• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur påverkas er bild av ett märke som gör dyra och billiga klockor?

Jag pratar självklart om klockintresserade människor, "vanliga" människor på mitt jobb tror att jag bär en klocka av märket GUL på handen!
Lite Dr Phil över dig :) läsa andras tankar osv inte dåligt!

Verkar som jag kommit åt en öm punkt iaf. LOVAR detta är sista inlägget OT. Trevlig kväll och forza Sverige!!!

Det finns iofs anledningar till varför Ferrari och andra high end biltillverkare skulle nog aldrig producera billiga mass bilar , och om Skoda skulle göra en premium värsting sport coupe, vem skulle köpa den ? Brand value och perception hos gemena man är jvligt svår att vända, rätt el fel...men så är det....lite svårt att spela i alla segment, blir lite urvattnat då...
Du kan jämföra t.ex. Seiko med Mercedes. Det finns billiga A-klass men det finns också AMG för några mille. Det gäller att tillfredställa marknaden och tjäna pengar.

Avser den ursprungliga frågeställningen:

Jag får "jobba" lite med min uppfattning om klockorna i dessa fall, men det kan gälla även andra produkter, tex HiFi.

De stora japanska konglomeraten tex som producerar allt mellan himmel och jord och i alls prislägen känns inte så tilltalande a priori. Det höjer tröskeln för ett köp, men är inte stoppande. Men det kan lätt tippa över till annat. Det saknas inte konkurrens.

Exempel:
HiFi från Yamaha, nja. Även om det rör sig om mer ambitiösa grejer. Känns som det saknas lite själ kanske?
Klocka från GS. Ja, absolut. Men de hade gärna fått säljas under ett annat och helt fristående varumärke.

Lite snobbigt, jag vet.
Går nog att jobba bort ... :)

Du kan jämföra t.ex. Seiko med Mercedes. Det finns billiga A-klass men det finns också AMG för några mille. Det gäller att tillfredställa marknaden och tjäna pengar.
Nja, Mercedes är en lyxbilstillverkare, där a klass bilar är betydligt dyrare än sina klass kompisar och därifrån går det uppåt...Seiko är väl knappast känt som Luxury Watch brand....

Verkar som jag kommit åt en öm punkt iaf. LOVAR detta är sista inlägget OT. Trevlig kväll och forza Sverige!!!
Haha nä men jag vill verkligen ha en GS men jag är bara ärlig när jag säger att något i min hjärna hindrat mig att spendera dom summorna hittils :)
Jag har aldrig sett eller klämt på en IRL kanske därför :) jag förstår det du säger!

Trevlig kväll !!

Toyota / Lexus :rolleyes:. Svårt att se Lexus som en ren premium bil. Saab försökte oxå leka i två nicher, folkbil samt flirt med premiumköparna. Då hamnar man ofelbart i ”valley of death” och det går oftast åt pipan. Åter till klockor så kan jag personligen inte lockas av GS, hur fina de än är men älskar dock Seiko, men inte som premium märke.

Du menar såhär?
IMG_6150.PNG
IMG_6151.PNG

Jag skulle nog aldrig få för mig att köpa tex en Grand Seiko pga att de säljer så många billiga modeller under varumärket Seiko. Hur korkat som helst om man tänker efter men det skulle helt enkelt inte ge mig den där känslan av att klockan är exklusiv.
Seiko borde köra Pulsar på allt billigt imo.

Fast Grand Seiko är ju ett helt fristående varumärke idag så där ser jag verkligen inte problemet.

(Vilket jag för övrigt inte riktigt gillar. Japansk lyx som är tokstealth är kul.)

Många intressanta synpunkter!

För mig handlar det väl om att man köper mer än en pryl, i så fall hade det inte behövt stå något alls på klockan(förutom möjligen siffrorna 1-12...). Man köper en bit av teknisk historia och varumärket i stort har något slags "heritage" som spiller över på alla deras modeller i mina ögon.
Min nästa klocka, och första stora köp, kommer bli en Omega Speedmaster pro och i fallet med Omega så tycker jag att de vårdat märket på ett bra sätt, jag kan identifiera mig med vad märket står för. Astronauter och spioner dvs... ;)

Av nyfikenhet, vilka märken har du tittat på som har både dyra och billiga klockor?
Ville inte sätta igång en specifik märkesdiskussion i första inlägget men t.ex. Longines, Tag Heuer och Seiko(Har dock två billigare Seikos själv men skulle nog ha svårt att betala för de dyrare modellerna).

Ärligt talat är det inte bara priset som ställer till det. Exempelvis så har jag blivit lite kär i nya Breitling Superocean Heritage II 42. Riktigt läcker klocka, meeen jag tycker att Breitlingmärket är lite kantstött på grund av alla blingklockor de gjort den senaste tiden, även om de är dyra.

Tillbaka
Topp