta år senare, kunde jag inte varit gladare över mitt beslut. Väldigt mycket minnen och känslor ligger i den klockan som jag unnade mig där och då. Odödlig design, kul urverk och en riktig slitvarg. Den har varit på armen nästan varje dag sedan 13 juni 2009 :) Datum har jag insett är svårt för mig att leva dagligen utan. Tankarna på en Speedy har dykt upp för mig också men ännu har den inte lockat tillräckligt för att det ska bli ett köp, jag har ju redan min AT... Som första "riktiga" klocka håller jag ATn som ett av de bästa alternativen i sin klass. Klart man vill ha en kronograf, något gammalt, något mer dressat, någon dykare o.s.v. men allsidigheten i ATn har något som jag aldrig tröttnar på och även om jag har två andra klockor är det nästan alltid denna som hamnar på armen.

Väldigt färgad av min egen upplevelse som du märker men skulle jag välja någon av de du listat som något minne att ha kvar för livet blir det valet självklart :D Oavsett vilken klocka du väljer är det valet helt och hållet ditt, jag har svårt att se att någon kan övertala dig till slut. Kör på den som får hjärtat att slå lite extra, den ska väl förhoppningsvis vara den klockan som stannar med dig längst? Det finns gott om utrymme för fler klockor längre fram!

Avslutar min novell med en färsk bild från vårt nuvarande äventyr
AT2009.jpg

Jag slog till på en Speedmaster i våras. Kör den aldrig på länk eftersom mina handleder är 16.5cm. På läder eller Nato känns den faktiskt inte så stor. Jag har den som enda klocka, visst, kanske inte det bästa valet till kostym men funkar annars till allt. Kronografen tycker jag också ger klockan lite liv och har massor av användningsområden även om jag mest använder den till att koka ägg. Jag håller med om att ATs tavla är väldigt vacker, men det som förstör den lite för mig är hur vanlig den är i skolan jag studerar. Varenda kotte promenerar runt med en(dock oftast med kvarts) och vet inte ett jota när man försöker ha ett samtal med dom. Vad du ska välja svarar jag inte på, tänkte bara ge lite input, men du förstår nog vilket håll det blåser åt!
IMG_0147.JPG
IMG_2418.JPG
IMG_2401.JPG

Omegan!

Om du har smala handleder kommer de andra bli stora! Komforten är viktig för mig ialla fall.

Lycka till:)

Bestäm dig först och främst om du vill ha länk eller läder. För min del så gillar jag läder men skulle troligtvis inte palla med att endast ha det utan att skifta med länk emellanåt.

Köpte ju speedy som första klocka och är sjukt nöjd... har oxå rätt små handleder men den bärs mindre, speciellt på läder.

Tycker Aqua Terra är läcker men kommer själv gå på en Rolex Explorer som andra klocka.. fast det hinner nog ändra sig under kommande halvår.. :confused:

Som ända klocka, AT :) funkar till allt. annars är autavian jävligt cool, kikade lite snabbt på en igår :)

Personligen tycker jag att AT saknar personlighet och jag har svårt att se tjusningen med den. Därför skulle valet stå mellan kronograferna. Heuern tycker jag är riktigt cool men tycker att den känns hög och stor, Sen har ju speedyn en oslagbar historia plus att den gör sig bra läder, länk och nato. Perfekt om man vill ha lite variation men med samma klocka. Så för mig blir (blev, för jag har ju faktiskt redan en) valet enkelt. Speedy!

Först och främst, stort tack för alla era kommentarer, de hjälper mig verkligen mycket! Så för att ge er lite mer att gå på och dessutom få chansen att prova Autavian tog jag några timmar ledigt och provade ut lite.Tyvärr hade de ingen (!) Speedmaster inne, vilket förväntade mig väldigt mycket. Men då jag redan provat den vid flera tillfällen känner jag mig ganska nöjd ändå.

74A072DF-387E-4E0B-BD95-A96BDF9D5768.jpeg
AAC1EB2A-DFE5-4E56-A150-56B0F5C24C47.jpeg

Måste erkänna att Autavian såg betydligt bättre ut i verkligheten än på bild, och det gäller även referensen med länk som jag tänkte inte riktigt var min kopp te. Det enda kruxet är egentligen höjden, vilket dock inte kändes som ett problem när den väl satt på armen. Med det sagt är jag lite orolig för hur den kommer att sitta på armen om man vill dra en skjorta över eller liknande. Jag är svaga för tunna klockor, och här har ju Speedmaster ett försprång mot Autavia. Men som sagt, sjukt positivt överraskad dock är jag lite orolig för om ca 35000 är ett för högt pris för denna?

399EAA62-1713-4B52-B7FC-2A3007DFE16D.jpeg
15677B0E-4E1F-4F3B-A7ED-46DCE51CFB73.jpeg
AT 38.5. Klockan som också ligger i toppen i omröstningen. Efter att ha jämfört 40mm+ klockor hela eftermiddagen kändes den nästan för lite och den känns också tyvärr lite ”tråkig” vid närmre eftertanke.

Så jakten går vidare och det känns som om vi har Speedmaster och Autavia i finalen! Speedmaster är förmodligen ett bättre alternativ, både då den fungerar på i stort sätt vilket band som helst, men också för att den är betydligt mer lättsåld (även om det känns otroligt att den skulle få gå).

Autavia bärs nog lite väl stort för din del. Men har aldrig kollat på den så jag gör inga vidare jämförelser. AT och Speedy är såpass olika att man inte kan jämföra dom och såpass olika att man kan (och vill) ha bägge. Man skall nog inte tänka OWG här, i alla fall inte om du hänger här. Speedy är min favorit men jag gillar verkligen AT, har haft en och skulle vilja ha en igen.
Skall kommentera dina minus-punkter på Speedy så bara plus-punkterna återstår :)
- 50m WR, kan detta bli ett problem?
Nej, man kan ta den av sig när man badar.
- Inget inhouse-verk, vilket känns lite tråkigt.

Man skall inte hänga upp sig på defenitionen av inhouse. Man skall titta på vilken nivå av urverk det är. Speedys 1861 används inte längre av någon annan tillverkare och är i nuläget exklusivt för Omega. Det är ett väldigt trevligt urverk.
- Hesalitglas är det som gäller, men visst hade det kännts säkrare med safir.

Ja, det kan det göra men min Speedy närmar sig två år nu och jag har fortfarande inte ens fått en anledning till att polera det. Annars kan det poleras ett flertal gånger och skulle olyckan vara framme är ett byte ganska billigt (under tusenlappen?).

AT:n där är ju i och för sig 38mm, så lite större med lodräta linjer. Tycker nog Autavian är för stor, dock som sagt mest en smaksak. Däremot blir det nog svårt att få in den där under manschetten om man bär skjorta någorlunda regelbundet.

Autavia bärs nog lite väl stort för din del. Men har aldrig kollat på den så jag gör inga vidare jämförelser. AT och Speedy är såpass olika att man inte kan jämföra dom och såpass olika att man kan (och vill) ha bägge. Man skall nog inte tänka OWG här, i alla fall inte om du hänger här. Speedy är min favorit men jag gillar verkligen AT, har haft en och skulle vilja ha en igen.
Skall kommentera dina minus-punkter på Speedy så bara plus-punkterna återstår :)
Nej, man kan ta den av sig när man badar.
Man skall inte hänga upp sig på defenitionen av inhouse. Man skall titta på vilken nivå av urverk det är. Speedys 1861 används inte längre av någon annan tillverkare och är i nuläget exklusivt för Omega. Det är ett väldigt trevligt urverk.
Ja, det kan det göra men min Speedy närmar sig två år nu och jag har fortfarande inte ens fått en anledning till att polera det. Annars kan det poleras ett flertal gånger och skulle olyckan vara framme är ett byte ganska billigt (under tusenlappen?).
Tack för kommentar och ärlighet angående storlek. Den ser betydligt större ut på bilderna, speciellt eftersom jag inte kunde spänna fast den runt handleden. Nu är jag kanske lite lätt arrogant, men klockan satt rätt bra i mitt tycke, även om bilderna inte gör den rättvis.
Men du har många bra poänger angående Speedyn och jag har tänkt i lite banor själv.
AT:n där är ju i och för sig 38mm, så lite större med lodräta linjer. Tycker nog Autavian är för stor, dock som sagt mest en smaksak. Däremot blir det nog svårt att få in den där under manschetten om man bär skjorta någorlunda regelbundet.
Som du säger är det mycket en smaksak och även om den är borderline för stor så tycke Reagan ändå att den funkade betydligt bättre i verkligheten. Med det sagt är den väldigt tjabbig med skjortor och framförallt höjden är något jag tycker att de borde kunnat göra någonting åt. Men jag gillade den skarpt!

2013 reggade jag mig här på KS efter att redan då ha varit löjligt intresserad av denna hobby i år för mig själv. Mycket har jag hunnit lära mig under tiden, och jag vågar knappt ens tänka på hur många gånger man har gått in på KS totalt under alla dessa åren. Men det är egentligen först nu, 2017, som jag kanske på riktigt kan börja snegla på klockor i en betydligt högre pris och kvalitetsklass, och kanske komma upp i en nivå där flera medlemmar redan ligger.

Till våren är jag färdig med min kandidatutbildning, och även om vidare studier väntar efteråt har jag bestämt mig för att köpa min examenspresent redan nu. Då jag dessutom befinner mig i Asien har jag möjlighet att spara några kronor på inköp. Jag har egentligen tre kandidater det står emellan, dock klappar mitt hjärta lite extra för Speedmaster. Men jag hade verkligen uppskattat era tankar/tips och idéer inför ett så lyckat köp som möjligt.

311-30-42-30-01-005-a3.png

Omega Speedmaster, en ikon som knappast behöver beskrivas ytterliggare. Jag har dessutom varit i kontakt med ett gäng säljare som kan erbjuda den till ett mycket fördelaktigt pris.
+ Klassisk, tidlös design
+ Fungerar i princip med alla typer av band
+ Erkänt bra klocka, men flyger under radarn för den breda allmänheten (?)
Men

Baselworld-2017-TAG-Heuer-Autavia-More-than-a-Re-Issue-6.jpg

Nästa ut är Tag Heuer Autavia, en i mitt tycke riktig fullträff från Biver's sida.
+ TAG Heuer, alltid varit svag för märket och flyger väl lite lagom mycket under radarn också.
+ Vintagedesign är egentligen kanske inte mitt tycke, men visst fungerar det!
+ Caliber 02 är helt inhouse, vilket känns lite kul och ska dessutom fungera finfint.
- TAG Heuer, jäklar vad skit de får i klockkretsar. Och de förtjänar allt som slängs mot dem.
-Något hög, vill gärna ha en klocka som fungerar även under skjortan.
- Länken är katastrofful i mitt tycke, läderband får det bli.

17331104_1_640.jpg

Omega Aqua Terra, en klocka som jag var helt övertygad om att den skulle bli den första. Hur många gånger har jag inte testat, vridit och vändit på den blå tavlan.
+ Även tillgänglig i 38.5mm, vilken passar mycket bättre på mina taniga handleder.
+ 8500 verket, vilket är tekniknörderi på hög nivå.
+ Passar utmärkt till både sportigt och något mer dressigt.
- Lite borderline-flashig med många bärare som egentligen inte har en aning om vad de bär förrutom prislappen.
- NATO och läder är lite tveksamt, så länk "måste" det bli.
- Omegas lilla fadäs med 2017 modellen, men då köper man bara den gamla referensen.

Hur går era tankar om detta? Är jag inne på någon form av rätt spår eller har jag missat något totalt? Ungefär 30-35000 kan jag lägga på klockan eller om det är något alldeles särskilt upp till 40´.

Stort tack på förhand och all hjälp på vägen!

Har du kikat på Omega Speedmaster FOIS? den har dels bytt ut hesalit mot safirglas, den är dessutom lite mindre med sina 39.7 mm mot 42 mm på Speedmaster Professional. Sedan vill jag minnas en KS tråd gällande just WR https://klocksnack.se/threads/vattentäthet-på-klockor-i-allmänhet-och-dykklockor-i-synnerhet.19211/ vilket innebär att Speedyn borde vara OK med badstrandsbadande. Prova om du får möjlighet. Själv har jag oxå taniga handleder och införskaffade mig CK2998, vilken jag är grymt nöjd med, FOIS är däremot mer lik orginalet färgmässigt och ser mer ut som en klassisk Speedy.

Fina klockor alla tre. Hade haft en Rolex DJ 16200 som alternativ till AT, men eftersom du tycker AT är för liten går det bort. Speedy är klassisk och funkar ganska bra på tunnare armar med länk. Dock är den kanske lite tråkig kan jag tycka. Röstar på Autavian som kommer vara en ovanligare klocka om några år.

Har du kikat på Omega Speedmaster FOIS? den har dels bytt ut hesalit mot safirglas, den är dessutom lite mindre med sina 39.7 mm mot 42 mm på Speedmaster Professional. Sedan vill jag minnas en KS tråd gällande just WR https://klocksnack.se/threads/vattentäthet-på-klockor-i-allmänhet-och-dykklockor-i-synnerhet.19211/ vilket innebär att Speedyn borde vara OK med badstrandsbadande. Prova om du får möjlighet. Själv har jag oxå taniga handleder och införskaffade mig CK2998, vilken jag är grymt nöjd med, FOIS är däremot mer lik orginalet färgmässigt och ser mer ut som en klassisk Speedy.
FOIS är tyvärr inte riktigt min grej, jag tror att det är visarna som ställer till det lite för mig. Har kollat en del själv på CK2998, men den är lite väl utstickande mot vanliga Speedmaster vilket tyvärr gör att den faller bort. Men blått är sjukligt snyggt på klockor!:)
Fina klockor alla tre. Hade haft en Rolex DJ 16200 som alternativ till AT, men eftersom du tycker AT är för liten går det bort. Speedy är klassisk och funkar ganska bra på tunnare armar med länk. Dock är den kanske lite tråkig kan jag tycka. Röstar på Autavian som kommer vara en ovanligare klocka om några år.
Haha yay, äntligen en till som röstar Autavia, vi kan inte låta Speedyn vinna totalt! ;)
Med det sagt är Autavia en relativt stor pjäs, speciellt med tanke på mina nuvarande handleder. Har du sett bilderna jag postade tidigare idag, hur tycker du att den sitter på mig?

FOIS är tyvärr inte riktigt min grej, jag tror att det är visarna som ställer till det lite för mig. Har kollat en del själv på CK2998, men den är lite väl utstickande mot vanliga Speedmaster vilket tyvärr gör att den faller bort. Men blått är sjukligt snyggt på klockor!:)

Haha yay, äntligen en till som röstar Autavia, vi kan inte låta Speedyn vinna totalt! ;)
Med det sagt är Autavia en relativt stor pjäs, speciellt med tanke på mina nuvarande handleder. Har du sett bilderna jag postade tidigare idag, hur tycker du att den sitter på mig?

Den ser stor ut. Har själv sålt speedyn pga att den kändes för stor. Men det är en smaksak. Här provar jag autavian på mina ca 16,5 handleder.

IMG_8566.JPG

Den ser stor ut. Har själv sålt speedyn pga att den kändes för stor. Men det är en smaksak. Här provar jag autavian på mina ca 16,5 handleder.

IMG_8566.JPG
Den sitter ju som en smäck på dig! Minns du hur storleken på denna i jämförelse med Speedy? Personligen kände jag att Autavia kändes större, trots att den också är 42mm, men du håller kanske inte med om detta?

Den sitter ju som en smäck på dig! Minns du hur storleken på denna i jämförelse med Speedy? Personligen kände jag att Autavia kändes större, trots att den också är 42mm, men du håller kanske inte med om detta?
Tror de är ganska lika. Dock är autavian tjockare som du säger. Så här sitter speedyn på samma handled
IMG_0569.JPG

Nu är jag visserligen fruktansvärt partisk men jag tittade på AT som första klocka, sedan landade jag och köpte en speedy. Fantastisk som enda klocka och mångsidigheten hos den är top notch!

Tror de är ganska lika. Dock är autavian tjockare som du säger. Så här sitter speedyn på samma handled
IMG_0569.JPG
Båda sitter ju väldigt bra på dig, som du säger så är de förmodligen rätt lika. När det kommer till tunnhet vinner ju Speedy med hästlängder och det går ju tyvärr inte att bortse från.
Vad är det för ref. på din Speedy? Som jag skrivit tidigare så är jag väldigt svag för blå urtavlor och dessutom får du ju också de röda detaljerna som gör att den sticker ut lite lagom mycket.

Båda sitter ju väldigt bra på dig, som du säger så är de förmodligen rätt lika. När det kommer till tunnhet vinner ju Speedy med hästlängder och det går ju tyvärr inte att bortse från.
Vad är det för ref. på din Speedy? Som jag skrivit tidigare så är jag väldigt svag för blå urtavlor och dessutom får du ju också de röda detaljerna som gör att den sticker ut lite lagom mycket.

Den är inte min dessvärre. Det är en jubileumsmodell. Typ 40 år sedan någon rymdfärd. Gemini heter modellen. Från 2005. Fast detta är en äldre med Gemini tavlan.

Återigen, stort tack för alla kommentarer och tips på vad som skulle bli min första klocka! Dock valde jag (kanske mot bättre vetande, vem vet) att strunta i de flesta och det slutade med att jag återigen gick min egen väg. Hämtade ut denna lilla rackaren idag och är så glad att jag håller på att krevera! Visst är den stor, men sitter skönt på handleden och ser dessutom betydligt bättre ut än jag kan ta på bild.

IMG_0142.jpg

Återigen, stort tack för alla kommentarer och tips på vad som skulle bli min första klocka! Dock valde jag (kanske mot bättre vetande, vem vet) att strunta i de flesta och det slutade med att jag återigen gick min egen väg. Hämtade ut denna lilla rackaren idag och är så glad att jag håller på att krevera! Visst är den stor, men sitter skönt på handleden och ser dessutom betydligt bättre ut än jag kan ta på bild.

IMG_0142.jpg
Grattis! Visst är den fin.

IMG_0142.jpg
Grattis! Vad kul! Bra val!

Vet du hur länge den planeras tillverkas? Är den limiterad?

Grattis! Vad kul! Bra val!

Vet du hur länge den planeras tillverkas? Är den limiterad?
Tack, jag är verkligen kanonnöjd med klockan och hela research/köpprocessen!

Såvitt jag vet finns det inget konkret på hur länge den ska tillverkas. Denna referensen är inte limiterad, dock kommer en Jack Heuer edition (reverse panda tavla) nu i November som är limiterad. Än så länge iallafall ingår den i TAGs standardsortiment.

Tillbaka
Topp