• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur få upp ett hänglås jag tappat nyckeln till?

Fujoor

Patek
2-Faktor
Någon som sitter på magisk kunskap? Är ett lås vi låst källaren med. Har tappat bort nyckeln. Sitter i en märklig vinkel så jag inte kommer åt med varken slip eller bultsax.

Någon som har bra förslag?
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Någon som sitter på magisk kunskap? Är ett lås vi låst källaren med. Har tappat bort nyckeln. Sitter i en märklig vinkel så jag inte kommer åt med varken slip eller bultsax.

Någon som har bra förslag?

Vad är det för lås? Stort, litet, tjockt, tunt, dyrt, billigt?
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Någon som sitter på magisk kunskap? Är ett lås vi låst källaren med. Har tappat bort nyckeln. Sitter i en märklig vinkel så jag inte kommer åt med varken slip eller bultsax.

Någon som har bra förslag?

Detaljer om exakt vilket lås det är skulle hjälpa som sagt. T.ex. brukar billigare mässingslås går att öppna på diverse olika sätt, beroende på fabrikat. (Jag har viss låserfarenhet, mitt nick här är inte en slump. Med lite info kan jag kanske PM:a något... ;) )
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Vad är det för lås? Stort, litet, tjockt, tunt, dyrt, billigt?
Oklart hur dyrt, men ganska rejält, ser inte som ett standard lås, får återkomma med bild för bättre beskrivning.

En låssmed bör kunna få upp det utan problem, om det är ett alternativ. Som jag har förstått det är de flesta hänglås ganska lätta att dyrka upp för någon med kunskap.
Har funderat på låssmed som sista åtgärd.

Det är väl bara att borra upp?
Exakt vart borrar man då? Kan ordna så att svärfar kommer och borrar.

@Fujoor kommer du åt det med fasta nycklar?
Ja, jag kommer åt det med nyckeln (om det är det du menade), problemet är ju att jag tappat bort nyckeln.
Har sett den videon faktiskt , men problemet är att ståldelen på låset inte är centrerad och att det sitter en del metalldelar tillhörande källardörren i vägen varför det är svårt att komma åt med något annat än en nyckel.

Detaljer om exakt vilket lås det är skulle hjälpa som sagt. T.ex. brukar billigare mässingslås går att öppna på diverse olika sätt, beroende på fabrikat. (Jag har viss låserfarenhet, mitt nick här är inte en slump. Med lite info kan jag kanske PM:a något... ;) )
Mycket tacksamt, jag återkommer med bilder på låset. Kan bifoga en bild på hur det ungefärligt ser ut efter en googling:
3520190093172_a_en_r458.jpg
 
Senast ändrad:

pemlock

Panerai
2-Faktor
Om det nu verkligen är ett Master Lock. (Säljs de ens i Sverige? Jag har aldrig sett ett här...) Kan vara värt att veta, Master Lock är ett stående skämt i låskretsar, ökända för att göra riktigt j-a usla lås när det gäller själva låsmekanismen. (De kan vara rätt robusta mot fysiska angrepp däremot.)
Men de är inte ensamma, diverse billiga (vanligtvis Kineiska) mässingslås med diverse olika märken kan vara lika kassa, medan andra kan vara helt ok. (Tips: Undvik vanliga 50mm mässingslås från Biltema t.ex.)
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Om det nu verkligen är ett Master Lock. (Säljs de ens i Sverige? Jag har aldrig sett ett här...) Kan vara värt att veta, Master Lock är ett stående skämt i låskretsar, ökända för att göra riktigt j-a usla lås när det gäller själva låsmekanismen. (De kan vara rätt robusta mot fysiska angrepp däremot.)
Men de är inte ensamma, diverse billiga (vanligtvis Kineiska) mässingslås med diverse olika märken kan vara lika kassa, medan andra kan vara helt ok. (Tips: Undivk vanliga 50mm mässingslås från Biltema t.ex.)
Nej nej, det såg bara ut som det låset utseendemässigt. Det står inte master på.
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Såhär ser låset ut från sidorna. Det är ett noname märke köpt utomlands som jag tvivlar är gjort av någon välkänd tillverkare. Den sitter liksom ganska dåligt till så man kommer inte åt den med en bultsax.
IMG_20200622_172951.jpg
IMG_20200622_172959.jpg

Underifrån har den en intryckningsbar knapp som jag inte förstår vad den har för funktion.
IMG_20200622_173016.jpg

Någon som blir klok hur jag bör gå tillväga. @pemlock och övriga?
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Såhär ser låset ut från sidorna. Det är ett noname märke köpt utomlands som jag tvivlar är gjort av någon välkänd tillverkare. Den sitter liksom ganska dåligt till så man kommer inte åt den med en bultsax.
IMG_20200622_172951.jpg
IMG_20200622_172959.jpg

Underifrån har den en intryckningsbar knapp som jag inte förstår vad den har för funktion.
IMG_20200622_173016.jpg

Någon som blir klok hur jag bör gå tillväga. @pemlock och övriga?

Du kommer inte med en dremel? Finns skivor som ska klara härdat stål till sådana.
 

[Bobo]

Rolex
Jag hade provat att dyrka det där innan jag började med våld...

Antagligen är det ingen direkt klass på låset med alla stift på ena sidan. Var nyckeln tandad på ena sidan enbart, så gissar jag att du kan "kratta" det där låset. Alltså att bara peta in något långsmalt (gärna med en liten böj uppåt i änden) och dra ut och in samtidigt som du med dyrk #2 vrider låset.

Kan tänka mig att det sitter 3 eller kanske 4 pinnar som ska upp i kistan. Antagligen inget fancy.

Kul att lära sig att dyrka också. Se det som en utmaning.;)
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Jag hade provat att dyrka det där innan jag började med våld...

Antagligen är det ingen direkt klass på låset med alla stift på ena sidan. Var nyckeln tandad på ena sidan enbart, så gissar jag att du kan "kratta" det där låset. Alltså att bara peta in något långsmalt (gärna med en liten böj uppåt i änden) och dra ut och in samtidigt som du med dyrk #2 vrider låset.

Kan tänka mig att det sitter 3 eller kanske 4 pinnar som ska upp i kistan. Antagligen inget fancy.

Kul att lära sig att dyrka också. Se det som en utmaning.;)

Ja tandad på ena sidan.
Haha fan. Lättare sagt än gjort. Behöver jag dyrk utrustning eller kommer man undan med något man har hemma? Victorinox , gem, mejsel osv.
Vad vrider jag låset med?
 

[Bobo]

Rolex
Kanske om man redan är proffs :)
Nja. Det är bara dåliga hantverkare som skyller på verktygen.;)

Du behöver något att kratta med. Det kan vara ett gem eller en hårnål. Sen behöver du något att vrida med som är tunnt nog att få plats någonstans i nyckelhålet samtidigt som krattan. Har använt en mejsel någon gång... Det beror lite på hur mycket plats man har.

Inget lås är bättre än att det kan dyrkas. Om det var billigt så är det pissigt.
Tycker att du ska försöka iallafall.:)
 

[Bobo]

Rolex
Det viktigaste att tänka på är att vrida så du håller låset i "spänn" annars stannar inte pinnarna i kistan när du petar upp dom.;)
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Nja. Det är bara dåliga hantverkare som skyller på verktygen.;)

Du behöver något att kratta med. Det kan vara ett gem eller en hårnål. Sen behöver du något att vrida med som är tunnt nog att få plats någonstans i nyckelhålet samtidigt som krattan. Har använt en mejsel någon gång... Det beror lite på hur mycket plats man har.

Inget lås är bättre än att det kan dyrkas. Om det var billigt så är det pissigt.
Tycker att du ska försöka iallafall.:)
Ska försöka mig på det. Har kollat en del videos men tycker inte jag blir så mycket klokare.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Såg en sån life hack film på på Youtube. Han skalade toppen på typ 20 tändstickor ner på ett papper. Pulveriserade allt svavel och fippla ner det i nyckelhålet. Sen satte han ett tomtebloss i hålet (avklippt så delen man håller i bara var tillräckligt lång för att fästas i nyckelhålet) och tände på. Vips så öppnades låset. Det funkar säkert ;)
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Såg en sån life hack film på på Youtube. Han skalade toppen på typ 20 tändstickor ner på ett papper. Pulveriserade allt svavel och fippla ner det i nyckelhålet. Sen satte han ett tomtebloss i hålet (avklippt så delen man håller i bara var tillräckligt lång för att fästas i nyckelhålet) och tände på. Vips så öppnades låset. Det funkar säkert ;)
Såg också det, såg ju fett fejk ut. Varför skulle explosionen sätta alla pinnarna rätt? Då känns det nog säkrare att försöka dyrka upp det som bobo sa.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Såhär ser låset ut från sidorna. Det är ett noname märke köpt utomlands som jag tvivlar är gjort av någon välkänd tillverkare. Den sitter liksom ganska dåligt till så man kommer inte åt den med en bultsax.
IMG_20200622_172951.jpg
IMG_20200622_172959.jpg

Underifrån har den en intryckningsbar knapp som jag inte förstår vad den har för funktion.
IMG_20200622_173016.jpg

Någon som blir klok hur jag bör gå tillväga. @pemlock och övriga?
Fast helt no-name är det inte? Vad står det på det? Och jag skulle vilja se nyckelhålet också...
 
Topp