• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

hjul i automatmekanismen

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Håller på och skruvar i ett ETA 2783 och har funderingar hur jag ska göra med ett av hjulen i automatdelen.
Hjulet har 3 kugghjul på axeln (två stora och ett litet) och 2 juveler.

Ska dessa delar demonteras före tvätt och oljning? Hur gör man i så fall för att demontera, och vilka/vilket verktyg behövs? :)

Tack på förhand för alla svar.

annorlunda hjul1.jpg


annorlunda hjul2.jpg


Ping McGyver Minuteman alexndr
 

Minuteman

Rolex
Spontant hade jag undvikit att demontera dessa.
Hade tvättat dem ihopmonterade.

Ser ju för övrigt ut som om ändstoppen (lilla hjulet och "brickan") på axeln är pressade/nitade så det är ju kanske dessutom svårt att demontera/montera.

Dock brasklapp för att jag inte jobbat med det verket :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Spontant hade jag undvikit att demontera dessa.
Hade tvättat dem ihopmonterade.

Ser ju för övrigt ut som om ändstoppen (lilla hjulet och "brickan") på axeln är pressade/nitade så det är ju kanske dessutom svårt att demontera/montera.

Dock brasklapp för att jag inte jobbat med det verket :)


Jag funderade på att tvätta det komplett, alternativt inte tvätta alls eller bara utsidan manuellt med bensin.
Om jag kör det i maskinen är jag lite orolig att det skulle stanna kvar rester av rengöringsvätska och smuts.

Visste inte om man skulle stansa isär delarna med ett staking tool eller liknande.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tack för era svar! Då kör jag på att tvätta den komplett och lite extra tid i sköljvätskan efteråt...

Edit: Som jag försått det ska D5 vara bra för automatfunktionen?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Enbart juvelerna/lagren, eller något olja/fett mellan hjulen också?


Jag refererade egentligen till att inte dela på anordningen utan att tvätta den som den är. Jag har aldrig jobbat med "reversing wheels" så har ingen erfarenhet av det men spontant hade jag bara oljat juvelerna.

Har inte Mark spelat in rengöring av något ETA - verk med "reversing wheels"?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag refererade egentligen till att inte dela på anordningen utan att tvätta den som den är. Jag har aldrig jobbat med "reversing wheels" så har ingen erfarenhet av det men spontant hade jag bara oljat juvelerna.

Har inte Mark spelat in rengöring av något ETA - verk med "reversing wheels"?


Han har servat klockor med reversing wheel, men går inte in speciellt detaljerat. I ett klipp byter han ut det mot ett nytt och här är det andra där han bara verkar smörja juvelerna. (22:43)


Han verkar smörja med 9010 istället för d5 också, kanske roterar det här urverkets automatlagringar snabbare än vanlig?!

Sedan är det alltid intressant att få fler personers åsikter och höra vad ni hade att säga. :)
 
Topp