Låt mig börja med att säga att jag inte är något fan av "hommage"-klockor. Bara så att vi har det ur världen..
Personligen så har jag svårt att se charm i att kopiera andras koncept. Oavsett om mönsterskydd, patent or whatever löpt ut. Jag hade inte gillat dåliga kitcars som ser ut som 911or eller billiga designmöbler från webben som håller i ett halvår. Varumärken som tex Steinhart är tydligt ute efter att kapitalisera på dem som vill ha något och som inte har råd. Det är vad det är men jag tycker det luktar. Jag förstår de som köper dem om de är personer som inte är intresserade av en riktig Rolex, AP eller vad vi nu pratar om. Dessa människor kunde lika gärna ha köpt en kopia..
Jag förstår bara inte denna diskussion som alltid dyker upp. Man ska prompt rättfärdiga köpet och försöka få alla att tycka att det var smart. Why bother liksom? Entusiaster som brinner för det som är äkta kommer aldrig att hålla med. Vare sig det är rätt eller fel.
Argument för "hommage"-klockor:
Jag vill bara testa!
Gå till en butik och testa.
Jag har inte råd med originalet!
Då är det bara att spara alternativt sikta på något som man faktiskt har råd med. Det är ingen skillnad att inte ha råd med en äkta klocka för 50k eller något för 5 miljoner. Det handlar om prioriteringar och någonstans blir saker omöjligt för alla. För vissa vid 25k, andra för flera miljoner..
Det är en bra startklocka!
Det är även mycket annat för ett par tusenlappar som tex Seikos och småbrands. Rent krasst så är även fake-klockor, parfymmärken mm goda instegsklockor till ett klockintresse. Personligen så kan jag inte se att det är någon större skillnad mellan varianterna. Alla utnyttjar nog kineser i slutändan. Parfymklockorna som tex DW har iaf en egen identitet.
Alla gör som sagt som de vill men låt oss slippa en diskussion där någon ska komma och klappa er på axeln och säga "Shit vilket smart val du gjort!". Köp den klocka du vill ha och var glad, nöjd och stolt över det. Känner du ett behov av att övertyga resten av världen om att det är rätt så kanske du innerst inne vet att det är fel.