• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur mycket däcksparkare kan man vara hos AD?

FredrikO

Basic
2-Faktor
Alla hatar däcksparkare, jag vet, jag är inget undantag. Nu letar jag bara efter en ursäkt här på KS att vara en själv. Men, läget ser ut såhär:

Mitt klocknörderi är nyfunnet, jag köpte en SKX men jag ramlade ner i fällan ordentligt. Så - jag skulle vilja kika lite på ordentligare dinkor för att se vad första målet kan bli. Kruxet är att jag bor rätt långt från vettig AD, blir liksom minst ett dagsprojekt bara för att komma iväg och klämma på minsta lilla och det i sin tur gör ju att det sällan blir av. Nu råkar det falla sig så att jag får iallafall en halvdag "över" i Stockholm vilket gör att det helt plötsligt är rätt god tillgång på ADs för allt möjligt skoj, vilket jag tänkte utnyttja till att spana lite.

Problemet är att jag har ett helt gäng jag skulle vilja kika på och testa, bland annat en Speedy, 116200, 114060, 116610 men kan säkert bli annat också. Dels för att jag vill bilda en uppfattning på hur klockorna är men också hur de sitter på då jag har svårt att bilda en uppfattning på bilder och mina handleder är rätt klena.

Det ger så klart inte något seriöst intryck att "fönstershoppa" och jag förstår att en Speedy á 35-40k är en piss i havet för en AD, så hur tror ni bemötandet är om man kommer in och säger att man bara har ett gäng man vill titta på? Känns som att resultatet skulle kunna vara att man biter ihop ett tag till och slår till på en Sub direkt istället för att köpa en Speedy på vägen.

Så, hur mycket kan man däcksparka utan att uppfattas som dum i huvudet? Har ni några övriga tips?

Problemet som många gör är att de inte är öppna och ärliga.

Går du in hos en AD och förklarar läget (Hej, jag har precis blivit intresserad och vill köpa något fint, men har knappt testat något - har funderat på dessa och dessa...) så kommer en vettig butik låta dig sitta ner och testa allt du vill. Det är ju en köpsignal liksom.

Det allmänna tipset är att sluta se klockbutiker och dess personal som någon sorts helig mark med semi-gudar man måste vara värdig att få beträda och tilltala.
  • Åk till Stockholm
  • Var trevlig
  • Om du känner det nödvändigt så beskriv din situation
  • Be att få prova de klockor du är intresserad av
Det är faktiskt inte så mycket svårare än så.

De flesta seriösa har inget problem med det. Självklart har man rätt att prova ett par innan man bestämmer sig. Man kan ju aldrig bestämma sig utifrån bilder utan att testa klockan på sin handled.

Om personalen är jobbig och ointresserad - gå vidare! Finns flera i Stockholm tillexempel. Kan inte butiken tillgodose gott kundbemötande bör de ej ha kunder.

Man kommer väldigt långt om man är ärlig och trevlig. Säg som det är så lär det inte vara några problem. Ett hett tips är dock att dra dit när det gissningsvis är lite folk i butiken, då slipper du känna dig stressad för att det står fler kunder över axeln.

Det är ju bara att säga som det är, att du vill prova lite olika märken och modeller då du inte riktigt vet vad du vill ha än.

Alternativt, haka på ett GTG. Då får du möjlighet att testa en massa roliga klockor och ingen kommer tycka att du är dum i huvet, tvärtom.

Titta på hur mycket du vill.
Det verkar vara en grej att personal i exklusivare klockbutiker är så satans dömande och tror att de är bättre, det är i slutändan du som ska betala för produkterna de får betalt för att sälja.

Senast ändrad:
Mitt tips är att gå över till mögelavdelningen, inhandla 5-6 stycken trevliga blandade historiska armbandsur för tusen spänn styck att byta runt med. Då slipper du i förmodligen fundera på dina klena handleder men garanterat slippa uppfattas som dum i huvudet av nån AD. :)
Dessutom skulle du ju faktiskt ha drygt trettio papp kvar...

Kaplans kanske har något av intresse inne med. Blir en fin halvdag det där :)

Jag tycker att även NK har sin plats på den rundan. Speciellt om man vill känna att man kan gå runt och bara titta utan att någon hänger över axeln på en med tanke på hur stort det är. Det är dock det sista stället jag skulle välja att köpa klocka på om jag inte blev av nöd tvungen.

Oj, vad många som svarade! Tack!
Det allmänna tipset är att sluta se klockbutiker och dess personal som någon sorts helig mark med semi-gudar man måste vara värdig att få beträda och tilltala.
  • Åk till Stockholm
  • Var trevlig
  • Om du känner det nödvändigt så beskriv din situation
  • Be att få prova de klockor du är intresserad av
Det är faktiskt inte så mycket svårare än så.
Ska jag vara ärlig så känns det precis som du säger. Det tillhör väl att man (jag) som vanlig knegare inte ens går och köper en Speedy utan att fundera ordentligt på det, medans andra slantar ett par årslöner för en annan i samma butik utan att bry sig nämnvärt

Man kommer väldigt långt om man är ärlig och trevlig. Säg som det är så lär det inte vara några problem. Ett hett tips är dock att dra dit när det gissningsvis är lite folk i butiken, då slipper du känna dig stressad för att det står fler kunder över axeln.
Jag kommer mer eller mindre vara där vid öppning, lär väl vara hyfsat folktomt då och fram mot lunch gissar jag?

Du kan ju dela upp klämmandet mellan Krons, Nymans och Rob E. Rätt smidig runda.
Absolut! Det var lite planen faktiskt.

Om han är i de kvarteren så är Franks ett lämpligt stopp också.
Tack för tipset.

Oj, vad många som svarade! Tack!

Ska jag vara ärlig så känns det precis som du säger. Det tillhör väl att man (jag) som vanlig knegare inte ens går och köper en Speedy utan att fundera ordentligt på det, medans andra slantar ett par årslöner för en annan i samma butik utan att bry sig nämnvärt

Utan köparna i ”lågpris"- och mellansegmentet så skulle många butiker inte klara av att gå runt, så dina pengar är, (eller borde vara åtminstone), precis lika viktiga för dem som från den som kommer in och köper en guldrolex.

Så då bokar jag väl in Krons, Rob E, Nymans, Franks och NK då helt enkelt. Några tips på var jag ska börja?
Hur är det att prata priser tro, är det listpris man får gå på fram tills att det är dags för det faktiska köpet?

Så då bokar jag väl in Krons, Rob E, Nymans, Franks och NK då helt enkelt. Några tips på var jag ska börja?
Hur är det att prata priser tro, är det listpris man får gå på fram tills att det är dags för det faktiska köpet?

Jag skulle börja på Rob innan turistlassen hittar fram :)

Rob, Franks, NK, Krons, Kaplans och avsluta med Nymans. Det är en bra vända.

Jag skulle börja på Rob innan turistlassen hittar fram :)

Rob, Franks, NK, Krons, Kaplans och avsluta med Nymans. Det är en bra vända.
Så får det bli! Tack så mycket för tipsen.

Problemet som många gör är att de inte är öppna och ärliga.

Går du in hos en AD och förklarar läget (Hej, jag har precis blivit intresserad och vill köpa något fint, men har knappt testat något - har funderat på dessa och dessa...) så kommer en vettig butik låta dig sitta ner och testa allt du vill. Det är ju en köpsignal liksom.
Man vill ju att servicepersonal ska resonera så iallafall, alla potentiella kunder bör ju ha en chans, det är ju också pengar in. Men av erfarenhet funkar det ju inte alltid riktigt så.

Däcksparkande är oskönt beteeende, att vara prospektiv kund är skönt beteende! Se bara till att vara trevlig och lägga den där extra trevliga säljarens namn på minnet - det är hen du kommer köpa av när det beger sig.

Så får det bli! Tack så mycket för tipsen.

Man vill ju att servicepersonal ska resonera så iallafall, alla potentiella kunder bör ju ha en chans, det är ju också pengar in. Men av erfarenhet funkar det ju inte alltid riktigt så.
Då är det ju tur att det finns fler butiker med typ likadant sortiment. Tror inte du ska ha några problem. :)

Många bra tips här inne, men vill slänga in ett tillägg.

Bli inte besviken om du inte lyckas hitta några 114060 eller 116610 på hyllorna hos AD. De är ju eftertraktade minst sagt.

Dessa kan du säkerligen hitta hos LW på Grev Turegatan å andra sidan.

Ha en trevlig vistelse i huvudstaden!

Många bra tips här inne, men vill slänga in ett tillägg.

Bli inte besviken om du inte lyckas hitta några 114060 eller 116610 på hyllorna hos AD. De är ju eftertraktade minst sagt.

Dessa kan du säkerligen hitta hos LW på Grev Turegatan å andra sidan.

Ha en trevlig vistelse i huvudstaden!
Trodde faktiskt inte 114060 och "vanliga" 116610 var så pass eftertraktade, men ska lägga det på minnet. Tackar!

Utan köparna i ”lågpris"- och mellansegmentet så skulle många butiker inte klara av att gå runt, så dina pengar är, (eller borde vara åtminstone), precis lika viktiga för dem som från den som kommer in och köper en guldrolex.
Så rätt där!
Var inne på Kent’s i Sundsvall i dag och klämde på lite nytt!
Säljaren och jag pratade om hur viktigt det är att bemöta alla kunder på ett juste sätt. Den som handlar en Certina eller en DW i dag kommer ofta tillbaka och skaffar en Breitling eller Omega efter en tid, förutsatt att hen har blivit bra bemött!
Instegskunderna är viktig, den AD som inte respekterar kunderna och deras pengar är illa ute!

Ja precis, så får det bli.

Jag återkommer med hur det blev när halvdagen är avklarad, tack igen för alla snabba svar :)
Med alla dom där besöken kommer ju inte en halv dag räcka...
Vill också slå ett slag för LW om du vill testa lite populärare modeller. Varit inne där utan att köpa och testat många modeller med mycket bra service från Linus. Finns både nytt och begagnat.

Med alla dom där besöken kommer ju inte en halv dag räcka...
Vill också slå ett slag för LW om du vill testa lite populärare modeller. Varit inne där utan att köpa och testat många modeller med mycket bra service från Linus. Finns både nytt och begagnat.
Nej precis, alla kommer nog tyvärr inte hinnas med, men det kan ju vara bra uppslag för någon annan. Eller nästa gång man lyckas få lite tid över.

Gå in i valfri butik, prova exakt det du känner för och va trevlig! Tacka för hjälpen innan du går!

Lite som i alla andra butiker typ.

Tillbaka
Topp