• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur avläsa ett testresultat från urmakare?

DonDraper

Diamant
Pledge Member
2-Faktor
Tänkte se om någon här inne har kunskapen om hur man ska avläsa ett testresultat från en kontroll av klocka hos urmakare, kvittot säger enligt nedan:

Rate (s/d) Beat (ms) Ampl (o)
CH 13.4. 0.0. 286
CB. 8.2. 0.0. 289
9H. 17.8. 0.1. 265
6H. 11.0. 0.1. 266
3H. 12.8. 0.0. 266
12H. 19.2. 0.1. 265

X. 13.7. 0.1. 273
D. 11.0. 0.1. 24
DVH. 4.4. 22
Di. -2.4.

För mig är just nu detta rena grekiskan, hade gärna frågat urmakaren själv men hade ej möjlighet vid tillfället.

Ok tack försökte söka utan framgång innan jag startade tråden, men får väl söka igen! :)

Resultatet visar gångavvikelse i olika positioner, samt en sammanfattning (medelvärden).

Jag skulle chansa på krona upp, krona ner, tavla upp, tavla ner, kl12 upp, kl6 upp.
CH och CB borde alltså vara tavla upp/ner och de övriga vilken timma på urtavlan som är upp.

Medelvärdet: +13.7 sekunder per dag och 273* i amplitud.
Eftersom alla värden är positiva borde klockan således reguleras därefter. Amplituden ger en hint om ifall klockan behöver servas eller inte.

Okej tackar så således känns det som att allting är ok då förutom att den går lite väl för snabbt varje dag.

Om du läser sista stycket i mitt första inlägg hade jag ej möjlighet att göra det vid tillfället då jag hämtade ut klockan, en säljare gav mig den tillbaka och lämnade ingen vidare beskrivning än resultatet på kvittot..

Tillbaka
Topp