• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur bär du klockan?

Vilken sida av armen bär du boetten?

  • Översidan

    Röster: 117 95.9%
  • Undersidan

    Röster: 8 6.6%

  • Totala väljare
    122

bluetrain

Cartier
Såg härförleden en person som bar klockan med boetten på undersidan av armen (se ref bild) och kom att funderade på, hur vanligt det kan vara idag egentligen? Vid de få tillfällen jag sett detta fenomen har det oftast varit äldre farbröder som kört denna stajl men typ aldrig yngre. Personligen tycker jag kanske det är varken snyggt eller praktiskt men tja, varför inte egentligen?



IMG_3921.JPG
 

Norrman

Cartier
Har själv på ovansidan
En teori är att förr i tiden så var det inte lika vanligt med skrivbordsarbete och att de dyrbara urvärken är mer skyddade på undersidan av armen, närmast kroppen och mindre risk för stötar och repor
 

NickG

Cartier
3D518F80-CB3C-4FFA-B91A-7C038DB62FA4.jpeg

Som en vanlig civilare;)
Min hade nog sett hemsk ut om jag hade den på undersidan efter all deskdiving.
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Har stött på flera äldre kollegor inom mitt förra arbete på Polisen som kört detta, och fått militärhänvisningen till svar då jag frågat. En av mina närmaste fd. kollegor rockade dock sin Citizen på detta vis med så kraftigt bilhandlarhäng att boetten snarare pekade nedåt - vilket i sig föranledde en ganska komisk diskussion (för att inte tala om demonstration..)gällande hur han skulle kunna verka med sitt vapen och samtidigt kolla vad klockan var... :)
 

Akerhage

Cartier
Jupp. Skulle bara se knas ut annars. Som en ryggsäck på magen.

Det är ju inne nu!
Såg förövrigt en herre på jobbet idag som hade klockan så, hade tänkt fråga honom varför men min kollega störde precis när jag skulle fråga honom. Han gick förövrigt i pension häromdagen :)

 
Senast ändrad:
D

Deleted member 21289

Guest
Men visst är det så att det finns en militär förklaring till att ha klockan på undersidan.
Så fick vi anvisningar att ha den, så att alla på givet klockslag kunde ge eld utan muntlig order så att säga.
 

Buffi

Panerai
Det är ju inne nu!
Såg förövrigt en herre på jobbet idag som hade klockan så, hade tänkt fråga honom varför men min kollega störde precis när jag skulle fråga honom. Han gick förövrigt i pension häromdagen :)

Jag fortsätter låtsas som att det där inte är en grej, för mån måtta får det ändå vara.
 

oscarabc

Omega
Face up normalt men kan ibland köra face down under möten, enklare att kolla tiden diskret utan att andra ”märker”
 

Belfort

Omega
Men visst är det så att det finns en militär förklaring till att ha klockan på undersidan.
Så fick vi anvisningar att ha den, så att alla på givet klockslag kunde ge eld utan muntlig order så att säga.
Man får hoppas att någons klocka inte driftar allt för mycket i tid....
Det låter som en dålig förklaring och knappast något som faktiskt används (inte nu i alla fall), varför ska det vara ljudlöst in i det sista när det ändå kommer braka loss millisekunden senare, varje enskild skytt kommer tappa fokus om man ska behöva ligga och kolla på sin klocka istället för att fokusera på målet och invänta order om eldöppnande. Bättre att gruppchef kommenderar "ELD" och alla skott kommer gå av på "L" mer eller mindre eller att det samtidiga eldöppnandet sker på gruppchefens skott. Betydligt bättre och den enda som i så fall behöver ha koll på tiden är gruppchefen som vars uppgift inte primärt är att nedkämpa motståndaren utan att eldreglera gruppen.

Mer rimlig förklaring är att man har klockan inåtvänd för att kunna kolla klockan samtidigt som bär vapnet annars är det förklaringen att ens lumme inte ska lysa utåt och istället lyser inåt mot kroppen för att på så vis minska risken att man röjer sig, men tveksamt om man ser en lumme på något längre avstånd än 10-15 meter?(Förutom i bildförstärkare) Den kanske bästa anledningen borde vara att när man krålar med sitt vapen inte riskerar att dra klockan i sten och allt annat som ligger på marken och således förstör klockan/tappar klockan eftersom man krålar med sitt vapen med handryggen mot marken.
 
D

Deleted member 21289

Guest
Du har säkert rätt i mänga delar. Det var så jäkla länge sedan så jag har säkert glömt hälften av anledningarna.

Sedan frågade man aldrig befälen om varför man bara gjorde vad de sa
 
Nuförtiden har ju alla bilar klocka men innan dess kanske det kunde vara lättare att läsa av tiden med händerna på ratten vid bilkörning med klockan på insidan av handleden.
 

hm201

Omega
Både och. Jag har den utåt när jag "bär" den men under möten och liknande vänder jag ofta på den. När jag sitter och skriver på min dator fäller jag ofta ut dykarförlängningen och låter den glida ner på armen så den inte är i vägen.
 

UNO

Panerai
Såg härförleden ...........
varför inte egentligen?
IMG_3921.JPG
I vissa fall beror det på personens axlar och armbågsleder, det finns skillnader i vinklar mellan individer vilket gör att det för vissa är obekvämt att se på ovansidan av handleden.
Ställ dig framför en spegel med armarna hängande och handflatorna framåt, är armbågsleden rak eller pekar underarmen snett utåt ?
Att Richard Petty(vitguld Rolex Daytona) bär sin lär bero på att axeln fått mycket stryk i crascher.
 

FreddeM

Panerai
2-Faktor
Man får hoppas att någons klocka inte driftar allt för mycket i tid....
Det låter som en dålig förklaring och knappast något som faktiskt används (inte nu i alla fall), varför ska det vara ljudlöst in i det sista när det ändå kommer braka loss millisekunden senare, varje enskild skytt kommer tappa fokus om man ska behöva ligga och kolla på sin klocka istället för att fokusera på målet och invänta order om eldöppnande. Bättre att gruppchef kommenderar "ELD" och alla skott kommer gå av på "L" mer eller mindre eller att det samtidiga eldöppnandet sker på gruppchefens skott. Betydligt bättre och den enda som i så fall behöver ha koll på tiden är gruppchefen som vars uppgift inte primärt är att nedkämpa motståndaren utan att eldreglera gruppen.

Mer rimlig förklaring är att man har klockan inåtvänd för att kunna kolla klockan samtidigt som bär vapnet annars är det förklaringen att ens lumme inte ska lysa utåt och istället lyser inåt mot kroppen för att på så vis minska risken att man röjer sig, men tveksamt om man ser en lumme på något längre avstånd än 10-15 meter?(Förutom i bildförstärkare) Den kanske bästa anledningen borde vara att när man krålar med sitt vapen inte riskerar att dra klockan i sten och allt annat som ligger på marken och således förstör klockan/tappar klockan eftersom man krålar med sitt vapen med handryggen mot marken.
Håller med dig. Har aldrig nyttjat klockan för ett eldöppnande, med finkalibrig eld. Endast vid tidsskjutning med artilleri/GRK men då pratar vi ju något helt annat och dessutom inte armbandsur som tidvisare. :)
 

bluetrain

Cartier
Ska man tolka pollen som att vi har tre militärer på forumet, eller ni tre som kör på undersidan, är det av i huvudsak estetiska skäl? Måste veta!!! ;)
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Men visst är det så att det finns en militär förklaring till att ha klockan på undersidan.
Så fick vi anvisningar att ha den, så att alla på givet klockslag kunde ge eld utan muntlig order så att säga.
Hur vet man vilket klockslag som gäller om man inte fått nån order?
 
Topp