• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur får man ut urverket ur boetten? Certina Jubile

Greenroad

Breitling
Jag har börjat "hobbymecka" och håller på att försöka få igång en gammal Certina från som jag tror -64.
Jag kan inte komma på hur man får ut urverket ur boetten? Någon som vet?
Det går inte att lyfta ur den, sitter som berget.
 

Bilagor

  • 20240121_100502.jpg
    20240121_100502.jpg
    282.7 KB · Visningar: 2

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag har börjat "hobbymecka" och håller på att försöka få igång en gammal Certina från som jag tror -64.
Jag kan inte komma på hur man får ut urverket ur boetten? Någon som vet?
Det går inte att lyfta ur den, sitter som berget.
Skulle gissa att man får plocka ut det från andra sidan. Dvs ta bort glas/glasring.
 

Greenroad

Breitling
Hmm, ser hopplöst ut att ta det den vägen. Har funderat på alla vägar. Oftast (ingen expert) så är väl bakstycket fast på klockor där man plockar bort glaset och att man då trycker ut glaset via pump/övertryck, det skulle inte fungera här då bakstycket är löstagbart utan packning.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Hmm, ser hopplöst ut att ta det den vägen. Har funderat på alla vägar. Oftast (ingen expert) så är väl bakstycket fast på klockor där man plockar bort glaset och att man då trycker ut glaset via pump/övertryck, det skulle inte fungera här då bakstycket är löstagbart utan packning.
Jag tror det sitter en ring invändigt i öppningen som håller verket på plats, som man alltså måste ta bort.
 
Topp