• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur har era ceramiska subbar åldrats?

JAH42

Friends of KS
Min 116610 är från 2010 och 114060 från 2013, fortfarande nästan nyskick

image.jpg

image.jpg
Snygga bilder
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Är det bara jag som tror Yo-han var en mobbad tjockis i skolan?
Nu, likt en nerd i en åttitalsfilm, har han fått sin revansch, pengar, sjysst jobb, ett rimligt BMI och en korrigerande ögonoperation senare.
Äntligen får han vända på steken och spela rollen som mobbaren! Men innerst inne, där nere i det mörka hålet som är Yo-hans inre,
ligger fortfarande tjockisen och kvider och vill ut.... Oavsett hur dryg han är på the interwebz.

Jag tycker att det där var j*vligt olämpligt att skriva oavsett vad du nu tycker om @Yo-han.

On topic: SubC kommer inte att åldras.
 

Yo-han

Troll probationary
Är det bara jag som tror Yo-han var en mobbad tjockis i skolan?
Nu, likt en nerd i en åttitalsfilm, har han fått sin revansch, pengar, sjysst jobb, ett rimligt BMI och en korrigerande ögonoperation senare.
Äntligen får han vända på steken och spela rollen som mobbaren! Men innerst inne, där nere i det mörka hålet som är Yo-hans inre,
ligger fortfarande tjockisen och kvider och vill ut.... Oavsett hur dryg han är på the interwebz.
Efter påstötningar tycker jag det snygga hade vart att editera trådtiteln :)
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Det lär ta lång tid innan man stör sig på att en klocka är repad och vid det laget är det dags för service. Rolex är ju lättpolerade så stör man sig på det är det ju bara att polera i samband med servicen. Eller vill du ha en klocka som kommer se åldrad ut om 10 år? I så fall är det nog fel modell.

Om en Rolex är lättpolerad så undrar jag varför 70 % av alla polerade Rolex klockor på marknaden är dåligt polerade? :p (Seriös frågeställning)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Om en Rolex är lättpolerad så undrar jag varför 70 % av alla polerade Rolex klockor på marknaden är dåligt polerade? :p (Seriös frågeställning)
De är ju tillverkade för att vara lättpolerade men det betyder ju inte att vem som helst kan polera. Det verkar väl så lätt att alla ger sig på det. :)
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Haft min 114060 i 15 månader nu ungefär och visst finns det spår av användning på länken framförallt, men det är inget man ser om man inte granskar den på nära håll. Efter en tvätt eller dusch så ser klockan ut som ny. Lite nyfiken på hur den kommer se ut om 5-10 år när den förmodligen har lite fler märken och annat på länk och ev., boett, men ringen helt intakt ^^
DSC06790.JPG
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Eftersom keramiska kom så pass "nyligen" är det typ omöjligt att veta hur de kommer att se ut om 20-30-40 år. Tillverkaren säger knappt märkbar skillnad. Kan nog stämma..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Frågan är om det är svårare än någon annan klocka av samma typ.
Absolut inte skulle jag säga. De har ju i princip bara hårda kanter och icke välvda delar. Cirkulär borstning ovanifrån och blankpolering på sidorna. Två moment alltså och brytningen mellan det borstade och polerade är över en kant. Sketenkelt (om man har rätt grejer).
 

Mr Chance

Kalmar
Absolut inte skulle jag säga. De har ju i princip bara hårda kanter och icke välvda delar. Cirkulär borstning ovanifrån och blankpolering på sidorna. Två moment alltså och brytningen mellan det borstade och polerade är över en kant. Sketenkelt (om man har rätt grejer).
Tror att du bagatelliserar lite för mycket nu. Det är nog svårare än man kan tro att borsta så att originalfinishen bibehålls. Här tror jag @acce1999 kan fylla i.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tror att du bagatelliserar lite för mycket nu. Det är nog svårare än man kan tro att borsta så att originalfinishen bibehålls. Här tror jag @acce1999 kan fylla i.
Självklart, men det är så man gör. Det är inte raketforskning direlt även om det behövs utbildning och rätt maskiner. Det enda jag säger är att subbarna är utvecklade på ett sätt som gör den lätta att polera jämför med många andra klockor. Bandhornen är ju exelpemvis en del av boetten utan mystiska vinklar som komplicerar till det.
 

Mr Chance

Kalmar
Självklart, men det är så man gör. Det är inte raketforskning direlt även om det behövs utbildning och rätt maskiner. Det enda jag säger är att subbarna är utvecklade på ett sätt som gör den lätta att polera jämför med många andra klockor. Bandhornen är ju exelpemvis en del av boetten utan mystiska vinklar som komplicerar till det.
Nja, sa du inte att det är "sketenkelt" om man har rätt grejor? En AD borde rimligtvis ha rätt grejor men många misslyckas ändå med poleringen.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nja, sa du inte att det är "sketenkelt" om man har rätt grejor? En AD borde rimligtvis ha rätt grejor men många misslyckas ändå med poleringen.
Tycker det blir lite löjligt, men för att förtydliga:
Det är nog svårt att hitta en enklare boett att polera, men självklart måste man ju veta vad man gör. Att utbilda sig inom polering tar väl några år. Det är väl dessutom en annan utbildning än till urmakare så om man ska välja vilken kompetens man ska ha hos en AD så väljer nog de flesta en urmakare. Det är nog inte många som stör sig på att AD inte polerar exakt rätt.

Hävdar dock fortfarande att det är en enkel boett att polera. Hallongrottor är också enkelt att baka men det innebär ju inte att alla lyckas göra perfekta hallongrottor. Måste man vara bagare? Nej, men det underlättar. :)

Men som sagt: Rätt grejer behöver man ha.
 

Mr Chance

Kalmar
Tycker det blir lite löjligt, men för att förtydliga:
Det är nog svårt att hitta en enklare boett att polera, men självklart måste man ju veta vad man gör. Att utbilda sig inom polering tar väl några år. Det är väl dessutom en annan utbildning än till urmakare så om man ska välja vilken kompetens man ska ha hos en AD så väljer nog de flesta en urmakare. Det är nog inte många som stör sig på att AD inte polerar exakt rätt.

Hävdar dock fortfarande att det är en enkel boett att polera. Hallongrottor är också enkelt att baka men det innebär ju inte att alla lyckas göra perfekta hallongrottor. Måste man vara bagare? Nej, men det underlättar. :)

Men som sagt: Rätt grejer behöver man ha.
Hehe, jo men skadan är ju inte så stor om du råkar baka några hallongrottor som blir dåliga :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hehe, jo men skadan är ju inte så stor om du råkar baka några hallongrottor som blir dåliga :D
Inte om man "felpolerar" en sub heller. Hur många ägare tror du ser skillnad på en ovansida som polerats rakt vs cirkulärt? En av 1000? En av 10000? Gemene man bryr sig inte.
 
Topp