• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur kommer Submarinern utvecklas?

Bjudko

Cartier
Submarinern har förändrats en del sedan lanseringen. Själv kan jag sitta och filosofera över hur min 114060 kommer utvecklas, blir det uppdatering av urverket, täthet, kommer tavlan förändras(kanske gör de en begränsad upplaga med röd text), kommer lumens färg ändras etc etc. Antagligen ja men på vilket sätt tror ni och när?
 

Portofino

Panerai
begränsade upplagor tror jag inte man ska vänta sig i första taget. Man kan väl tro att urverket kommer uppdateras inom en relativt snar framtid. Men
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Ännu fetare bandhorn? Tycker de ser lite tunna ut.;)
114060-d.jpg
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Har också funderat över det.
Tror inte på några limited editions.
Tror inte heller på några nya färg kombinationer.

Uppdatering av urverk är ju en grej men estetiskt tror jag bara på smärre förändringar. Kanske liite smalare bandhorn typ som på SDn. Samt mindre kronskydd igen kanske.
 

Samps

Cartier
Den kanske får ett urverk motsvarande det i Day-Date 40, caliber 3255, med 3 dagars gångreserv. Det nuvarande 3135 har varit med ett bra tag. Utseendemässigt tror jag det kommer dröja länge innan några större revideringar kommer ske.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Bättre urverk är en lågoddsare. Designen rockar fortfarande. Kanske en uppgradering av länken i så fall...
 

Samps

Cartier
Har också funderat över det.
Tror inte på några limited editions.
Tror inte heller på några nya färg kombinationer.

Uppdatering av urverk är ju en grej men estetiskt tror jag bara på smärre förändringar. Kanske liite smalare bandhorn typ som på SDn. Samt mindre kronskydd igen kanske.

Om de gör smalare bandhorn likt SD 4000 hoppas jag de ser över ändlänkarna också, ser förjäkligt ut när de är längre än bandhornen..
Rolex-Sea-Dweller-4000-116600-watch-24.jpg
 

Lunkan

Cartier
Jag tror att designen kommer vara densamma som idag men att vissa år kommer begränsade upplagor komma med olika färger på urtavlor. Kommer säkert även komma någon hyllningsklocka med den gamla smalare boetten med lugholes. Stalltips
 

DrDre

Patek
Submarinern har förändrats en del sedan lanseringen. Själv kan jag sitta och filosofera över hur min 114060 kommer utvecklas, blir det uppdatering av urverket, täthet, kommer tavlan förändras(kanske gör de en begränsad upplaga med röd text), kommer lumens färg ändras etc etc. Antagligen ja men på vilket sätt tror ni och när?

Rolex släppte en ny generation urverk förra året. Cal 3255 med Day-date funktion och ett "vanligt", cal 3235 (i Pearl master). Jag skulle bli väldigt förvånad om inte det urverket kommer att fortsätta ned till modellerna i lite rimligare prisklasser. När det sker är dock svårt att säga.

Ang utseendet, så brukar Rolex inte byta sina modeller så ofta (dagens understatement). Den tidigare Subariner'n hängde väl med i runt 30 år, så det talar väl för att man inte kommer att ändra den kort sikt. Å andra sidan så ändrade man nyligen den lite klumpigare Day-date II till en slankare variant efter bara ett par år, och den nya Seadwellern är också lite slankare än Submarinern. Så vem vet, kanske byter man boett samtidigt som man byter urverk?

Rolex-Caliber-3255-angleview-Perpetuelle.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tror också på smalare bandhorn igen, en blandning av 116600 och nya YM, det lär dock dröja. Hoppas verkligen vi slipper PCL och blankpolerade ovansidor på bandhornen.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Om de gör smalare bandhorn likt SD 4000 hoppas jag de ser över ändlänkarna också, ser förjäkligt ut när de är längre än bandhornen..
Rolex-Sea-Dweller-4000-116600-watch-24.jpg

Det finns ett skäl att de ser ut som de gör. Spekulerar att det beror på att klockan blivit högre, och klockan sitter bättre med ändlänkarna längre ut och uppvinklad. Som sagt är det bara spekulation. Dock är det ingenting som jag tänker på, eller märker direkt.
 

Samps

Cartier
Det finns ett skäl att de ser ut som de gör. Spekulerar att det beror på att klockan blivit högre, och klockan sitter bättre med ändlänkarna längre ut och uppvinklad. Som sagt är det bara spekulation. Dock är det ingenting som jag tänker på, eller märker direkt.

Blir arg varje gång jag ser det =). Känns helt fel ur ett estetiskt perspektiv.

Yacht master ser likadan ut:
rolex-yacht-master-mens-watches.jpg
 
  • Like
Reactions: Wi

Jens

Greedo
Om det inte har hänt mer under alla dessa år som den funnits så ska vi nog inte förvänta oss några underverk.



J
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Om man tittar bakåt, så kan man konstatera att Rolex rör sig långsamt i utvecklingen av design. Det i sig har hittills varit en framgångsrik strategi.

Men det behöver inte nödvändigtvis säga något om framtiden. Rolex har sedan 1970-talet förflyttat sin position från att vara pålitliga robusta klockor till att bli i stort sett uteslutande lyxartiklar. Fortfarande väldigt pålitliga och robusta. Men positioneringen av produkterna är inte längre samma som förr. Därför kan man tänka sig en justering i strategin, som öppnar upp för större variation.

Om man kastar ett öga på koncernsyskonet Tudor så ser man att där trycker man ut såväl re-issues som helt nya designlinjer i en relativt hög hastighet. Jag föreställer mig att resultatet av detta löpande värderas för att överföras till Rolex produktlinjer. Och om man ser en stark marknadspotential, då lär man gå dit. Re-issues och nytt. Rolex är experter på att kontrollera sin marknad, men marknaden rör sig allt snabbare. Så anpassning kommer att krävas.

För Submarinern kan det t ex komma att betyda att kronskydden försvinner på en ny re-issue. Eller att tavlor i olika färger kommer, a la "Stella". Att det nyare verket förr eller senare kommer är nog det säkraste påståendet. Och med det en prishöjning.
 

Weberg

Audemars
Har alltid varit en favoritmodell för mig, men med det nya caset så stendog intresset. Tycker den ser bedrövlig ut, alldeles för fyrkantig. Det blev en helt annan klocka. Som att jämföra Explorer 36 och 39. Kanske får man höja blicken lite och titta på en SD... eller så vänjer man sig. Vad vet jag. Nyfiken på era synpunkter!
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Kanske får vi se matt tavla som i nya SD?

Så matt är den inte.. Som @yonsson nämnde, snarare semi-matt.
Har alltid varit en favoritmodell för mig, men med det nya caset så stendog intresset. Tycker den ser bedrövlig ut, alldeles för fyrkantig. Det blev en helt annan klocka. Som att jämföra Explorer 36 och 39. Kanske får man höja blicken lite och titta på en SD... eller så vänjer man sig. Vad vet jag. Nyfiken på era synpunkter!

När jag var ute efter en ny Rolex, sneglade jag först på 116610LV och 116710BLNR men boetten var för klossig och såg nästan livlös ut. BLNR var dock något bättre än Sub. Testade en SD istället och boetten var roligare och påminde om de gamla boetterna. Valet föll på SD:n.
 
Topp