• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur ofta trycktestar ni?

Xalle

Audemars
2-Faktor
IMG_7369.JPG

Första gången jag trycktestar bara för att vara på den säkra sidan. Annars aldrig! Firar med godkänt med lite jul fika :) 100 spänn gick kalaset på, en spottstyver i sammanhanget!
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Är det inte lite overkill att trycktesta varje år? Kan ju vara felmonterat eller dylikt men packningar kan väl omöjligen hinna bli så pass slitna på ett år att de inte är täta.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Trycktestade min klocka från 2008 i somras, den trycktes till 100m om jag inte minns fel, jag är dock fortfarande nojig över att något ska hända, antar att det bara är jag som är övernojig?
 

marw

Panerai
2-Faktor
Trycktestade min klocka från 2008 i somras, den trycktes till 100m om jag inte minns fel, jag är dock fortfarande nojig över att något ska hända, antar att det bara är jag som är övernojig?
Tycker nog att din oro är befogad. En bättre klocka från 2008 som saknar servicehistorik skulle jag trycktesta innan bad. Jag trycktestar alltid klockor innan badsemester som inte är servade på säg cirka fem år. Trycktestet i sig är ju inte heller någon garanti för att klockan är tät veckan efter test. Om jag skulle bada regelbundet med en klocka från 2008 så skulle jag antingen göra en fullservice eller en täthetsservice. Ofta är det ju bättre investerade pengar att fullserva en klocka från 2008 än att bara köra täthetsservice.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Trycktestade min klocka från 2008 i somras, den trycktes till 100m om jag inte minns fel, jag är dock fortfarande nojig över att något ska hända, antar att det bara är jag som är övernojig?
Vad menar du ska hända? Om den blev godkänd 100m i somras kan du både diska, duscha och snorkla med den :)
 

Pinnen76

Omega
Har en SubC från 2014 som änvänds ganska frekvent , tanken har inte slagit mig tidigare då den varit så pass ny men kanske läge inför nästa badsäsong ?
 

marw

Panerai
2-Faktor
Vad menar du ska hända? Om den blev godkänd 100m i somras kan du både diska, duscha och snorkla med den :)
Så enkelt är det ju inte. Om en klocka klarar ett trycktest så är den tät där och då vid själva testet. Om den har färska packningar kommer den med all sannolikhet fortsätta att vara tät till kommande service. Är packningarna gamla så riskerar de att torka och tappa sin passform eller spricka. Hur lång tid detta tar relaterar ju till flera olika faktorer men en klocka från 2008 kan inte antas vara tät för överskådlig framtid bara för att den klarade ett trycktest i somras.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Så enkelt är det ju inte. Om en klocka klarar ett trycktest så är den tät där och då vid själva testet. Om den har färska packningar kommer den med all sannolikhet fortsätta att vara tät till kommande service. Är packningarna gamla så riskerar de att torka och tappa sin passform eller spricka. Hur lång tid detta tar relaterar ju till flera olika faktorer men en klocka från 2008 kan inte antas vara tät för överskådlig framtid bara för att den klarade ett trycktest i somras.
Javisst, nu syftade jag dock på att man kan känna sig safe med 100m.
 
Topp