• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp mig vidga mina vyer

Då får du börja med att skita i hur dyrt folk tror ditt ur är? Då blir frågorna du ignorerat ovan relevanta igen.

Jag har både skrytur och finur, så om intresset finns där är det inget som hindrar det. Bestäm dig för vilka faktorer på ett ur som påverkar dig förutom prislappen och utgå ifrån det.
Är ju exakt det jag efterfrågar hjälp/inspiration för. Klockor att nörda ner mig i för vad de är och inte vad de kostar/vilket märke det är

Antingen är det jag eller är det du som inte förstår. I vilket fall, lycka till!

Okej, man kan inte kalla sig bilnörd bara för att man kör en Ferrari enligt min mening. Lite samma med klockor. Jag vill ha tips och inspiration om klockor som är briljanta utan att nödvändigtvis vara dyra. Klockor man kan uppskatta för hantverket mer än loggan.

Tillägg: Än så länge verkar 3 ha förstått och kommit med förslag :)

Okej, man kan inte kalla sig bilnörd bara för att man kör en Ferrari enligt min mening. Lite samma med klockor. Jag vill ha tips och inspiration om klockor som är briljanta utan att nödvändigtvis vara dyra. Klockor man kan uppskatta för hantverket mer än loggan.

Fast du missar ju poängen stort. Poängen är att du inte kan få ett klockintresse serverat, du får själv läsa in dig på sådant du finner intressant.

Det finns mängder skrivet om i princip vilket märke som helst, sluta slappa och lägg tiden på att göra lite rikig research. Kan du inte komma på vad du ska läsa på om så är du inte nere i träsket. Här på KS finns 100-tals trådar om specifika klockor, bara att välja och vraka.

Varför tvinga på sig ett intresse?

Fast du missar ju poängen stort. Poängen är att du inte kan få ett klockintresse serverat, du får själv läsa in dig på sådant du finner intressant.

Det finns mängder skrivet om i princip vilket märke som helst, sluta slappa och lägg tiden på att göra lite rikig research. Kan du inte komma på vad du ska läsa på om så är du inte nere i träsket. Här på KS finns 100-tals trådar om specifika klockor, bara att välja och vraka.

Absolut, men då det är ett så otroligt brett ämne ville jag ha folks input samt inspiration till vart man kan börja. Vad jag menade i mitt första inlägg var att jag inte vill att folk säger "köp en Rolex och var glad" utan komma med förslag på bra "bli-nörd-klockor"

Handlar inte om att tvinga på mig ett intresse. Vill bara ha era förslag på en bra start gällande mer nördiga klockor
Men vadå "mer nördiga klockor"?
Visst, det finns ju mer avancerade klockor/urverk du kan grotta ner dig i tillexempel. Läs om Langes olika zeitwerk eller något innovativt rm-verk, strunt samma. I slutändan är din rolex lika mycket "bara" en klocka som vilken klocka som helst att nörda ner dig i. Det finns ingen klocka som specifikt är bättre att nörda ner sig i, oavsett prisklass eller status. Allt handlar ju bara om vad du är intresserad utav. Och vill du bli intresserad utav mer... Läs runt på forumet bara, ungefär alla klockor som existerar har ju blivit avhandlade i någon tråd.

Vissa börjar med dyrare ur och kan därefter börja uppskatta billigare ur och se dess olika kvalitéer och eventuella prisvärdhet. Andra gör tvärt om och jobbar sig uppåt i prisklasserna. Köp det du innerst inne vill ha, oavsett om det är en fix-idé att det just ska vara t.ex. Rolex och se vart din klockresa tar dig därefter.

TS klarar du av att bära upp denna och att du inte anser att den är för billig så här är uret för dig.
Panerai-Slytech-Watch.jpg

En helt ny värld öppnar sig om man undviker att titta på prislappen. Vänta med det tills du känt in alla andra preferenser. Det är ändå känslan du bär på armen, inte plånboken. Att söka gillande hos de som imponeras av ekonomiska värden är inte rätt väg att bygga ett stort sinne. Titta mer efter helhet och detaljer. Det är människor som är orsaken till varför klockor är olika. Klockor är inte lika över tid eftersom tiderna förändras. Samhället, värderingar, prioriteringar, hantverkskunnande, industrialisering, den tidsepokens tankar kring design påverkar varje klocka. Se mer efter detaljer än pris. Hur ser spännet ut? Har de tänkt på att det ska bilda en enhet med hela klockan? Har de lagt känsla i val av bandet/länken? Finns det detaljer som avslöjar en känsla eller är allt bara business? Urverket säger också väldigt mycket om varumärkets intresse och kunnande kring hantverket. Tavlan, kronan, visare, index, hur bandet sitter mot boetten, allt avslöjar om viljan att skapa något tidlöst vackert har funnits där eller inte. Söker du den typen av frågeställningar spelar gemene mans åsikter oktober 2017 mindre roll.

Senast ändrad:
Jag har börjat uppskatta många fler märken efter att jag lärt mig mer om deras historia och vilka innovationer just de har bidragit med till horologin.

Är väl inte alla som gillar TGV men YT-kanalen The Urban Gentry har massor av olika videos där han förklarar olika lite billigare klockors historia och horologiska signifikans.

Dessa videos kanske kan vara ett bra ställe att starta:

Jag tror inte detta handlar om klockor utan om din personlighet. Du har tidigare varit extremt inriktad på märkeskläder just för att de är "märkes"kläder och nu har detta resonemang gått över till klockor.
Då finns det två lösningar. Antingen börjar du älska dig själv så som du är, med de fel och brister du har, eller så måste du börja förändra dina beteenden och i mångt och mycket dig själv (det som kallas att utvecklas som människa). Det smidigaste är att du sitter lugnt i båten och tycker du är cool med dina Rolex. Väljer du den krångliga vägen finns mycket litteratur du kan läsa och gillar du riktig hardcore söker du KBT (kognitiv beteendeterapi).
PS. Jag har oxå Rolex men av helt andra anledningar. DS

Senast ändrad:
Hej alla klocksnackare!

På förhand vill jag bara säga att mitt inlägg stundtals kan uppfattas som oskönt eller rentav pretentiöst. Det är inte meningen, det är istället kanske det jag rentav behöver hjälp med. Mitt problem är nämligen att jag nu står inför mitt nästa köp av klocka och jag kommer konstant på mig själv när jag väljer bort klockor av billigare märken. Mitt problem är helt enkelt att jag av någon idiotisk anledning inte uppskattar "billigare" klockor. Det är inte priset i sig utan prisintervallet märket ligger i. Dvs jag skulle välja en begagnad Rolex istället för en ny IWC om de kostade samma osv.

När jag var yngre var jag extremt märkesfokuserad när det gällde kläder, något som försvann med åldern. Nu fokuserar jag istället på passform och stil, något som jag hoppas kommer hända även när det gäller klockor. Jag har ju än så länge bara varit klockintresserad i några år så det kanske kommer med tiden?

Hursomhelst, jag behöver er hjälp med att vidga mina vyer. I dagsläget är jag så patetisk att jag i princip bara uppskattar Rolex, AP, JLC, VC och Patek. Samt enstaka modeller från Breitling och Omega (egentligen gillar jag inte Omega förutom Moonwatch i guld och läder). Jag kommer på mig själv välja bort Tudor, Certina, Sinn, Longines, Seiko och IWC etc för att de är "för billiga". WTF? Jag kan definitivt uppskatta olika klockors urverk och hantverket bakom men de ser av någon anledning inte lika exklusiva ut. Vet inte hur jag ska förklara det bättre. Skulle ju kunna ha en dubbelt så stor samling om man la sig i en prisklass som är hälften mot de klockor jag köper idag. Men jag uppskattar dem inte på samma sätt. Ännu.

Vad jag behöver hjälp med helt enkelt är en rejäl käftsmäll och en uppsjö inspiration av intressant ur. Samlingen idag består främst av Rolex så dem kan ni ju skippa...

Give me what you got!
100 procent with you, jag ”återgår” alltid till Rolex vart 5 år av ngn anledning, sitter lite i samma sits och funderar på AP men även Vacheron, varför inte en Overseas Chrono ? El Blancpain dykare ??

Nomos kanske kunde vara något du kan kolla upp. Under radarn för många, in-house, tyskt Bauhaus,
Jag har börjat uppskatta många fler märken efter att jag lärt mig mer om deras historia och vilka innovationer just de har bidragit med till horologin.

Är väl inte alla som gillar TGV men YT-kanalen The Urban Gentry har massor av olika videos där han förklarar olika lite billigare klockors historia och horologiska signifikans.

Bra förslag! Personligen gillar jag TGV, men jag har förstått att vissa formligen avskyr honom. Jag måste säga att jag har svårt att förstå detta, bottnar antagligen i osäkerhet... Kanske någon annan vet mer? Han verkar lämna få oberörda iallafall.
En sak som jag verkligen gillar med hans filosofi är att han uppskattar allt från Lange till Swatch (och allt däremellan), enda kravet är att det är äkta vara och att det ger glädje. Det är ju oerhört berikande att kunna ta till sig hela segmentet.

Nomos kanske kunde vara något du kan kolla upp. Under radarn för många, in-house, tyskt Bauhaus,

Bra förslag! Personligen gillar jag TGV, men jag har förstått att vissa formligen avskyr honom. Jag måste säga att jag har svårt att förstå detta, bottnar antagligen i osäkerhet... Kanske någon annan vet mer? Han verkar lämna få oberörda iallafall.
En sak som jag verkligen gillar med hans filosofi är att han uppskattar allt från Lange till Swatch (och allt däremellan), enda kravet är att det är äkta vara och att det ger glädje. Det är ju oerhört berikande att kunna ta till sig hela segmentet.

Nu går jag rejält OT, men hur menar du att det beror på osäkerhet om man inte gillar Urban Gentry? :)

Nu går jag rejält OT, men hur menar du att det beror på osäkerhet om man inte gillar Urban Gentry? :)
Bara en gissning så klart, men han TGV är ju något av ett original och i andra sammanhang så tycker jag att den typen av människor - som inte är rädda att ta plats och är lite egna - tenderar att ogillas av personer som är åt det osäkra hållet.
Men, igen, så klart bara spekulationer och dessutom väldigt OT.:)

Bra tips! TGV har verkligen förstärkt mitt klockintresse i alla fall, precis som du säger så pratar han mycket om klockor i den billigare prisklassen.
Tips på fina klockor i billigare segment; Omega Geneve i guld:
1463507126768_1465764728459-jpg.335205
(bild tagen från internet, tydligen t.o.m. här ifrån KS)

Sen har vi ex Ball som har lite cool klockhistoria och en del fina modeller, ex:
205e0667268221cac716a3305574b5c2--luxury-watches-firemen.jpg

Varför inte en Oris Aquis på gummi?
upload_2017-10-28_11-41-19.png
(Bild tagen från nätet)

Hitta en klocka du tycker är snygg och välgjord, köp och njut :)

I mina öron så låter det som att du vill ha fakta eller ”inspiration” om klockor/märken för att rättfärdiga ditt innehav av Rolex klockor.

Du vill intala dig att du inte köpte klockorna bara för att du hade råd och för statusens skull. Därmed ska du tvinga på dig intresset och ber därför om hjälp med detta i denna tråd.

Jag kan ha missuppfattat allt. Men det är så det låter. :)

Bra tips! TGV har verkligen förstärkt mitt klockintresse i alla fall, precis som du säger så pratar han mycket om klockor i den billigare prisklassen.
Tips på fina klockor i billigare segment; Omega Geneve i guld:
1463507126768_1465764728459-jpg.335205
(bild tagen från internet, tydligen t.o.m. här ifrån KS)

Sen har vi ex Ball som har lite cool klockhistoria och en del fina modeller, ex:
205e0667268221cac716a3305574b5c2--luxury-watches-firemen.jpg

Varför inte en Oris Aquis på gummi?
upload_2017-10-28_11-41-19.png
(Bild tagen från nätet)

Hitta en klocka du tycker är snygg och välgjord, köp och njut :)

Riktigt snygg klocka från Ball! Har du referens på den?

Tillbaka
Topp