• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur använder DU GMT ringen/visaren?

Apansson

Torpare
Visst används den... på semestern t.ex.:)
20140104_175825_zpsad18d76d.jpg
Fy fan vad skydweller har hög håll käften-faktor. En reseklocka med kaxig design, spejsiga funktioner och ädelmetall-exklusiv. Jag måste ha en sån när jag blir rik.
 

berg35

Omega
Kör Japantid på GMT-visarren när jag är hemma och svenssontid på GMT-visaren när jag är utomlands.
Tanken med GMT är att de "vanliga visarna" ska visa aktuell tidszon och att GMT-visaren ska visa hemtid. Det är därför fördelaktigt om urverket är ett "true GMT" vilket innebär att man kan ställa den ordinarie timvisaren stegvis utan att klockan hackas.
DSC_0628_zps2d647624.jpg

Vilka klockor har då True GMT? Explorer? GMT? Omega SMP GMT? Någon annan? IWC kanske?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vilka klockor har då True GMT? Explorer? GMT? Omega SMP GMT? Någon annan? IWC kanske?
Jag kan ju inte lista alla för det skulle ta evigheter. :D
1675 har det inte, de nya Rollarna har det. Det finns en ypperlig recension som bryter ner de olika versionerna och vad de har för urverk. Kolla recenssionsdelen. Omega har jag noll koll på.
 

meo_swe

Audemars
Syrran min Jobbar på Gilliöarna, så då är det den tiden som ligger på GMT-ringen. Ganska bra att veta ungefär vad klockan är om man ska försöka kontakta fanskapet. :)
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Syrran min Jobbar på Gilliöarna, så då är det den tiden som ligger på GMT-ringen. Ganska bra att veta ungefär vad klockan är om man ska försöka kontakta fanskapet. :)

Jasså! Jag åkte därifrån igår efter sprungit runt där en vecka. Jag saknar verkligen en klocka med gmt funktion. Jag borde köpt @koltrasten Exp 2 inte en DD ;)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jobbar mycket i Kina så när jag är i Sverige är GMT visaren på kinesisk tid och när jag är i Kina är den på svensk tid.
Vridningen håller jag neutral, normal läge dvs.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Trots resande så har jag aldrig tyckt att GMT-funktionaliteten varit till så stor nytta. Jag antar att lite omeddelbar huvudräkning bara är bra för att smörja kugghjulen i den grånande skallen :)

På min JLC HomeTime så använder jag inte "den andra tidszonen" utan ser mest 24hr-subvisaren som en snygg detalj på klockan (och orsaken till varför jag skaffade klockan...) Den andra tidszonen syns inte på bilden eftersom den är gömd under timvisaren.

IMG_4643b.JPG
 

meo_swe

Audemars
Jasså! Jag åkte därifrån igår efter sprungit runt där en vecka. Jag saknar verkligen en klocka med gmt funktion. Jag borde köpt @koltrasten Exp 2 inte en DD ;)
gmt är en sjukt bra funktion.
Helt onödig för de flesta, men väldigt enkel och vacker

Och expII är en grymt vacker klocka. Köör! ;)
 
Topp