• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp mig välja kvalitetsdressare

Hej KS!
Söker nu ett till kvalitetsur till mig själv som studentpresent, denna gången en kvalitetsdressare i prisklassen 0-10.000 ungefär.

Bortsett ifrån att jag vill ha ett automatiskt eller mekaniskt urverk med ljus urtavla, helst med genomskinlig boettbaksida och läderband.. är jag ganska öppen för förslag. Storleksmässigt tänker jag mig 35-39mm.
Har hittills tittat lite på diverse vintage IWC cal 89, Jaeger- LeCoultre, Omega Seamaster men även nyare Nomos och Frederique Constant.

Vilken kvalitetsdressare ska jag välja samt vart ska jag leta efter och köpa denna, ny eller begagnad? Tycker nästan att det är svårare att veta var jag ska leta än att veta vad jag ska leta efter- Klocksnack, Chrono24, Blocket, Tradera, Kaplans, pantbank osvosv...?

Tacksam för all hjälp och input jag kan få!

Senast ändrad:
Som dressare skulle jag utan tvekan valt en Jaeger. Historia och gediget urverk och finish. De kostar ju skjortan nya så leta på andrahandsmarknaden. Personligen föredrar jag svenska sidor som denna, TT eller blocket. och att affären genomförs f2f. Mina två cent. Lycka till!

Hej KS!
Söker nu ett till kvalitetsur till mig själv som studentpresent, denna gången en kvalitetsdressare i prisklassen 0-10.000 ungefär.

Bortsett ifrån att jag vill ha ett automatiskt eller mekaniskt urverk med ljus urtavla, helst med genomskinlig boettbaksida och läderband.. är jag ganska öppen för förslag. Har hittills tittat lite på diverse vintage IWC cal 89, Jaeger- LeCoultre, Omega Seamaster men även nyare Nomos och Frederique Constant.

Vilken kvalitetsdressare ska jag välja samt vart ska jag leta efter och köpa denna, ny eller begagnad? Tycker nästan att det är svårare att veta var jag ska leta än att veta vad jag ska leta efter- Klocksnack, Chrono24, Blocket, Tradera, Kaplans, pantbank osvosv...?

Tacksam för all hjälp och input jag kan få!
Vintage skulle jag kika på, 34-36mm Certina,Tissot eller eventuellt Omega har snygga dressare. Ping @Sivlia kan du bidra med någon bild på din Certina?

Du kan ju få en riktigt fin hammarautomat för den pengen. Här lånad bild av @Mykeys på forumet:
IMG_1063.JPG

Är det inte bättre med Quartz om man inte använder den så ofta? :)
Jag tycker definitivt du har en poäng där... och jag måste faktiskt hålla med dig! Problemet är att jag saknar en fin mekanisk eller automat i samlingen och tyckte då att detta var ett bra tillfälle att kanske utöka med en sådan. Återigen, jag håller med dig och det kan mycket väl bli en quartz till.. ;) Vad tycker du jag ska kika på?

Jag tycker definitivt du har en poäng där... och jag måste faktiskt hålla med dig! Problemet är att jag saknar en fin mekanisk eller automat i samlingen och tyckte då att detta var ett bra tillfälle att kanske utöka med en sådan. Återigen, jag håller med dig och det kan mycket väl bli en quartz till.. ;) Vad tycker du jag ska kika på?
Jag är ju förtjust i tunna små dressare, men jag är ju lite partisk med alla annonser jag har ute så du bör nog ta det jag säger med en nypa salt :p

Men om jag bara hade varit ute efter en dressare hade jag nog jagat efter något tunt och elegant vintage, antingen handjagat eller Quartz för att hålla nere tjockleken.

IWC cal.89 eller Omega Seamaster tycker jag låter väldigt bra.
Seamastern är nog lättast att hitta en fin till rätt pris. JLC <10000 lite knepigt om man inte har smak för det udda.

Den här IWCn, på Kaplans Klockkvalitéauktion, var väääldigt fin, men bara 33,5mm:
0

Tillbaka
Topp