• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur öppna boettlock?

TorNet

Silver
2-Faktor
Hur ska jag få upp det här boettlocket?

D2wiBCw.jpg

5LgWCR9.jpg

Jag har testat med en vanlig boettöppnare (3 tänder) men locket verkar sitta hårt som ***. Någon annan har redan försökt före mig dessutom.

Kan någon tipsa om var jag kan köpa ett lämpligare verktyg/nyckel? Boettlocket är 10-sidigt och strax under 28 mm i diameter, mätt på de plana ytorna.
Eller har någon ett verktyg att låna ut, hyra ut eller sälja? Eller kan någon t o m hjälpa mig att öppna klockan?

Alla tips mottages tacksamt - även kreativa lösningar, men nej, jag vill inte svetsa fast en mutter på boettlocket... :cool:

Senast jag öppnade en sådan använde jag faktiskt ett skjutmått och enbart rå muskelstyrka och det gick fast den satt som berget. Men egentligen finns det säkert specialverktyg.

Jag har som @curler2 beskrev också lyckats med ett skjutmått, dock samtidigt som jag hade hjälp med att knacka på locket med en trä bit. Typ som med en slagskruvmejsel. Det är väl säkert gummipackningen som blivit till lim ;) Du kan ju testa att lägga klockan i frysen någon timme innan du testar. Lycka till!

Sist jag öppnade en sån boett använde jag såna här bits:
bits.jpg

Självklart 3 st, och har man en sladdrig Kinakopia av en Jaxa kan det gå lite si och så.

Mutter och superlim funkar väldigt bra! Jag körde med vanligt Loctite SuperGlue. Man får bara putsa upp ytan på muttern lite så det biter ordentligt. Känns spontant säkrar dessutom än en klassisk öppnare med tre bits, en ringnyckel glider inte direkt på en M10 mutter så risken för märken är minimal.

Mutter och superlim funkar väldigt bra! Jag körde med vanligt Loctite SuperGlue. Man får bara putsa upp ytan på muttern lite så det biter ordentligt. Känns spontant säkrar dessutom än en klassisk öppnare med tre bits, en ringnyckel glider inte direkt på en M10 mutter så risken för märken är minimal.
Risken ligger väl i att limmet släpper och muttern repar boettlocket.

Tillbaka
Topp