HK är absolut inte billigt längre vad gäller klockor.
Sen på bollen kanske, men sen när? Va inte många år sen jag va i HK och då va priserna avsevärt mycket bättre...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
HK är absolut inte billigt längre vad gäller klockor.
Jag har inte jättekoll på just den modellen, men ditt exempel låter som ett bra pris. Jag har även sett några begagnade klockor till bra pris, som jag gärna köpt om inte den vansinniga lagen om moms på begagnade varor skulle sätta stopp för import.På bilderna fanns det ju en OP för 48000 HK-dollar (1$=1,13SEK), här börjar de väl på 63000? Eller tänker jag fel?
Om jag köpte en OP i HK skulle jag försöka kringgå importmomsen, om den nu är ett problem. Man får ha den på armen och posta emballaget hem, eller något. "Va? Den fick jag av min fru i våras", om man inte går all in och gömmer den Pulp Fiction-style.Jag har inte jättekoll på just den modellen, men ditt exempel låter som ett bra pris. Jag har även sett några begagnade klockor till bra pris, som jag gärna köpt om inte den vansinniga lagen om moms på begagnade varor skulle sätta stopp för import.
Ja, det är nog det vanligaste sättet att ta med sig en klocka från utlandet.Om jag köpte en OP i HK skulle jag försöka kringgå importmomsen, om den nu är ett problem. Man får ha den på armen och posta emballaget hem, eller något. "Va? Den fick jag av min fru i våras", om man inte går all in och gömmer den Pulp Fiction-style.
Lite fel del av forumet för den frågan kanske och sen det är alltid tull och moms när du handlar utanför EU.Lånar denna tråden lite. Vid köp av begagnade klockor i HK, typ Ken watches. Är det moms, tull etc vid införsel till Sverige? Eller är det bara att plocka med den hem/beställa.
Tullavgiften har ett maxtak på circa 8kr för armbandsur så det är egentligen bara 25% moms som du behöver räkna med. Handlar man på distans så baseras momsen på varans pris inklusive frakt och det tillkommer även någon hundralapp i administrationsavgift oavsett värde.Ok så då är det helt enkelt bara att räkna 25% på priset + tullsats för klockan?
Fantastiskt fina kort. Jag var på en konferens där något år efter fågelinfluensan. Jag känner igen en del av det du fotat. Dessvärre var jag inte klockis på den tiden.
Detta är min andra semesterresa till Hong Kong och jag tänkte passa på att köra en liten resetråd för att summera.
Till folk som undrar varför jag älskar Hong Kong brukar jag svara att det är som New York på crack. Allt man trodde NY var innan man reste dit är Hong Kong. Skyskrapor överallt och riktigt mycket att se och göra för hela familjen.
I HK blandas gammalt med nytt, enklast är att ta sig fram till fots, taxi eller med tunnelbanan.
Taxi är billigt (24kr i startavgift) för de avstånd man inte orkar promenera och tuben går väldigt fort och smidigt även till de yttre delarna av Hong Kong där det finns bad och näjesfält.
Jag drar igenom några snabba restips så ni kan locka dit er respektive, avslutar tråden med klockor.
Först ut har vi ”The Peak”, ta spårvagnen i extrem lutning upp till utsiktsplatsen kombinerad med ett shopping center.
Mattips: Bubba Gump Chrimps, där har vi käkat båda gångerna. Sjukt gött och stört bra utsikt.
Restips nr2: Ocean Park. Hit åker du väldigt snabbt med tuben från TST. TST är för övrigt ett bra område att bo i eftersom du snabbt når färjor till andra sidan, tunnelbanan och massvis av museum.
Ocean Park är i princip Liseberg kombinerat med Universeum (göteborgarna förstår). De har dessutom jättepandor, hajhus och allt möjligt vad gäller djur.
Tredje och sista icke klockrelaterade tipset är Space Museum (ligger i TST). Här kan man fördriva en halvdag och de har sån där fancy schmancy ”dome bio” som ni har i Sthlm. Tips är att boka biljetter dagen innan eftersom de har ”Time slots”, man bokar alltså in typ 3 timmar. Bion bokas som separat biljett. Billigt dock.
Nu kör vi klockor.
tack
PAM767: Tourbillon och GMT, varför inte liksom.
PAM1389: 47mm titan i ny tunnare (16mm) version. Helt klart bärbar.
PAM233: En klassiker med 8-dagars manuellt GMT-verk. Troligtvis min nästa panna, får se om jag tycker det är värt att släppa min nuvarande till förmån för denna.
PAM317: Så satans cool! Keramisk 44mm boett, GMT och kronograf (8-dagars manuellt verk).
PAM423: 47mm. Tveksamt om jag är manlig nog för denna.
PAM774: Nya instegsmodellen för snåljåpar. Snapback innebär enbart 100m WR.
PAM503: Monopulsante Chrono i 45mm vitguld med GMT och 8-dagars manuellt verk.
PAM526: Regatta, paneristins båtklocka nr 1.
PAM614: Dykare med flyback Chrono.
PAM685
PAM720: Limiterade Radiomir-modeller.
Avslutar med PAM716, 42mm kronograf som var helt underbar men tyvärr bara har 50m WR.
That’s it folks! Det var riktigt roligt att i princip kunna prova sig igenom hela sortimentet för att finna sin nisch. Blev det någon panna? Nej, inte denna gång men nu har siktet smalnat av något.
Tack om du orkade läsa.