Sorry! Läste lite för snabbt, såg att det bara gällde här på K&S så jag är lite ute och cyklar tyvärr! Men det ändrar inte min åsikt angående att man inte ska ha för bråttom när man söker efter en klocka som man kanske ska ha för lång tid framöver...
Hur långt skulle Ni/Du gå till att hitta den perfekta och ultimata klockan. Som dom allra flesta här på forumet så vill även jag ha en klocka i ett så perfekt skick som möjligt när man köper det! Och skulle man få bestämma, så skulle den vara så nära mint och så nära originalskick som möjligt...
klocksnack.se
För mig personligen så har jag aldrig bråttom när det kommer till att handla klockor! Hellre en fin klocka som man känner sig nöjd med än att köpa grisen i säcken. När jag letar klocka så är det ganska många detaljer som ska klaffa, det bör vara ett fullset helst. Men på senare tid kan jag skippa det, beror lite på hur mycket pengar klockan kostar ifråga.
Men den klockan jag tar upp i denna tråd tog det mig 1,5 år att införskaffa innan jag kände mig helt nöjd. Tyvärr är det svårt att köpa klocka via distans, då man inte kan kolla skicket IRL. Och vissa modeller växer inte på träd heller precis. Kanske talar emot mig själv lite med tanke på vad jag skrev högre upp, men den smällen får jag ta.
Men när jag sökte efter en 16760 så gick jag faktiskt i genom tre stycken, innan jag hittade ett exemplar som jag kände mig 100% nöjd med. Den första köptes genom Kaplans, tyvärr missade jag att klockan fått tavlan bytt till en servicetavla. Ingen större fel med det, men tavlan var inte tidsenlig, och därför så kändes den tråkig att äga. Ska tilläggas att jag inte hade tillgång till klockan IRL, denna köptes på vad andra gav mig för uppgifter.
Den andra Feta Damen jag köpte, köptes faktiskt av en forummedlem, men via blocket. Klockan hade rätt tavla, men förmodligen bytta visare, då tavlans index inte matchade visarna. Även denna klocka hade man ingen tillgång till IRL, så det blev att gå på dom uppgifterna som fanns och jag fick sagda till mig. Viktigt att poängtera att vi alla har olika synsätt på hur en klockas skick är, finns väl inga direkta rätt och fel här. Fast I min värld så stördes jag för mycket av att visarna inte matchade urtavlan, så det blev att jag efter nummer tre.
Nummer tre inhandlades på Kaplans Klockkvalite 2015-11-17, 1,5 år efter att jag inhandlade min första Rolex GMT 16760. Denna gången var jag på plats i Stockholm, och kunde själv bilda mig en uppfattning om skicket på klockan. Och vilket skick sen, precis som man vil ha den, gulnade index och visare, opolerad och fullset.
Självklart så var samtliga klockor fullset!