• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Homage vs Replicas

Jag kan ju ingenting om äkthetsbedömning av Rolex, eller andra klockor för den delen.
Men, den sista bilden förefaller identisk med den Rolex har på sin hemsida..
Nåväl, för gå mer on topic så anser iaf jag att det faktum att ett original är för dyrt inte på något sätt legitimerar kopiering. Det kommer alltid finns saker man inte har råd med, det är bara att leva med det.. eller spara ihop pengarna :)
Ska inte svära att inte replica-handlarna använder originalbilder. Det vore väl logiskt att de gör.. :)

Jag tyckte bara datumfönstret såg kasst ut men jag kan absolut ingenting om nya rollar. Bilden togs från en random fakesite.. Poängen i min post är densamma oavsett bilden.

Ska inte svära att inte replica-handlarna använder originalbilder. Det vore väl logiskt att de gör.. :)

Jag tyckte bara datumfönstret såg kasst ut men jag kan absolut ingenting om nya rollar. Bilden togs från en random fakesite.. Poängen i min post är densamma oavsett bilden.
Ja, såklart. Jag bara undrade om det var en bild på en fake och jag bara inte kunde se det. :)

Väldigt många jämförelser med möbler och kläder i denna tråden. Detta är väl ett klockforum för klockintresserade? Går du in på en forum för designmöbler så tror jag att du får samma negativa kommentarer om IKEA, Mio etc.

Många nämner även att det har med pengar att göra, att man inte har råd med originalet. Det är delvis sant.
Originalet är så dyrt för att det är så bra, ovanligt, fint, ouppnåeligt etc. Precis allt det som gjort originalet så bra och speciellt försvinner på en hommage/kopia. Kvar finns ingenting, bara skam. Så låt dom förbli ouppnåeliga, det är det som gör dom speciella.

Sen finns det så klart många ikoner som inte är så "dyra" (Seiko, Zodiac tex). Det är det jag ser en klockintresserad välja, kopior är för statusintresserade.

Tror folket bara försöker dra liknelser till andra saker som de flesta i forumet(inte alla) använder, samtidigt som de klagar på designstölder inom klockbranchen. Samtliga medlemmar i forumet bär knappast sina jeans från levis t.ex. Samtidigt förstår jag även ditt argument till 100%.

Men de flesta klocktillverkare har modeller som är väldigt lika, vissa är bättre än andra dock. Vad är då skillnaden på en klassisk dykarklocka från rolex, steinhard, MKII, seiko och tudor? Har det med ålder på varumärket att göra eller ni ser det ur en annan aspekt?

Mvh Erik

Låt mig börja med att säga att jag inte är något fan av "hommage"-klockor. Bara så att vi har det ur världen..

Personligen så har jag svårt att se charm i att kopiera andras koncept. Oavsett om mönsterskydd, patent or whatever löpt ut. Jag hade inte gillat dåliga kitcars som ser ut som 911or eller billiga designmöbler från webben som håller i ett halvår. Varumärken som tex Steinhart är tydligt ute efter att kapitalisera på dem som vill ha något och som inte har råd. Det är vad det är men jag tycker det luktar. Jag förstår de som köper dem om de är personer som inte är intresserade av en riktig Rolex, AP eller vad vi nu pratar om. Dessa människor kunde lika gärna ha köpt en kopia..

Jag förstår bara inte denna diskussion som alltid dyker upp. Man ska prompt rättfärdiga köpet och försöka få alla att tycka att det var smart. Why bother liksom? Entusiaster som brinner för det som är äkta kommer aldrig att hålla med. Vare sig det är rätt eller fel.

Argument för "hommage"-klockor:

Jag vill bara testa!

Gå till en butik och testa.

Jag har inte råd med originalet!

Då är det bara att spara alternativt sikta på något som man faktiskt har råd med. Det är ingen skillnad att inte ha råd med en äkta klocka för 50k eller något för 5 miljoner. Det handlar om prioriteringar och någonstans blir saker omöjligt för alla. För vissa vid 25k, andra för flera miljoner..

Det är en bra startklocka!

Det är även mycket annat för ett par tusenlappar som tex Seikos och småbrands. Rent krasst så är även fake-klockor, parfymmärken mm goda instegsklockor till ett klockintresse. Personligen så kan jag inte se att det är någon större skillnad mellan varianterna. Alla utnyttjar nog kineser i slutändan. Parfymklockorna som tex DW har iaf en egen identitet.

Alla gör som sagt som de vill men låt oss slippa en diskussion där någon ska komma och klappa er på axeln och säga "Shit vilket smart val du gjort!". Köp den klocka du vill ha och var glad, nöjd och stolt över det. Känner du ett behov av att övertyga resten av världen om att det är rätt så kanske du innerst inne vet att det är fel. :)

Finns definitivt två läger i denna fråga, som diskuteras titt som tätt.
Jag röstar blankt NEJ. Tycker att de saknar själ.
Jag håller med. Jag köpte en Steinhart Ocean One Premium Blue och den är snygg, bra kvalle men känns ändå tråkig att ha på sig. Brukar använda den när jag behöver en stryktålig sak på armen men inte mer än så...

Jag tillhör den kategori av människor som alltid vill ha originalet, aldrig vill ha kopian. Kategoriskt. Kopior och homage av tredje part finns inte. Då längtar jag hellre hela livet med hedern i behåll. :D Det finns en legitimitet i att en tillverkare gör reissues av gamla modeller men jag tycker personligen att det är unket och tråkigt, totalt ointressant och lite pinsamt. Ska man släppa en ny version av en gammal modell så ska det vara en ny modell, ungefär som Rolex förvaltar Submariner (även om det var ett tråkigt exempel). Att Omega släpper nya klockor som ska se ut som vintage i lume etc är så pinsamt att jag blir illa till mods.

Låt mig börja med att säga att jag inte är något fan av "hommage"-klockor. Bara så att vi har det ur världen..

Personligen så har jag svårt att se charm i att kopiera andras koncept. Oavsett om mönsterskydd, patent or whatever löpt ut. Jag hade inte gillat dåliga kitcars som ser ut som 911or eller billiga designmöbler från webben som håller i ett halvår. Varumärken som tex Steinhart är tydligt ute efter att kapitalisera på dem som vill ha något och som inte har råd. Det är vad det är men jag tycker det luktar. Jag förstår de som köper dem om de är personer som inte är intresserade av en riktig Rolex, AP eller vad vi nu pratar om. Dessa människor kunde lika gärna ha köpt en kopia..

Jag förstår bara inte denna diskussion som alltid dyker upp. Man ska prompt rättfärdiga köpet och försöka få alla att tycka att det var smart. Why bother liksom? Entusiaster som brinner för det som är äkta kommer aldrig att hålla med. Vare sig det är rätt eller fel.

Argument för "hommage"-klockor:

Jag vill bara testa!

Gå till en butik och testa.

Jag har inte råd med originalet!

Då är det bara att spara alternativt sikta på något som man faktiskt har råd med. Det är ingen skillnad att inte ha råd med en äkta klocka för 50k eller något för 5 miljoner. Det handlar om prioriteringar och någonstans blir saker omöjligt för alla. För vissa vid 25k, andra för flera miljoner..

Det är en bra startklocka!

Det är även mycket annat för ett par tusenlappar som tex Seikos och småbrands. Rent krasst så är även fake-klockor, parfymmärken mm goda instegsklockor till ett klockintresse. Personligen så kan jag inte se att det är någon större skillnad mellan varianterna. Alla utnyttjar nog kineser i slutändan. Parfymklockorna som tex DW har iaf en egen identitet.

Alla gör som sagt som de vill men låt oss slippa en diskussion där någon ska komma och klappa er på axeln och säga "Shit vilket smart val du gjort!". Köp den klocka du vill ha och var glad, nöjd och stolt över det. Känner du ett behov av att övertyga resten av världen om att det är rätt så kanske du innerst inne vet att det är fel. :)
+1

Jag håller med. Jag köpte en Steinhart Ocean One Premium Blue och den är snygg, bra kvalle men känns ändå tråkig att ha på sig. Brukar använda den när jag behöver en stryktålig sak på armen men inte mer än så...
Hade inte en billigare Seiko eller "Terroristklockan" varit en skönare beater.

Tillbaka
Topp