• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur öppnar man en Breitling Navitimer 2300?

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Som rubriken lyder, hur öppnar man denna Breitling? Är det en monochoche (osäker på stavningen) där man går in från glaset eller är det via baksidan iaf?
@Jens kommer du ihåg? Liket behöver nytt batteri :)
IMG_20170525_143419.jpg
IMG_20170525_143446.jpg
IMG_20170525_143520.jpg
IMG_20170525_143525.jpg
 

rogart-63

Patek
Yttersta försiktighet rekommenderas. Verket är superkänsligt. Använde antistat band när jag meka med en sån. Som @Echo Delta skriver behöver du en boettnyckel med rätt fattning. Fulmek är väl superlim och stor mutter:eek: Men vore synd om det gick åt pipan så lämna in den är nog en bra idé.
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Som rubriken lyder, hur öppnar man denna Breitling? Är det en monochoche (osäker på stavningen) där man går in från glaset eller är det via baksidan iaf?
@Jens kommer du ihåg? Liket behöver nytt batteri :)
IMG_20170525_143419.jpg
IMG_20170525_143446.jpg
IMG_20170525_143520.jpg
IMG_20170525_143525.jpg

Jag lämnade in den, skulle rekommendera det så kan dom kolla packningarna på samma gång.

J
Edit: Fan att jag sålde den! :)
Det var min initiala tanke också att lämna in den, är lite nojig så ikte batterisyra läcker ut då jag vill minnas att det var en rätt diger uppgift att hitta ett nytt urverk.
Vem vet, jag kanske har slitit klart på den snart ;)
Yttersta försiktighet rekommenderas. Verket är superkänsligt. Använde antistat band när jag meka med en sån. Som @Echo Delta skriver behöver du en boettnyckel med rätt fattning. Fulmek är väl superlim och stor mutter:eek: Men vore synd om det gick åt pipan så lämna in den är nog en bra idé.
Jag kommer lämna in, vågar inte ge mig på att pyssla själv.
 
Det kan gå med en klibbig boll, men då föreslår jag att du tar en bomullspad och rengör plana ytan på bakboetten med bensin så den inte har fett på sig så att bollen inte glider.
Tryck ner bollen ganska hårt, mer friktion ger mer grepp. Lägg gärna klockan på en gummiplatta eller liknande så den inte halkar.
 

Jens

Greedo
Det var min initiala tanke också att lämna in den, är lite nojig så ikte batterisyra läcker ut då jag vill minnas att det var en rätt diger uppgift att hitta ett nytt urverk.
Vem vet, jag kanske har slitit klart på den snart ;)

Jag kommer lämna in, vågar inte ge mig på att pyssla själv.
Säg till om du ska avyttra den.

J
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Det kan gå med en klibbig boll, men då föreslår jag att du tar en bomullspad och rengör plana ytan på bakboetten med bensin så den inte har fett på sig så att bollen inte glider.
Tryck ner bollen ganska hårt, mer friktion ger mer grepp. Lägg gärna klockan på en gummiplatta eller liknande så den inte halkar.
Det låter inte så klurigt men baserat på erfarenhet så brukar Murphy dyka upp när man ger sig i kast med något som kan vara vanskligt så det blir att lämna in. Men tack för tipset.
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Liten uppdatering.
Klockan är nu inlämnad och jag kommer få kostnadsförslag på måndag vad service kommer kosta. Märkte att pushers gick trögt så jag bad dem göra en genomgång och inge polering. De har pippi på att polera här. Återkommer med vad de tar för servicen.
 

Jens

Greedo
Liten uppdatering.
Klockan är nu inlämnad och jag kommer få kostnadsförslag på måndag vad service kommer kosta. Märkte att pushers gick trögt så jag bad dem göra en genomgång och inge polering. De har pippi på att polera här. Återkommer med vad de tar för servicen.
Vart lämnade du in den?


J
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Vart lämnade du in den?


J
Jag bor numera i Indien så jag gick till lokala ADn för Rolex, Omega och Breitling. De tog in den och sa att de hade rätt nyckel etc. Fick ett samtal från dem igår, den tuffade igång med nytt batteri och var trycktestad med godkänt resultat (!). Dock vill jag se papper på det och kommer inte plaska med den ändå. Bad de kolla de båda pushers, får se om de gjorde det när jag hämtar den imorgon eller på måndag.
Återkommer med resultat :)
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Liten uppdatering igen.
"Liket" är uthämtad från urmakaren. Nytt batteri, liten allmän genomgång och trycktest kostade mig ca 120 sek vilket känns fullt rimligt så nu är det dags för nästa projekt - ett armband från lokala silvermeden. Fortsättningen följer :)
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Nu kommer en lite fortsättning gällande armbandet.
Att jag valde detta armband var lite en slump. Den guld/slivermed som jag har använt mig av under de år jag bott i Indien har 2 roliga lådor där alla saker säljs för skrotvärdet, gäller guld och silver.

Jag rotade runt i en låda och hittade ett klockarmband som i mitt tycke var kanske lite väl vulgärt men som jag var tvungen att rädda då det skulle ha blivit nedsmält annars. Det visade sig senare att det var en vän till ägaren som hade gjort det som en test.

Jag funderade ett tag till vilken klocka jag skulle ha det till men kom inte på något bra alternativ tills jag såg att bottlocket hade samma symbol ingraverad som fanns på armbandet - saken var biff. "Liket" har nu fått ett nytt armband som, iaf jag, tycker passar förvånansvärt bra ihop.

Smaken är som baken och förväntar mig inte att alla ska gilla det men då jag betalade 90 kr så måste jag bara testa :)

Dock har jag googlat mig blå får att komma på namnet på den här typen av armband, har för mig det är i stil med ploungor eller dylikt. Någon som kan hjälpa till med namnet?

Nej, nu är det slut på text och fram med bilder :)
IMG_20170607_215935.jpg

IMG_20170607_215737.jpg

IMG_20170607_215812.jpg

IMG_20170607_215853.jpg
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Det ser ut som Navajo , se bilder , övre med Rolex
Olongapo
Under indiansilver - Navajo
IMG_0476.JPG
IMG_0477.PNG


Ser onekligen ut att vara i samma stil. Jag hade faktiskt tänkt tanken att ha det till min Rolex GMT pepsi men det blev lite too much med den röd/blå bezelnfärgen.

Dessvärre har liket 22mm luggavstånd så jag kan inte switcha mellan dem tyvärr :(
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Kan givetvis skriva strunt 18 gånger till för att kvalificera om det skulle uppskattas mer av forummedlemmarna.
Inget av det uppskattas... Det som uppskattas är att man engagerar sig på en lagom nivå och kikar runt, postar lite bilder, ställer nån fråga - kanske till och med svarar på någon annans fråga... Men hey, alla gör som dem vill (men reglerna är där av en anledning)
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Låt tråden handla om frågeställningen i ursprungsposten eller frågor relaterade till denna klocka.
Försäljning sker via köp/sälj.
För kommentarer om felplacerade inlägg gäller hövlig ton och hjälpsamhet.
Mvh //Wesslan
 
Topp