• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur exakta är era klockor?

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Hej!
Jag har funderat på att köpa en automatisk klocka. När jag läser specifikationerna på nätet (exv. för Seiko) så anger de en felmarginal på ca 20 sek/dygn. Stämmer verkligen detta? Är de inte bättre? Om man önskar att klockan går max en minut fel kan detta innebära att man får ställa om klocka två gånger i veckan. Någon som har bra erfarenhet av automatiska klockor?
Rolex har +/- 2 sekunder per dag och Gand Seiko har väldet på 1 år...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Visst finns det olika kvalitet på verk från Seiko.
Jag skulle dock räkna med att även ett som är specificerat till 20s felmarginal att gå bättre. Det är av säkerhetsskäl för att slippa ta tillbaka klockor på garanti som de har den höga nivån.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Om en automatisk klocka har en alldeles för stor gångavvikelse så går det alltid att justera det (även kallat ruckning) men en viss avvikelse får man ändå stå ut med även om det går att förbättra.

Bortsett från att man blir lite låst i utbudet så är det inget fel med quartz. ;) Jag äger inga automatiska klockor då jag stör mig alldeles för mycket på gångavvikelse, dyra underhållskostnader och att de stannar om man lägger ifrån sig dem över en helg.
 

Pionjär

Breitling
Charmen med Seikos billigare klockor är just det - de går ibland bra, ibland inte. Finishen är ibland bra, ibland inte. Länkarna är ibland okej, aldrig bra.

Man slutar bry sig om gången efter ett tag. Och roterar man flera klockor är det inget större problem. Men du får vad du betalar för. Köp en chronometer-märkt klocka om gången är viktig. Eller en kvarts. Kvarts vinner alltid i precision.
Jag har en Seiko Chronometer (kvartsur), den går perfekt. Avsikten var inte att lägga en förmögenhet på en Rolex. Vad får man betala för en bra automat?
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Jag har en Seiko Chronometer (kvartsur), den går perfekt. Avsikten var inte att lägga en förmögenhet på en Rolex. Vad får man betala för en bra automat?
Definiera bra.

Seikos verk är pålitliga och pallar både verkstad och gym. Det är bra. Kostnad ca 2000

Är det att det ska hålla garanterat bra tid men inte vara dyrt? Swatch group har powermatic80-verket i flera klockor från Certina, Tissot och Hamilton. Jag har haft tre olika klockor med det verket och alla har gått +2/-2 spd. 80 timmars gångreserv och baserat på eta 2824. Bra verk. Kostnad ca 8000

Är det att det ska hålla tiden perfekt och vara tekniskt innovativt? Köp Omega med metas-cert. Kostnad ca 40000.
 

Pionjär

Breitling
Definiera bra.

Seikos verk är pålitliga och pallar både verkstad och gym. Det är bra. Kostnad ca 2000

Är det att det ska hålla garanterat bra tid men inte vara dyrt? Swatch group har powermatic80-verket i flera klockor från Certina, Tissot och Hamilton. Jag har haft tre olika klockor med det verket och alla har gått +2/-2 spd. 80 timmars gångreserv och baserat på eta 2824. Bra verk. Kostnad ca 8000

Är det att det ska hålla tiden perfekt och vara tekniskt innovativt? Köp Omega med metas-cert. Kostnad ca 40000.
Jag kan acceptera en avvikelse på en minut sedan ställer jag om klockan. Att behöva ställa om klockan mer än en gång i månaden är inte ok tycker jag. Om jag tolkar dig rätt så verkar dina nämnda klockor klarat detta och de har kostat ca 8 kkr.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag kan acceptera en avvikelse på en minut sedan ställer jag om klockan. Att behöva ställa om klockan mer än en gång i månaden är inte ok tycker jag. Om jag tolkar dig rätt så verkar dina nämnda klockor klarat detta och de har kostat ca 8 kkr.
Så max +-2 sekunder/dygn då. Håll dig till kvarts eller köp Rolex/Omega/Blancpain.

Tidsavvikelse anges / dygn. Sedan finns det klockor som går +-10 sekunder/ dygn men ändå håller sig inom 1 min / månad. Det där kan du fundera lite på. :)
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Jag kan acceptera en avvikelse på en minut sedan ställer jag om klockan. Att behöva ställa om klockan mer än en gång i månaden är inte ok tycker jag. Om jag tolkar dig rätt så verkar dina nämnda klockor klarat detta och de har kostat ca 8 kkr.
Om du alltså accepterar att klockan går 55 sekunder fel innan du ställer den så är det ju inte precisionen du är ute efter utan att slippa ställa tiden helt och hållet? Köp kvarts.
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag kan acceptera en avvikelse på en minut sedan ställer jag om klockan. Att behöva ställa om klockan mer än en gång i månaden är inte ok tycker jag. Om jag tolkar dig rätt så verkar dina nämnda klockor klarat detta och de har kostat ca 8 kkr.
Se det som ett tillfälle att umgås med din klocka. Om du inte vill det så köp quartz eller punga upp för COSC-certifierade verk.
 

PNM

Panerai
Mekaniska klockor är en form av hantverk/konstverk, inte precisionsinstrument. Har aldrig förstått mig på fixering vid precision när det gäller mekaniska klockor. Kvarts är rätt instrument om ändamålet är precision.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Många mekaniska klockor är ju dock lite förutsägbara. Min Seiko SARB035 går +5 spd om det får vila på rygg över natten, men -5 spd om den får vila på sidan med kronan upp. Så den slipper jag ställa om jag bara har lite koll när jag tar av den på kvällen.

Men jag håller med övriga, kvarts är inte dumt om man inte gillar ställa om klockan. :)
 

Filippusmaximus

Rolex
2-Faktor
Tissot ballade powermatic 80 cosc kan man köpa för runt 8 tusen
IMG_20200929_232953.jpg
för att bli cosc certifierad måste klockan hålla sig inom - 4/+6 /dygn
 

HSK

Patek
2-Faktor
Tissot ballade powermatic 80 cosc kan man köpa för runt 8 tusen
IMG_20200929_232953.jpg
för att bli cosc certifierad måste klockan hålla sig inom - 4/+6 /dygn
Har inte COSC något maximalt genomsnitt? Det diskuterades nyligen i Sinntråden om jag inte missminner mig där top grade ETA/Sellita var specat till en viss gångavvikelse per dag men även en viss genomsnittlig avvikelse över en längre period. COSC innebär ju inte så mycket om den t.ex. kontinuerligt går +6spd menar jag och det känns rimligt att det skulle finnas liknande krav för COSC? :)
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Hej!
Jag har funderat på att köpa en automatisk klocka. När jag läser specifikationerna på nätet (exv. för Seiko) så anger de en felmarginal på ca 20 sek/dygn. Stämmer verkligen detta? Är de inte bättre? Om man önskar att klockan går max en minut fel kan detta innebära att man får ställa om klocka två gånger i veckan. Någon som har bra erfarenhet av automatiska klockor?
Hehe... ja... här finns väl några med lite erfarenhet av automatiska klockor tror jag.:cool:
 

Smulan

Rolex
Om man kikar på en vanlig spec för ett mekaniskt verk så landar man i att runt 2 % av alla klockor håller tiden inom +-1s/dygn. Men hur lång varkighet kan man räkna med? Tänker att borde ligga ungefär inom serviceintrevallet med som flippare har jag aldrig haft ett ur så länge :)

Mitt senaste köp är ett Hamlitonmoddat Valjoux 7750 som landar på +1s/vecka så långt. Bästa tidshållningen jag haft på en klocka, so far.

Hur går era bästa? Och hur stabilt är det?
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Om man kikar på en vanlig spec för ett mekaniskt verk så landar man i att runt 2 % av alla klockor håller tiden inom +-1s/dygn. Men hur lång varkighet kan man räkna med? Tänker att borde ligga ungefär inom serviceintrevallet med som flippare har jag aldrig haft ett ur så länge :)

Mitt senaste köp är ett Hamlitonmoddat Valjoux 7750 som landar på +1s/vecka så långt. Bästa tidshållningen jag haft på en klocka, so far.

Hur går era bästa? Och hur stabilt är det?
Har haft en BB58:a i typ 1,5 år. Ett tag sen jag kalibrerade den helt men de ggr jag gjort det har den legat på i snitt -0,7/spd. Sen har jag en 2-hands panna som håller tiden riktigt bra. Dock blir det svårt att säga exakt hur bra då den saknar sekundvisare. Men den går på minuten rätt konstant och det är ytterst sällan den har stannat utan uppdragning. Sen har jag några ”sämre skitsklockor” jag faktiskt inte har så bra koll på hur de går. Men jag är som sagt riktigt nöjd med gången på både 58:a och pannan
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Om man kikar på en vanlig spec för ett mekaniskt verk så landar man i att runt 2 % av alla klockor håller tiden inom +-1s/dygn. Men hur lång varkighet kan man räkna med? Tänker att borde ligga ungefär inom serviceintrevallet med som flippare har jag aldrig haft ett ur så länge :)

Mitt senaste köp är ett Hamlitonmoddat Valjoux 7750 som landar på +1s/vecka så långt. Bästa tidshållningen jag haft på en klocka, so far.

Hur går era bästa? Och hur stabilt är det?
Intressant siffra det där. Hur kommer du fram till dom där 2 procenten av alla klockor egentligen? För att veta det måste du väl ha siffror inte bara på precisionen hos var typ av verk men också andelen verk av varje typ i populationen "Alla världens klockor"? Eller tänker jag fel? (Och det måste ju vara rensat för quartz ur också förstås)
 

Smulan

Rolex
Grov överslagsräkning. För många verk är ju tillåten diff per dygn runt 40 sekunder. 2 sekunder av dessa utgör då 5 % och inte 2 % som jag fick det till i hastigheten. :) Tänker mig vidare att andelen kronometerklockor är så låg ett det skanar större betydelse för totalen.
 
Topp