• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur noggrann är du med tiden?

Hur stor avvikelse är ok?


  • Totala väljare
    101

NRE

Vacheron
2-Faktor
För mig är det helt avgörande vad jag betalat för klockan. En klocka för 20k eller mer ska helt enkelt gå rätt (+/- någon sekund) oavsett vad spec säger. Annars ruckar jag. En Seiko för 2000? Skit samma.
 
Alla använder klockan olika, syns på svaren här i tråden också.

Men det skulle vara oerhört störande om klockan inte håller tiden.
Tänker främst om man är på språng, säg ute för att hämta något eller handla lunch, och inte har med telefonen.
Att inte ha koll på tiden för att tajma med exempelvis möten, eller annat tidsbestämt, skulle inte fungera för egen del iaf :)
Precis så. Kan det också hänga ihop med hur viktigt man tycker det är att passa tider generellt?
 

1965ek

Patek
2-Faktor
När jag hade mekaniska klockor mätte jag upp tidshållningen dagligen och hur nattpositionen påverkade. Fortade den sig 3 spd efter jag kunnat konstatera hur de gick så ställde jag den 10 sek efter och drog ut kronan för att vänta in tiden vid efter en vecka så de alltid startade lite efter för att sedan vara före när kronan skulle dras ut. Repeat beroende på tidshållning men mer än 30 sek fel är för mycket i min bok.
Klarade aldrig klockor som saktade sig då sek och minutvisaren måste vara helt i synk innan jag kunde vara nöjd. Hellre plus 10 spd än att de saktade sig 1 spd. Idag bara kvarts haq och som tur är ser det ut som de jag har kommer klara dryga året utan att behöva passera +10… evighetskalender så behöver inte tänka på det heller.
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag använder klockan för att veta vad tiden är. För mig är det viktigt att den går inom några sekunder per dag, kan tolerera uppemot +-10sek per dag kanske mer om det är en billigare seiko tex. Som tidigare har skrivits så beror det även på vad man har lagt på klockan, 20k och mer så ska den banne mig hålla tiden inom några sekunder!
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Jag har märkt att min tolerans är ungefär 45 sek, eller inom minuten. Annars får jag lite OCD-känningar när jag jämför med mobilen. Blir en del justerande eftersom jag nästan bara bär vintage.
 
När jag hade mekaniska klockor mätte jag upp tidshållningen dagligen och hur nattpositionen påverkade. Fortade den sig 3 spd efter jag kunnat konstatera hur de gick så ställde jag den 10 sek efter och drog ut kronan för att vänta in tiden vid efter en vecka så de alltid startade lite efter för att sedan vara före när kronan skulle dras ut. Repeat beroende på tidshållning men mer än 30 sek fel är för mycket i min bok.
Klarade aldrig klockor som saktade sig då sek och minutvisaren måste vara helt i synk innan jag kunde vara nöjd. Hellre plus 10 spd än att de saktade sig 1 spd. Idag bara kvarts haq och som tur är ser det ut som de jag har kommer klara dryga året utan att behöva passera +10… evighetskalender så behöver inte tänka på det heller.
Radio-controlled är kanske ett alternativ när man har höga krav på tiden… 😄
 
Topp