• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur avancerat är glasbyte?

Hej! Jag gjorde en tråd för ett tag sedan om att mitt safirglas på en quartz-certina har spruckit. Tycker det var relativt dyrt hos urmakaren som ligger nära mig och tänkte därför höra om någon har bytt ett glas, vad man behöver vara medveten om etc. Alternativt om någon som har gjort det förut skulle vilja hjälpa till? Som jag har förstått det pressar man ut glaset från insidan av klockan och sedan mäts glaset och det nya placeras. Finns det inget sätt att ta reda på vilket glas man behöver i förväg?

Summa summarum:
Är det något som går att göra själv?
Är det någon här som gör det som kan hjälpa till istället för urmakaren? Självklart med lite pröjs också
Annars blir det nog att betala urmakaren endå!

Som vanligt är svaret "Måste du fråga, så är det enklare att gå till urmakaren".
Vill du däremot lära dig hur man gör, gillar utmaningen etc, så är det inte dundersvårt att göra själv. Det behövs ofta verktyg som är dyrare än att gå till urmakaren...

Glasen kan var pressade (på ett par olika sätt), eller limmade. Hur man bäst får ut och i ett glas beror på konstruktion.
Har du tur går det att hitta rätt glas med hjälp av referensnumret på boetten.

Eventuellt att det här är ännu mer informativ:

Som vanligt är svaret "Måste du fråga, så är det enklare att gå till urmakaren".
Vill du däremot lära dig hur man gör, gillar utmaningen etc, så är det inte dundersvårt att göra själv. Det behövs ofta verktyg som är dyrare än att gå till urmakaren...

Glasen kan var pressade (på ett par olika sätt), eller limmade. Hur man bäst får ut och i ett glas beror på konstruktion.
Tack! Verkar ju inte allt för knepigt men tyvär hittar jag inget om vilket glas det skulle vara. Förstår dedär med verktygen också. Kanske inget man ska ge sig in på för en engångsgrej. Tack iaf.

Om någon annan med erfarenhet i sthlm kan laga den säg till!

Mitt svar överlag på allt hemmamek där klockan öppnas är ett strikt nej. Du kan få damm och andra partiklar som kan hamna på tavlan som sedan kan och med stor sannolikhet kommer finna sig ner i verket, vilket inte är en bra sak.
Har du en BRA glaspress?
Har du rätt backar till glas och boett?
Har du korrekta verktyg att rengöra tavla och glas från damm och partiklar?
Har du en NY packning till glaset?

Svarar du nej på en eller mer av dessa frågor anser jag att du inte ska göra det. Det är billigare att låta en urmakare göra detta än att du riskerar att det går fel. Du kommer garanterat antingen lämna märke på visare, tavla eller glas eller så kommer du missa något i renhet på någon av dessa.

99/100 glas är ipressade.

Mitt svar överlag på allt hemmamek där klockan öppnas är ett strikt nej. Du kan få damm och andra partiklar som kan hamna på tavlan som sedan kan och med stor sannolikhet kommer finna sig ner i verket, vilket inte är en bra sak.
Har du en BRA glaspress?
Har du rätt backar till glas och boett?
Har du korrekta verktyg att rengöra tavla och glas från damm och partiklar?
Har du en NY packning till glaset?

Svarar du nej på en eller mer av dessa frågor anser jag att du inte ska göra det. Det är billigare att låta en urmakare göra detta än att du riskerar att det går fel. Du kommer garanterat antingen lämna märke på visare, tavla eller glas eller så kommer du missa något i renhet på någon av dessa.

99/100 glas är ipressade.
Jepp, klocka ord och jag antar att det är så. Som van teknikpillare ligger väl den nerven lite för nära, men bra och veta när det är bättre att avstå. Tack för bra info :)

"Måste du fråga, så har du redan bestämt dig för att försöka" brukar gälla för mig ;)
Jag har aldrig bytt glas, men plockat ur och satt tillbaka samma glas. Var lätt gjort utan speciella verktyg i det fallet, och klockan var tät efteråt när jag testade den vid 10 bar.
Är det viktigt att det blir bra; lämna in klockan.
Vill du lära dig nåt nytt; byt själv.

Hur mäter man måttet på glaset, om man inte har något glas? :)
Måttet i boetten är 30mm.
Måttet med plastpackningen är 29.5mm.
Tittade lite på glas på Essinger.
Diffade 0.1mm mellan glasen.
Skall man helt enkelt ta hem ett par?

Hur mäter man måttet på glaset, om man inte har något glas? :)
Måttet i boetten är 30mm.
Måttet med plastpackningen är 29.5mm.
Tittade lite på glas på Essinger.
Diffade 0.1mm mellan glasen.
Skall man helt enkelt ta hem ett par?
Kan man göra ? Kan oxå beställa med en ny packning . Annars brukar väl grundregeln vara att glaset är nån eller två tiondels mm större än glaspackningen .

Tillbaka
Topp