• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur många komplikationer rymmer min budget? - Uppdatering: 3st (666kr/st)

hejsam

Patek
2-Faktor
Har fått för mig att jag ska ha en kronograf med så många och onödiga komplikationer som möjligt.
Vet inte riktigt hur jag hamnade här, men efter att ha gått igenom de vanliga sport-modellerna (Omega,Rolex,Tag,Seiko,Breitling etc.) känner jag att det är dags att testa en kronograf åt det mer dressiga hållet!

Jag har varit inne både på vintage och modernt, finns ju för och nackdelar för båda.
Nackdelarna med vintage känns dock fler när jag vill ha alla komplikationer. Men vintage är definitivt mer charmigt. Så en vintage-inspirerad modern klocka kanske är den bästa kompromissen?

Vad jag tänkt mig är något i den här stilen:
36FE754A-1BFD-4403-A79C-A672D2DC390C.jpeg

Har hittat en del liknande vintage klockor med olika märken liknande denna:
FC3FF786-2285-48D1-9166-8E9126E16E20.jpeg

Och även tittat på en modern Longines Master:
ED4C3E75-DAE8-405A-96BA-8F98116791CB.jpeg

Har ramlat över några trevliga Zenith, Heuer, JLC etc också men de är tyvärr lite dyrare än jag tänkt spendera.

Vänder mig till forumet för vägledning, erfarenheter, modeller jag missat och vad man bör tänka på!

Riktlinjer vad jag är ute efter:
-35-40mm
-gärna manuell, men automat funkar
-skall bäras på läder
-kronograf
-gärna månfas
-datum, gärna dag och månad också
-guld/guldpläterad eller stål
-vit/ljus urtavla
Budget: säkert alldeles för låg med tanke på vad jag vill ha, men gärna någonting mellan 5-30k.

Tackar för ett trevligt forum och hoppas någon vill diskutera annat än Rolex-väntelistor! :)
 
Senast ändrad:

NRE

Vacheron
2-Faktor
Har fått för mig att jag ska ha en kronograf med så många och onödiga komplikationer som möjligt.
Vet inte riktigt hur jag hamnade här, men efter att ha gått igenom de vanliga sport-modellerna (Omega,Rolex,Tag,Seiko,Breitling etc.) känner jag att det är dags att testa en kronograf åt det mer dressiga hållet!

Jag har varit inne både på vintage och modernt, finns ju för och nackdelar för båda.
Nackdelarna med vintage känns dock fler när jag vill ha alla komplikationer. Men vintage är definitivt mer charmigt. Så en vintage-inspirerad modern klocka kanske är den bästa kompromissen?

Vad jag tänkt mig är något i den här stilen:
36FE754A-1BFD-4403-A79C-A672D2DC390C.jpeg

Har hittat en del liknande vintage klockor med olika märken liknande denna:
FC3FF786-2285-48D1-9166-8E9126E16E20.jpeg

Och även tittat på en modern Longines Master:
ED4C3E75-DAE8-405A-96BA-8F98116791CB.jpeg

Har ramlat över några trevliga Zenith, Heuer, JLC etc också men de är tyvärr lite dyrare än jag tänkt spendera.

Vänder mig till forumet för vägledning, erfarenheter, modeller jag missat och vad man bör tänka på!

Riktlinjer vad jag är ute efter:
-35-40mm
-gärna manuell, men automat funkar
-skall bäras på läder
-kronograf
-gärna månfas
-datum, gärna dag och månad också
-guld/guldpläterad eller stål
-vit/ljus urtavla
Budget: säkert alldeles för låg med tanke på vad jag vill ha.

Tackar för ett trevligt forum och hoppas någon vill diskutera annat än Rolex-väntelistor! :)
Jag tycker Longines Master är rätt så häftig. Billig begagnad också. Men frågan är hur serviceintervaller och kostnad ser ut.

Edit: 5k på Nymans förutsatt att de inte tar extra för alla komplikationer.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nackdelen med de moderna är att de ofta är automatiska och därmed tjocka. Räkna med höga servicekostnader. Sitter själv lite och drömmer i liknande kategori, men då en evighetskalender. Samma problematik bara att allt är lite värre. Dyrare inköp, men rimligt, och dyyyr service.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Nackdelen med de moderna är att de ofta är automatiska och därmed tjocka. Räkna med höga servicekostnader. Sitter själv lite och drömmer i liknande kategori, men då en evighetskalender. Samma problematik bara att allt är lite värre. Dyrare inköp, men rimligt, och dyyyr service.
Precis vad jag också tänkt, därav en manuell är att föredra.
Siktar gärna in mig på något populärt verk också (valjoux, ETA-modifierat etc.) som är billigare och lättare att serva, snarare än ett komplicerat inhouse-verk!

Har du landat i någon specifik modell i ditt letande? :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Precis vad jag också tänkt, därav en manuell är att föredra.
Siktar gärna in mig på något populärt verk också (valjoux, ETA-modifierat etc.) som är billigare och lättare att serva, snarare än ett komplicerat inhouse-verk!

Har du landat i någon specifik modell i ditt letande? :)
Inte egentligen, men fastnat vid IWC och AP inom rimliga gränser. Vill dock egentligen ha en Breguet... Alla i max 36 mm och manuella då.
 

DrDre

Patek
Det finns ju massor av märken som kört med ett ETA 7751. Omega, Glycine, Breitling, Eterna och många fler.

En, som kanske inte faller alla i smaken men som är rolig är Alain Silverstein.
IMG_2324.JPG
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Har själv sneglat på Longines master Collection men den är dels lite stor och dels lite tjock då urverket i grunden är ett Valjoux 7751. 30m WR är och lite väl snålt men samtidigt vad man får vänta sig på en sån här klocka. Men.. bra pris för antalet komplikationer ändå.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Nackdelen med trippelkalender som inte är årskalender eller evighetskalender är ju att man måste justera den typ varannan månad. Vinsten med tex månadsvisning går lite förlorad när man inte riktigt kan lita på den. Drömmen vore en kvartsbaserad klocka med analog visning a la Longines Master collection chronograph moonphase, men Jag har inte hittat någon.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Månfas, kronograf, datum. Båda långt ner i undre delen av budgespannet. :)
9A10299E-EE7D-43D1-B828-4B3C1F277609.jpeg
916F2FE2-6E51-40BA-997D-931CDB57A1CA.jpeg
Den Sea-Gullen var riktigt trevlig, man vart fasiken får man tag på den?
Hittar ingen vettig återförsäljare av just den modellen!?

Inte egentligen, men fastnat vid IWC och AP inom rimliga gränser. Vill dock egentligen ha en Breguet... Alla i max 36 mm och manuella då.
Det finns riktigt trevliga modeller om man har budget för det. Evighetskalendrarna brukar dock dra iväg till orimliga nivåer :D

Det finns ju massor av märken som kört med ett ETA 7751. Omega, Glycine, Breitling, Eterna och många fler.

En, som kanske inte faller alla i smaken men som är rolig är Alain Silverstein.
IMG_2324.JPG
Ja precis, många modeller delar ju samma verk, vilket är ett plus då det bör vara ett mer beprövat verk!
Ska ta en närmare titt på det verket :)

Har själv sneglat på Longines master Collection men den är dels lite stor och dels lite tjock då urverket i grunden är ett Valjoux 7751. 30m WR är och lite väl snålt men samtidigt vad man får vänta sig på en sån här klocka. Men.. bra pris för antalet komplikationer ändå.

Jag har inte testat den i köttet, men anar att den är för hög. Hade gärna haft den manuell istället för att spara några millimeter!
WR sätter jag inte så högt på prioriteringsordningen just för denna klocka :)

Är det viktigt att många komplikationer ryms?
Ja det är lite det som är tanken med denna klocka, att gå bananas med komplikationerna. Troligtvis för att kompensera mina komplikationslösa sportklockor :D

JLC-with-Suit.jpeg

Ingen kronograf men komplicerad så det räcker. :)
Den är riktigt fin, lär dock dra iväg en bit över 30k :banghead:
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Den Sea-Gullen var riktigt trevlig, man vart fasiken får man tag på den?
Hittar ingen vettig återförsäljare av just den modellen!?


Det finns riktigt trevliga modeller om man har budget för det. Evighetskalendrarna brukar dock dra iväg till orimliga nivåer :D


Ja precis, många modeller delar ju samma verk, vilket är ett plus då det bör vara ett mer beprövat verk!
Ska ta en närmare titt på det verket :)



Jag har inte testat den i köttet, men anar att den är för hög. Hade gärna haft den manuell istället för att spara några millimeter!
WR sätter jag inte så högt på prioriteringsordningen just för denna klocka :)


Ja det är lite det som är tanken med denna klocka, att gå bananas med komplikationerna. Troligtvis för att kompensera mina komplikationslösa sportklockor :D


Den är riktigt fin, lär dock dra iväg en bit över 30k :banghead:
Här: http://www.good-stuffs.com/Sea-Gull-M199S-chronograph-with-moonphase-ST1908_p_163.html :)

Finns annars billigare varianter med samma verk (ST19) på Ebay, med olika tavlor och tillverkarnamn - tänk typ Chronographe Suisse i modern tappning :D
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Denna Sea-Gull M199S känns som den bockar av många punkter på min lista, dock bär den på papperet lite för stort på 41mm och 14mm höjd.
B9F2E419-CB8F-46B5-8289-855C3A305904.jpeg

Storleken känns som deal-breaker för mig då jag gärna hade sett denna typ av klocka något tunnare. Men kanske är omöjligt att hitta med dessa komplikationer? :)
 

baen

Omega
0628444D-1E09-4F1F-ACFC-DF94DCE48608.jpeg
Min första tanke hamna direkt på denna. Tyvärr en av dom fulare klockor jag sett, därav att den fastnat.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Denna Sea-Gull M199S känns som den bockar av många punkter på min lista, dock bär den på papperet lite för stort på 41mm och 14mm höjd.
B9F2E419-CB8F-46B5-8289-855C3A305904.jpeg

Storleken känns som deal-breaker för mig då jag gärna hade sett denna typ av klocka något tunnare. Men kanske är omöjligt att hitta med dessa komplikationer? :)

Drämmer in en bild på min på 18,5cm handled. :)
70b1622d534be9d928d27c6f8cfdc752.png
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Hittade en Sugess med samma verk som i Sea-Gullen men till halva priset! :)
Är ju inga pengar i sammanhanget så kanske man kan dra en chansning att den kommer bäras bra trots allt :)
D5323B76-716F-452A-852C-7B6CC98B1D18.jpeg

Gillade den guldiga mer, men inte känt på en billig ”guld” klocka innan, hur illa är det?
A8BE2C85-C986-42A7-879D-AAAB608CBED4.jpeg
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Hittade en Sugess med samma verk som i Sea-Gullen men till halva priset! :)
Är ju inga pengar i sammanhanget så kanske man kan dra en chansning att den kommer bäras bra trots allt :)
D5323B76-716F-452A-852C-7B6CC98B1D18.jpeg

Gillade den guldiga mer, men inte känt på en billig ”guld” klocka innan, hur illa är det?
A8BE2C85-C986-42A7-879D-AAAB608CBED4.jpeg
Just Sugess har jag hört bra om - men man ska tänka på att det inte är samma kvalitetskontroll på sea-gullverk hos utomstående märken. :) Hade satsat på stål.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Ganska precis en månad efter att jag beställde denna Sugess landade den i brevlådan. Klockan var i Sverige bara efter några dagar medans Postnord tog resterande tid på sig för att få ut en tulldeklaration. Verkar dock bland alla skräckhistorier från Postnord-tråden klarat mig undan väldigt smidigt :)

Är mäkta imponerad hur den cirka 2000 kronors-klocka upplevs än så länge.
Safirglas både på fram och baksida, månfas, kronograf, datum med ett helt okej utsmyckat manuellt verk, bra känsla i både uppdraget och tryck-knapparna. Ändå har de lyckats få klockan i bärbar storlek på 41,5mm och 11mm hög (enligt uppgifter från internet):pompus:
Helt klart en fullträff för dessa pengar, kunde verkligen inte tänka mig när jag startade denna tråd att jag skulle hitta en klockan enligt alla mina önskemål för 2000kr. Det brukar ju vanligtvis sluta med betydligt högre prislapp än budget när man letar klockor :D

IMG_6651.jpg
IMG_6653.jpg
(På min 17cm handled)
IMG_6655.jpg
IMG_6656.JPG
IMG_6658.jpg
 
Topp