• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp mig vidga mina vyer

Mic1

Guld
2-Faktor
Hej alla klocksnackare!

På förhand vill jag bara säga att mitt inlägg stundtals kan uppfattas som oskönt eller rentav pretentiöst. Det är inte meningen, det är istället kanske det jag rentav behöver hjälp med. Mitt problem är nämligen att jag nu står inför mitt nästa köp av klocka och jag kommer konstant på mig själv när jag väljer bort klockor av billigare märken. Mitt problem är helt enkelt att jag av någon idiotisk anledning inte uppskattar "billigare" klockor. Det är inte priset i sig utan prisintervallet märket ligger i. Dvs jag skulle välja en begagnad Rolex istället för en ny IWC om de kostade samma osv.

När jag var yngre var jag extremt märkesfokuserad när det gällde kläder, något som försvann med åldern. Nu fokuserar jag istället på passform och stil, något som jag hoppas kommer hända även när det gäller klockor. Jag har ju än så länge bara varit klockintresserad i några år så det kanske kommer med tiden?

Hursomhelst, jag behöver er hjälp med att vidga mina vyer. I dagsläget är jag så patetisk att jag i princip bara uppskattar Rolex, AP, JLC, VC och Patek. Samt enstaka modeller från Breitling och Omega (egentligen gillar jag inte Omega förutom Moonwatch i guld och läder). Jag kommer på mig själv välja bort Tudor, Certina, Sinn, Longines, Seiko och IWC etc för att de är "för billiga". WTF? Jag kan definitivt uppskatta olika klockors urverk och hantverket bakom men de ser av någon anledning inte lika exklusiva ut. Vet inte hur jag ska förklara det bättre. Skulle ju kunna ha en dubbelt så stor samling om man la sig i en prisklass som är hälften mot de klockor jag köper idag. Men jag uppskattar dem inte på samma sätt. Ännu.

Vad jag behöver hjälp med helt enkelt är en rejäl käftsmäll och en uppsjö inspiration av intressant ur. Samlingen idag består främst av Rolex så dem kan ni ju skippa...

Give me what you got!

Hej alla klocksnackare!

På förhand vill jag bara säga att mitt inlägg stundtals kan uppfattas som oskönt eller rentav pretentiöst. Det är inte meningen, det är istället kanske det jag rentav behöver hjälp med. Mitt problem är nämligen att jag nu står inför mitt nästa köp av klocka och jag kommer konstant på mig själv när jag väljer bort klockor av billigare märken. Mitt problem är helt enkelt att jag av någon idiotisk anledning inte uppskattar "billigare" klockor. Det är inte priset i sig utan prisintervallet märket ligger i. Dvs jag skulle välja en begagnad Rolex istället för en ny IWC om de kostade samma osv.

När jag var yngre var jag extremt märkesfokuserad när det gällde kläder, något som försvann med åldern. Nu fokuserar jag istället på passform och stil, något som jag hoppas kommer hända även när det gäller klockor. Jag har ju än så länge bara varit klockintresserad i några år så det kanske kommer med tiden?

Hursomhelst, jag behöver er hjälp med att vidga mina vyer. I dagsläget är jag så patetisk att jag i princip bara uppskattar Rolex, AP, JLC, VC och Patek. Samt enstaka modeller från Breitling och Omega (egentligen gillar jag inte Omega förutom Moonwatch i guld och läder). Jag kommer på mig själv välja bort Tudor, Certina, Sinn, Longines, Seiko och IWC etc för att de är "för billiga". WTF? Jag kan definitivt uppskatta olika klockors urverk och hantverket bakom men de ser av någon anledning inte lika exklusiva ut. Vet inte hur jag ska förklara det bättre. Skulle ju kunna ha en dubbelt så stor samling om man la sig i en prisklass som är hälften mot de klockor jag köper idag. Men jag uppskattar dem inte på samma sätt. Ännu.

Vad jag behöver hjälp med helt enkelt är en rejäl käftsmäll och en uppsjö inspiration av intressant ur. Samlingen idag består främst av Rolex så dem kan ni ju skippa...

Give me what you got!
Testa att köpa ännu dyrare klockor.

Alternativt sälj allting och tvinga dig själv att vara owg med någon billigare klocka. Man lär sig rätt mycket på att vara utan, jag har testat.

Du behöver inte skämmas, du har väl hittat rätt helt enkelt. :)

IMG_6570.JPG
IMG_7070.JPG

Om du vill vidga dina vyer så köp en fin vintage-SEIKO från tidigt 70-tal, en GS eller KS, då kommer du bli väldigt nöjd med hur bra klocka du kan få för under 10'.

Senast ändrad:
JLC släppte tre modeller nyligen. Det kanske kan vara ngt?

IMG_2147.JPG

IMG_2148.JPG

Kan ju ta ett konkret exempel:
Är egentligen riktigt sugen på en Longines Master Collection men i bakhuvudet tänker jag hela tiden "önskar att det var en JLC..."
Får väl acceptera att jag är dum i huvudet och öka klockbudgeten. För det kommer sluta med att jag köper den JLC som är mest lik Longines Master

Bra tråd @Mic1 ! Folk tipsar och du dissar deras billiga skräp :D

Nädå, om du verkligen vill vidga vyerna (vilket verkar helt onödigt) så köp lite vintage.

Menar inte att de nödvändigtvis är billiga/re men upplevs som det. Omega är ju ganska jämnprisat med Rolex osv

Upplevs som det av vem? Du pratar väl om igenkänningsfaktor nu antar jag? Det är ju två helt skilda grejer.

Dom som har ”koll” vet ju antagligen vad en IWC är och vet i mitt exempel också att den är en ”finare” klocka än Rolexen på snubben bredvid? Samma sak med Lange, Breuget, Louis Moinet, Arnold & Son etc. etc.

Kanske inte framgick helt klart i mitt första inlägg (försökte göra det så tydligt jag kunde) men det är hur klockan/märket uppfattas och inte nödvändigtvis det faktiska priset jag syftar till

Hej alla klocksnackare!

Give me what you got!
Förstår inte heller problemet?
Är Du ute efter att bli en bättre människa eller lever Du över Dina tillgångar - om nej så är det ju inget problem?!
Klart man hellre glor på Ferrari än Opel, och köper också om man har råd!! Sen att Ferrari inte är prisvärd, eller ens den bästa bilen, det kvittar ju! Varumärke, känslor av tillhörighet och status driver världen!!

Du verkar ju medveten om att du köper klockor för märket istället för vad du gillar...så bara börja agera därefter! Eller?

Du verkar ju medveten om att du köper klockor för märket istället för vad du gillar...så bara börja agera därefter! Eller?
Ja och det gör att jag känner mig pretentiös. Jag vill kunna uppskatta klockorna för vad de är och inte märket. Är det hela tråden syftar till :)

image.png
Du gillar ju dyra grejer och märken, varsågod.

tillägg: Oavsett vad så tänker jag att du kanske inte är intresserad utav klockor? Du kanske bara villa en dyr klocka gjord av ett märke som folk/du känner igen som är coolt?

Kanske inte framgick helt klart i mitt första inlägg (försökte göra det så tydligt jag kunde) men det är hur klockan/märket uppfattas och inte nödvändigtvis det faktiska priset jag syftar till

Om du är ute efter hur ett märke uppfattas av gemene man så är Rolex det enda rätta -för att kunna köpa Rolex så måste man vara millionär samt att alla vet att dom är handgjorda och det tar ett år att göra dom...

Jo men det blir lite väl oklart när du blandar in IWC.

C8DA9618-FB4F-4132-B2DA-B78552AB11F3.jpeg

Köp det som gör dig glad och inte det som är häftigt på Stureplan. Råkar klockorna som är häftiga på Stureplan vara de klockor som gör dig glad så köp det :)

Trevlig helg!

Om du bara bryr dig om var omgivningen tror är dyrt spelar det ju ingen roll om du blir mer insatt i klockvärlden? Köp en sub och en DD om du inte redan har det.

Börja med historien bakom klockan. Testa vintage! Då försvinner den ekonomiska prestigen och du förvandlas till en grävande journalist. Kanske en Seiko Pouge! Testa vintage med det lilla extra.

DSCF3908.JPG

Tack, sånt här jag var ute efter!

Om du bara bryr dig om var omgivningen tror är dyrt spelar det ju ingen roll om du blir mer insatt i klockvärlden? Köp en sub och en DD om du inte redan har det.

Vill ju bli mer insatt och uppskatta det, är ju det som är hela grejen. Känns inte som man kan kalla sig klocknörd förrän man uppskattar en Seikos quartsverk eller en Sinns uthållighet

• Like
Reactions: Zee
Tack, sånt här jag var ute efter!

Vill ju bli mer insatt och uppskatta det, är ju det som är hela grejen. Känns inte som man kan kalla sig klocknörd förrän man uppskattar en Seikos quartsverk eller en Sinns uthållighet
Då får du börja med att skita i hur dyrt folk tror ditt ur är? Då blir frågorna du ignorerat ovan relevanta igen.

Jag har både skrytur och finur, så om intresset finns där är det inget som hindrar det. Bestäm dig för vilka faktorer på ett ur som påverkar dig förutom prislappen och utgå ifrån det.

Tillbaka
Topp