• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur kollar man rotorns funktion...?

POO

Panerai
Sen är det ju skillnad på oljor och fett. I samtliga delar av ställmekanismen ska det vara fett. Vanligast är nog Molycote DX, men även Jisma Blau är vanliga.
Dessa rinner inte iväg alls utan sitter på plats. Har urmakaren i fråga vart slarvig och haft för mycket så kan överflödigt fett hamna där den inte skall vara. Men principen att delar med lubrikation ska engageras till och från är korrekt. Hur ofta detta ska göra är nästan omöjligt att säga på rak arm, då det beror helt på från verk, del av verk och olja/fettyp och mängd.
Jag funderade utefter ovan förda resonemang kring att motionera delar utav klockan. Själv har jag på mig klockan när jag springer och motionerar således hela klockan på en gång. Teori och praktik kring oljor i klockor har jag ingen som helst kunskap om.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag funderade utefter ovan förda resonemang kring att motionera delar utav klockan. Själv har jag på mig klockan när jag springer och motionerar således hela klockan på en gång. Teori och praktik kring oljor i klockor har jag ingen som helst kunskap om.
Hoppas du springer i både uppförsbacke och nedförsbacke så inte klockan blir snedmotionerad. Mycket vanligt fenomen som genererar dålig tidhållning vid krona upp/ner beroende på vilken typ av backar som är vanligast.
 

POO

Panerai
Hoppas du springer i både uppförsbacke och nedförsbacke så inte klockan blir snedmotionerad. Mycket vanligt fenomen som genererar dålig tidhållning vid krona upp/ner beroende på vilken typ av backar som är vanligast.

Tack. Trodde den dåliga tiden berodde på objektet klockan var monterad på s.a.s. Men nu vet jag.
 

baen

Omega
Jag kan utan någon som helst kunskap om urverk sammanfatta. Vill du veta konditionen på din klocka, lämna den till en urmakare. Att ta tips från exempelvis någon som föreslår att du skakar igång klockan exakt ett dygn efter den stannat istället för att dra upp den med kronan löser inte din frågeställning. Kolla med någon som kan!
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Men principen att delar med lubrikation ska engageras till och från är korrekt
Det är detta jag menar, just det faktum att om det finns rörliga delar som har en funktion oavsett om det är en gammal mopedmotor, ett handtag på ett fönster eller vad det vara månne så bör dessa delar oxå göra just det, motioneras, engageras, användas då och då. Principen kan nog översättas på om inte allt så kanske iallafall det mesta tänker jag.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Jag kan utan någon som helst kunskap om urverk sammanfatta. Vill du veta konditionen på din klocka, lämna den till en urmakare. Att ta tips från exempelvis någon som föreslår att du skakar igång klockan exakt ett dygn efter den stannat istället för att dra upp den med kronan löser inte din frågeställning. Kolla med någon som kan!

Det går ju att ställa en snabb diagnos hemma och sen gå till urmakaren om oron varit befogad.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Sen är det ju skillnad på oljor och fett. I samtliga delar av ställmekanismen ska det vara fett. Vanligast är nog Molycote DX, men även Jisma Blau är vanliga.
Dessa rinner inte iväg alls utan sitter på plats. Har urmakaren i fråga vart slarvig och haft för mycket så kan överflödigt fett hamna där den inte skall vara. Men principen att delar med lubrikation ska engageras till och från är korrekt. Hur ofta detta ska göra är nästan omöjligt att säga på rak arm, då det beror helt på från verk, del av verk och olja/fettyp och mängd.

Ok, så kontentan är alltså att det är nyttigt för klockan att kronan används då och då.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Det brukar vara det första jag kollar då ny automat anländer. När klockan står helt still roterar man den. Är den ok så startar den småningom. Nyare ur brukar starta rätt omgående medan ett vintageur kan behöva lite mer kraft för att kicka igång balansen. Det är inte alla ur man kan höra att rotorn drar. Har man winder kan man sätta den där ouppdragen en dag eller så...
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Tack för alla bra inspel. Som föreslogs i tråden lät jag klockan dö för att därefter skaka igång den. Jag skakade väl inte överdrivet länge, någon minut eller så. 12h senare gick den fortfarande iaf. Det betyder ju ändå att automaten fungerar och att den laddar fjädern. Nästa fråga är ju hur effektiv den är. Det jag noterade dock (detta är en AT med 8900-verk) är att rotorn inte går att få snurr på så snabbt som tex i ett ETA-verk. I ETA-verken kan man upplever jag skaka klockan så att rotorn far runt typ 10 varv innan den stannar. I AT'n går rotorn iofs ledigt och lätt men snurrar inte flera varv. Ställer sig mer i jämviktsläge beroende på klockans position...
 
Tack för alla bra inspel. Som föreslogs i tråden lät jag klockan dö för att därefter skaka igång den. Jag skakade väl inte överdrivet länge, någon minut eller så. 12h senare gick den fortfarande iaf. Det betyder ju ändå att automaten fungerar och att den laddar fjädern. Nästa fråga är ju hur effektiv den är. Det jag noterade dock (detta är en AT med 8900-verk) är att rotorn inte går att få snurr på så snabbt som tex i ett ETA-verk. I ETA-verken kan man upplever jag skaka klockan så att rotorn far runt typ 10 varv innan den stannar. I AT'n går rotorn iofs ledigt och lätt men snurrar inte flera varv. Ställer sig mer i jämviktsläge beroende på klockans position...

Kan ju även vara så att 7750 rotorn drar upp endast åt ett håll och frikopplar åt andra, vilket är det som får den att skaka. 2892 och Omegas 8900 drar upp åt båda håll, och därför ofta varken känns eller hörs.
 
Topp