• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur daterar Kaplans klockor?

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag ropade nyligen in en liten Eterna på Kaplans. I auktionstexten finns både boettnummer och verksnummer med. Klockan dateras till ca 1955. Jag googlar "Eterna serials" och får på ett forum hänvisning till en tysk sajt. Där finns Eternas serienummer från 1900 till 1974. Sökningen tog max 2 min och visade att klockan var tillverkad 1942. Trevligt med en 40-talare. Men vilken källa hade Kaplans?
VUYmSMM.jpg

BkESabH.jpg


Exempel 2.
Jag har en Tissot Seastar med Lemania 1277. När jag köpte den (inte på Kaplans) så googlade jag allt som gick att googla. Så jag vet att Lemania 1277 bara användes i Tissot 1969. När en likadan klocka som jag har auktioneras daterar Kaplans den till ca 1972.
z1VDfrX.jpg

T7MabFX.jpg


Exempel 3.
Jag har sålde tidigare en Aquastar Regate Newport regattaklocka på Kaplans. Den dateras till ca 1974. Går man in på Aquastars sajt och kollar på historik ser man snabbt att modellen introducerades på 80-talet. Så dateringen är ju rätt off...
eB8qwOX.jpg

01KT0qQ.jpg



Jag inser att Kaplans processar väldigt många klockor men man kan väl tycka att dom borde ha tillgång till alla listor som finns över serienummer.
;)
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Lite skumt är det. Jag ropade in denna i går på kaplans och dom daterade den till 1986.
Jag har inte gjort så stora efterforskningar ännu men allt tyder på att produktionen startade 1988.
Mitt ex är även det generation två så om inte det mesta är utbytt så borde den vara från runt -90.
Jag ska kolla vidare serienummer så får vi se.
/j
Vara_1107602_-_Kaplans_Auktioner.jpg
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Lite skumt är det. Jag ropade in denna i går på kaplans och dom daterade den till 1986.
Jag har inte gjort så stora efterforskningar ännu men allt tyder på att produktionen startade 1988.
Mitt ex är även det generation två så om inte det mesta är utbytt så borde den vara från runt -90.
Jag ska kolla vidare serienummer så får vi se.
/j
/quote]
/j
Listorna säger iof att serienumret landar på 1986 ......
/j
 
Topp