• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Humortråden

HSK

Patek
2-Faktor
Screenshot_20210925-202849_Facebook.jpg


Screenshot_20210927-161707_Facebook.jpg
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Oklart om detta platsar bäst i bil- eller humortråden så det får bli i båda. Here goes ...

När jag började på mitt sista jobb för närmare 30 år sedan hade jag tjänstebil i mitt anställningskontrakt. Plockade efter några månader ut en bil som jag hade under ca fyra år, dvs ett år längre än normalt. Anledningen var den pågående diskussionen om att göra innehav av tjänstebil betydligt dyrare, så jag ville inte binda mig i tre år till. Till slut bestämde jag mig för att lämna in den och köpa en bil privat istället. Enligt mitt avtal skulle då min lön istället öka med 2.500:-/månad.

Första lönespecen efter återlämnandet innehöll mycket riktigt en bruttolöneökning med 2.500:-. När sen nästa lönespec kom hade min lön ökat med ytterligare 2.500:-. Ekonom och ordningsam som man är gick jag ner till personalavdelningen, där följande utspelade sig:

Jag: Hej, det är något fel med min lönespec. Jag har fått 2.500:- för mycket i lön.

Löneadministratören: Inget fel, det ska vara så.

Jag: Öhhh ..., jo jag ska ju få en löneökning med 2.500:- då jag lämnade tillbaka min tjänstebil, men inte en ökning varje månad.

Löneadministratören: Jag kollade upp detta med ekonomichefen och det ska vara så. Jag gick in till honom och frågade "är det korrekt att laketwig ska ha 2.500:- mer i månadslön?". Han svarade ja och då frågade jag "varje månad?" och fick svaret "ja för fan" ...


Till historien hör att löneadministratören var irriterad över att det inte fanns någon funktion i lönesystemet som kunde ta hand om detta utan det måste justeras manuellt varje månad. Det här utspelade sig under sommaren så jag hade haft en rätt häftig lön vid nästa lönerevision våren efter om jag inte hade sagt något. Gissa om jag började kolla mina lönespecar lite mera noga efter denna hjärnsläppsincident ... ;)
 
Topp