• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hour Angle

Fick äntligen hem min Longines Lindbergh Hour Angle replica.

Longines gjorde denna serie Lindbergh Hour Angle replica modeller 1987 för att fira 60 år sedan originalet kom till. De har fortsatt att göra andra serier men dessa från 87 är nog bland de finaste.

Klockan vanns av en urmakare när det begav sig i slutet av 80-talet i en försäljningstävling och har blivit liggande under många år. Han dog för ett par veckor sedan så det är även lite sorgligt att få hem klockan.

1000210.jpg

Klockan har en inre ring som man rotera genom att dra ut kronan ett snäpp och en yttre ring som man roterar för hand och med sekundvisaren kan man då navigera med exakthet. Klockan är stor och mäter 47 mm i diameter så man har även kopierat storleken från originalet, anledningen till det stora formatet är att det skulle vara lättare att se och jobba med klockan för på denna tid hade piloter handskar på sig. Man har även skickat med en förlängare till armbandet så man kan ha klockan utanför jacka då detta var hur klockan skulle användas.

Fråga mig inte hur man använder den men jag tror att man även måste ha en sextant och med exakt tid kan man då hitta var man är med stor noggrannhet.

1000211.jpg

Den lilla knappen till vänster om kronan håller man in så att kronan hamnar i ställ läge.

1000212.jpg

Plasten finns kvar bak så klockan är nästa aldrig använd. Här ser man även ett gångjärn till höger så det bakre locket kan man öppna. "EFCo" står för "Ernest Francillon & Compagnie".

1000213.jpg

På insidan locket kan man se att det är en replica av original Hour Angle. Här ser man även att det är nummer 530 av 1000 klockor gjorde i denna serie. Jag skulle tro att 876.5238 betyder Kaliber 876 och 5238 urverk tillverkade fram till denna klocka.

1000214.jpg

Ahhh, vilken läckerbit!

Klockan har ett fönster under locket så man kan se verket som är ett kaliber L876.4. Det här är en anledning till varför jag föredrar manuella verk före automater för man kan se mer av verket. För att reglera denna rackare måste man använda den finaste skruvmejseln och skruva på en liten skruv som sitter på balansen i 90 graders vridning till fjäderhållarskruven.

Jag satte klockan i mätapparaten och gången är spikrak med en avvikelse på ca +4 sekunder per dag så den mår bra efter alla åren i sin väska.

Senast ändrad:
Ingen vintage för mig men jäklar vad jag skulle vilja ha ett original. Var faktiskt inte så långt ifrån att ropa hem en lite mindre variant för ett tag sedan.
Ja originalet vore något att ha men ack vad man måste vara begåvad med pengar så jag är nöjd med denna. :)

Det har gjorts en mängd serier med replica Hour Angle klockor men inte så många i denna större storlek. Det finns även modeller i guld men då bara mindre storlekar.

Är verket som sitter i ditt ur liknande det som fanns i ursprungsversionen? (Ska vara 18.69N)

Redigering: Vitsen med uret förutom tidvisningen är den fina disken i centrum. Där har du en direkt översättning mellan bågminuter och tid i sekunder. Som jag nämnde är 4 sekunder en bågminut /nautisk mil och 60 sekunder är 15 bågminuter / nautiska mil.
Liten lathund för piloten. :)

Jag vet att det fanns olika Hour angle modellen genom åren med olika verk men denna skall ha samma grund som den tidiga. Så båda skall bygga på 18.69N (tror det är en senare släkting i den nya så något steg mellan) men man la då på de extra funktionen med skivan i mitten och la även till centrumsekund därav fjädern mitt på verket och extra hjul. På L876.2 som denna heter har man även delat Centrumbrygga så man får en Gånghakeklove (tror den heter så) så det blir lättare att serva plus att balansen är modern. Senare replica har man använd ETA verk så de är inte riktigt i samma klass.

Det är vad som gör dessa modeller från 1987 lite mer unika och närmare originalet.

Jag skrev fel tidigare då urverkets grund är ett L878.4 som man gjort om till ett L876.2.

Longines återinförde L878.4 i och med 180 års jubileumet 2012.

Senast ändrad:
Glömde uppdatera tråden då jag har funnit att denna klocka inte är från 1987 utan är en av de från andra upplagan som släpptes 1993 och dessa släpptes också i en begränsad upplaga på 1000 klockor. Är dock exakt samma som den tidiga upplagan utan det var när urverken tog slut man införde ETA verk istället men de är inte lika fina.

Stjäl denna tråd då jag snubblade över en Longines Hour Angle och tycker just nu att det är den coolaste klockan som finns!?

Det är modellen som är 38mm(?) jag tittat på, förstår inte riktigt vilka olika modeller det funnits under åren? De jag hittar som är den storleken verkar vara från slutet på 90-talet, är jag rätt ute eller finns det andra ref nummer som är -40mm i storleken?:)

Någon som haft denna modell och kan säga något om den? Någon som har koll på vad man behöver betala för dem?

Några bilder för att visa vilka modeller jag tänker på :D

607C9A90-E881-4824-A1F9-137CCB6B4BE3.jpeg

9516C7EE-234E-4057-8BDC-979D54FFC523.jpeg

56486E66-5413-43C8-9CE9-92B4954DB316.jpeg

D01CC860-EB0D-4E30-BC75-DA0EEA95CE68.jpeg

Finns tidigare modeller som är mindre men dessa är i guld, sitter samma 876.2 verk i dessa men alla de senare mindre modellerna har ETA verk som då skall ses som en homage mer än som replica. Man kan få dem för ca 10,000kr och upp men jag är inte så förtjust i dem då de varierar i kvalité. Sålde min större modell för 21,000kr och det måste ses som billigt men så länge som jag fick ett par tusen emellan är jag nöjd. Longines släppte en stor modell förra året som är ruskigt dyr så man försöker höja statusen på namnet så kanske en bra investering att hitta en fin modell.

Finns tidigare modeller som är mindre men dessa är i guld, sitter samma 876.2 verk i dessa men alla de senare mindre modellerna har ETA verk som då skall ses som en homage mer än som replica. Man kan få dem för ca 10,000kr och upp men jag är inte så förtjust i dem då de varierar i kvalité. Sålde min större modell för 21,000kr och det måste ses som billigt men så länge som jag fick ett par tusen emellan är jag nöjd. Longines släppte en stor modell förra året som är ruskigt dyr så man försöker höja statusen på namnet så kanske en bra investering att hitta en fin modell.

Tack för svar, finner den modellen du hade oerhört cool och hade gärna gått för den istället. Men jag kan tyvärr inte bära upp en 47mm klocka.. Därför jag tittat på de mindre (men tråkigare såklart) :)

Tillbaka
Topp