• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur rankar ni olika klockmärken? (Baserat på pris/märke/värde)

Då tar vi en artikel till, ni är ute på hal is när ni halvpissar på 2 väldliiiigt välrenommerade klockmärken

Hehe, du misstolkar mig, har själv en Chopard som jag älskar! Menar bara att de får mer skit än många andra märken samtidigt som ju många av deras modeller förlitar sig på enklare urverk osv

Då tar vi en artikel till, ni är ute på hal is när ni halvpissar på 2 väldliiiigt välrenommerade klockmärken

Vet inte hur jag ska förklara men kan försöka med ett konkret exempel. Jag har en Citizen Chronomaster och en Tank Solarbeat.

Chronomastern kommer på länk, är helt i titan, solljusdriven, HAQ (+- 5 sek/år), zaratsupolering, cappade visare, en sekundvisare som är helt stum och träffar markörerna perfekt samt evighetskalender som ändrar datum exakt 0.00

Tanken är också solljusdriven, den har en blå syntetisk spinel och kommer på en vegansk strap. Den kostar ungefär dubbelt så mycket.

Sen är ju tanken ikonisk design och Cartiers prestige och historia går inte att jämföra med Citizen så det är inte helt enkelt att jämföra. Vad jag menar är att det finns folk som tycker det är väldigt viktigt vad man får rent objektivt för sina pengar och för sånt folk är nog Cartier ett svårt märke.

Vet inte hur jag ska förklara men kan försöka med ett konkret exempel. Jag har en Citizen Chronomaster och en Tank Solarbeat.

Chronomastern kommer på länk, är helt i titan, solljusdriven, HAQ (+- 5 sek/år), zaratsupolering, cappade visare, en sekundvisare som är helt stum och träffar markörerna perfekt samt evighetskalender som ändrar datum exakt 0.00

Tanken är också solljusdriven, den har en blå syntetisk spinel och kommer på en vegansk strap. Den kostar ungefär dubbelt så mycket.

Sen är ju tanken ikonisk design och Cartiers prestige och historia går inte att jämföra med Citizen så det är inte helt enkelt att jämföra. Vad jag menar är att det finns folk som tycker det är väldigt viktigt vad man får rent objektivt för sina pengar och för sånt folk är nog Cartier ett svårt märke.
Visst, beror på parametrar, ovan i tråden rankade jag (nu köper ju ingen med enkom den parametern, mer bla med hjärtat / prestige o inge fel med det)

Value for money:
1. Delat mellan Casio, Seiko, Citizen
2. Hamilton
3. Oris
4. Longines
5. GS , Citizen Chronomaster / Campanola - kvartsare

Not value for money
1. RM / Rolex, marknadspris
2. PP, marknadspris vissa refs
3. AP, marknadspris vissa refs
4. Hublot, listpris
5. Tag Heuer, listpris

Ironiskt nog tycker många att Rolex är väldigt prisvärt om man går efter hur hög efterfrågan är..

Visst, beror på parametrar, ovan i tråden rankade jag (nu köper ju ingen med enkom den parametern, mer bla med hjärtat / prestige o inge fel med det)

Value for money:
1. Delat mellan Casio, Seiko, Citizen
2. Hamilton
3. Oris
4. Longines
5. GS , Citizen Chronomaster / Campanola - kvartsare

Not value for money
1. RM / Rolex, marknadspris
2. PP, marknadspris vissa refs
3. AP, marknadspris vissa refs
4. Hublot, listpris
5. Tag Heuer, listpris

Hublot och Tag Heuer? 😅

Håller med om att det inte är value for money men hör de nånsin hemma på en lista över de bästa klocktillverkarna? 😄

Hublot och Tag Heuer? 😅

Håller med om att det inte är value for money men hör de nånsin hemma på en lista över de bästa klocktillverkarna? 😄
Läste du ej rubriken - not value for money , till lispris that is, hur många Tags och Hublot har du ägt för övrigt ?
Jag har ägt ett antal, inge fel på dessa , till rätt pris that is, och tillhör definitivt ”lyxsegmentet” av klockor….

Läste du ej rubriken - not value for money , till lispris that is, hur många Tags och Hublot har du ägt för övrigt ?
Jag har ägt ett antal, inge fel på dessa , till rätt pris that is, och tillhör definitivt ”lyxsegmentet” av klockor….
Som för övrigt består av tex low, mid och high end, och dessa brands, ligger då i low eller mid end, och tack KS för ignore funktionen, ovärderlig - speciellt med noll koll ”Breitlings”..

Tillbaka
Topp