• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur länge har du sysslat med klockor?

Hur länge?

• Totala väljare
    117

Professor S

Silver
2-Faktor
Som titeln lyder - hur länge har du varit intresserad av klockor? Bonusfråga: hur har intresset utvecklats över tid?

För egen del så var jag all-in på Breitling i början, för strax över 10 år sen… Sparade två månadslöner när jag bodde hemma hos morsan fortfarande. Var megahypead tills jag fick hem den och insåg att till och med de äkta ser fake ut.

Sen många faser av Rolex, först slagen av varumärket följt av en uppskattning av historiken, gångsäkerheten och ännu mer av varumärket.

I början var det mycket image - klart man som kille i svängen ska ha en schysst klocka. Sen nörderi i urverk och tvinga sig själv tycka det är intressant. Nu är det enbart utsida och möjligen historik som räknas för mig.

Just nu är jag dessutom i en svacka där jag slås av att klockbranschen kontinuerligt vägrar att överraska med intressanta nyheter.

Nåväl - hur ser det ut för er?

Fick min första klocka av märket ALMO till skolstarten 1972-1973 av min älskade mor!

D9515BBF-AF58-4F02-97E6-B02B473819BF.png

Där började nog mitt intresse av klockor, fick flertalet av klockor av min Mor under uppväxten, dock inga avancerade!

När man blev äldre, så har det blivit dyrare och dyrare klockor, vart efter man fått inkomst!

1986…såg jag en ROLEX SUBMARINER för första gången IRL. Detta var på Nymans Ur i Västerås! Flera år senare ägde jag min första Rolle som blev en Datejust.

Sen har det bara eskalerat, är ganska så bred i mitt samlande. Gillar dom flesta märken/tillverkare men framför allt dom från Breitling och Rolex…

Senast ändrad:
Köpte min första riktiga klocka i slutet av Nittiotalet. Såg Golden eye och blev förälskad. Krossade spargrisen (om man nu hade det i tonåren) och köpte en Seamaster. Föll stenhårt för grejen och jobbade som en gnu kvällar, helger och en sommar och köpte en sub no date (ÖVER DISK samma dag). Tror jag betalade runt 30’ för den 😂

Sedan hittade jag TTT och Timezone och insåg att jag hade fler med samma beroende.

Jag har gillat klockor så länge jag kan minnas. Köpte en anadigi för egna pengar någon gång i 11-12 årsåldern vill jag minnas. Sen fick jag en Certina när jag konfirmerades och den användes flitigt i flera år, och sen har det passerat en massa billiga klockor under åren. På denna tiden var det dock inget intresse mer än att jag ville ha en fin klocka på armen.
Det var dock först för knappt 6 år sen som jag av någon anledning fick för mig att jag ville ha en Rolex (helst Submariner) och halkade till slut över en Sea-Dweller som jag slog till på. Efter det kunde jag inte sluta läsa om, leta efter, köpa och sälja klockor så jag svarar ändå 5-7 år, fast nästan lika gärna kunde jag ha skrivit 30 år…

Jag fick min första klocka när jag var 6år av mormor och morfar. Det var en svart Candino, analog + digital som följde mig genom låg och mellanstadiet.
I högstadiet såg jag en riktigt cool klocka i fönstret på Stjärnurmakarna. Det var en vinröd G-Shock. Den var ju löjligt stor egentligen på en fjunig 13åring men jag tyckte den var riktigt cool! (Numera har den pensionerat sig i @roosterman 's samling).

Några billiga kvartsare följde gymnasietiden men när jag, 2004 som 19åring, landade mitt första jobb köpte jag också min första "riktiga" klocka. En Seiko SKX031, från HongKong på Ebay.

En klocka som bars dag och natt i många år och som fortfarande har en säker plats hos mig. Skulle behöva kosta på den en service bara.

Intresset har alltid funnits men ekonomin har ofta varit frånvarande. Det är egentligen sen jag bytte jobb 2018 som det har tagit snurr på riktigt.

Första klockan jag trånade efter som jag minns nu var när Storm var asballt som 13-åring. En Storm Enterprise med röd urtavla minns jag 😂

Sedan dess har man mognat lite men har snöat in på Seikos de senaste tio åren.

Varit klockintresserad i ca 40 år men inte lagt så mkt pengar på intresset. Köpte en Heuer dykare strax innan TAGs köp på 80 talet och var OWG med den länge. Har senare köpt och sålt lite. Men man behöver inte ha jättemånga klockor för att läsa och nörda ner sig. Man har inte nödvändigtvis roligare för att man har många dyra klockor. Tror jag 🤔

Fick mitt första riktiga armbandsur (vintage certina) av min morfar när jag var någonstans i tonåren.
Det var min enda klocka tills jag jobbade och behövde kolla tiden ofta, köpte då en billig regal.
Jobbade då med någon som hånade mig för mitt klockval och som samtidigt snackade om sin seamaster 300 hela tiden.
Köpte en nyare certina kvarts då, som jag var mycket nöjd med i 6 år utan en tanke på att utöka.

Sen av någon slump förra året blev jag sugen på en billig casio a158, fick hem den o visa sambon som fråga varför jag inte köpte någon dyrare klocka.

Hon ångrar sig nog nu. Har köpt o sålt sen dess. O nu bär jag som min kollega då en seamaster 300.

Jag röstar därför <1år.

Senast ändrad:
Köpte min första klocka för 10 år sedan, den har använts mycket men har inte haft något klockintresse, förrän i början av detta året då jag började läsa på.

Dinkor i 30 plus år, började med en Bratte, sedan har det flytit på med mest ”high end” Swizz, inklusive ca 50 Rooooleks , vilka jag fortfarande älskar men numer vägrar ha pga hype och lite annat. Vi som förstår det här med bang for the buck och tidshålling, vilket tog mig alldeles för lång tid, kör med kvarts, där är jag nu och med en mer sansad budget, till vad det är - en hobby, no more, no less, bjussar på några coola kvartsare:
9FDF3AB3-188F-4A9D-A41C-4E42B284E5E2.jpeg
314EFE5B-FF30-4DE8-9531-30F29941D669.jpeg
852FFE72-EB58-4FA9-B37F-30F7EF3509FA.jpeg

Dinkor i 30 plus år, började med en Bratte, sedan har det flytit på med mest ”high end” Swizz, inklusive ca 50 Rooooleks , vilka jag fortfarande älskar men numer vägrar ha pga hype och lite annat. Vi som förstår det här med bang for the buck och tidshålling, vilket tog mig alldeles för lång tid, kör med kvarts, där är jag nu och med en mer sansad budget, till vad det är - en hobby, no more, no less, bjussar på några coola kvartsare:
9FDF3AB3-188F-4A9D-A41C-4E42B284E5E2.jpeg
314EFE5B-FF30-4DE8-9531-30F29941D669.jpeg
852FFE72-EB58-4FA9-B37F-30F7EF3509FA.jpeg

Dykare med evighetskalender, vilken jävla grej! :woot:

Tillbaka
Topp