• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur får jag ut det här urverket?

Ronnie

Rolex
Ett FHF 36 i en liten Zentimaklocka. Antar att man ska ploppa bort glaset på nåt sätt för att få ut det hela.
När ...winding stem:en är borttagen kan jag rotera hela urverket inuti boetten, men det kommer inte ut bakvägen.

IMG_1318.JPG

IMG_1319.JPG

IMG_1320.JPG
 

Camo00

Patek
Märkligt, varför ha baklock om man ändå måste ta ur verket i fram?
Det sitter inte nån ring som skruvats, rostat eller limmats fast?? Ser inte så bra på bilderna...
 

rogart-63

Patek
Ser ut some det sitter en glasring som håller fast glaset? Svårt att se . Kan du komma närmare eller bättre skärpa på bilden. Annars kolla om det finns nån fördjupning på ringen där du kan sticka in en boettkniv?
 

Ronnie

Rolex
Jag anade en eventuell fördjupning vad glasringen och attackerade den för länge sen med nån slags kniv. :rolleyes:
Är inte helt övertygad om att det är där man ska in och har ännu inte skaffat mig nån boettkniv.

IMG_0488.JPG

IMG_0489.jpg

IMG_0486.JPG

Vid ytterkanten på det här hålet verkar urverkets ytterkant vara, om det inte rent av går in under den innersta ringen på boetten, som ser kopparfärgad ut på fotot.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ser ju ut som nån våldfört sig på den . Det är ju inte hundra att den går att lossa? Ibland så ser det bara ut att vara ett spår. Kanske sitter glaset bara fast som vanligt. En glastång för att lossa glaset bör funka?
Nja, fast om du kollar storleken på tavlan jämfört med verket så är väl det enda rimliga att verket tas ut på ovansidan? Är nog bara väldigt mjukt (fulmetall) och någon som har använt sig av en dålig boettkniv/fel teknik?
 
Topp