• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur resonerar du kring stöldrisken med dyrare klockor?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Enoc

Basic
Hej! Jag upplever det som att personer som utsatts för personrån har ökat stadigt de senaste åren och 2019 framgår det att 1.5% av de som svarade på denna undersökningen hade utsatts för personrån. (https://www.bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/ran.html)

Jag som ungdom, känner en stor oro över att bära vissa klockor på stan eller kvällar när man är ute. Känner också folk som sålt några av sina finare och mer exklusiva klockor, i detta fall Rolex, för de tycker att stöldrisken är för hög.

Jag har själv en Rolex som jag undviker att bära vid vissa tillfällen eftersom jag anser att stöldrisken är för hög. Samtidigt kan jag tycka att jag skiter i den risken för jag måste ju kunna använda mina klockor utan att vara rädd för att bli rånad?

När jag köpte min Rolex, tog jag med detta i funderingarna och övervägde om det var värt det (hög stöldrisk) eller om jag skulle välja ett mer diskret och okänt varumärke. Rolex är trots allt väldigt välkänt och starkt förknippat med pengar.

Hur resonerar ni när det kommer till stöldrisken och risk för rån av era klockor? Det finns väldigt många dyra klockor på detta forum och Rolex är en av de vanligare tillverkarna. Undviker ni att bära dem vid vissa tillfällen?

Hade varit spännande att höra hur andra tänker!

Klart att det finns en risk men man kan inte gå runt och vara rädd för allt.

Själv håller jag mig undan Fridhemsplan, kommunaltrafik och förorter de dagar jag bär en dyr klocka. Har jag klubbat så drar jag ner jackan/skjortan över klockan på vägen hem.

Har slutat bära klockor över 100k på stan nästan helt.
Jag förstår det! Tycker dock det är väldigt tråkigt att det behöver vara så... Tror du att du kommer sluta köpa klockor för dem pengarna om du inte ”kan” använda dem? Förstår såklart att man använder dem hemma, privata sällskap eller liknande med jag tycker det känns lite som att nöjet försvinner när man måste tänka på när man ska och vågar använda dem!

Jag hade gärna haft helguldsrolle men Tycker inte att det är värt risken helt enkelt, att bli rånad på stan är obehagligt men än värre om någon kartlägger en och tar en i hemmet.

Hej! Jag upplever det som att personer som utsatts för personrån har ökat stadigt de senaste åren och 2019 framgår det att 1.5% av de som svarade på denna undersökningen hade utsatts för personrån. (https://www.bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/ran.html)

Jag som ungdom, känner en stor oro över att bära vissa klockor på stan eller kvällar när man är ute. Känner också folk som sålt några av sina finare och mer exklusiva klockor, i detta fall Rolex, för de tycker att stöldrisken är för hög.

Jag har själv en Rolex som jag undviker att bära vid vissa tillfällen eftersom jag anser att stöldrisken är för hög. Samtidigt kan jag tycka att jag skiter i den risken för jag måste ju kunna använda mina klockor utan att vara rädd för att bli rånad?

När jag köpte min Rolex, tog jag med detta i funderingarna och övervägde om det var värt det (hög stöldrisk) eller om jag skulle välja ett mer diskret och okänt varumärke. Rolex är trots allt väldigt välkänt och starkt förknippat med pengar.

Hur resonerar ni när det kommer till stöldrisken och risk för rån av era klockor? Det finns väldigt många dyra klockor på detta forum och Rolex är en av de vanligare tillverkarna. Undviker ni att bära dem vid vissa tillfällen?

Hade varit spännande att höra hur andra tänke mm.
I wonder about how this new "homage wave" on the watch market adds to the equation 🤔

Senast ändrad:
Ingen aning.
Jag bar mina klockor nar jag vill var jag vill. Nu bor jag inte i Sverige utan i ett land dar det ar helt lagligt att som ostraffad bara vapen.Vilket kanske avskracker en och annan ful filur. Eller sa ar det risken att bli inlast nagonstans otervligt pa 20-50ar.
Varfor man inte far det i Sverige kan man ju fundera pa. Ar man kriminell sa spelar val lagen mindre roll.Straffen an mindre (I Sverige iallfall)
Naturligvis kan man bli ranad skjuten och dodad har med.

Nu ar jag dessutom sa gammal att det dar med att festa ute pa stan fram till smatimmarna var nagot jag gjorde for 20+ar sedan. Nu ar det god middag med dryck,kanske bio och mojligtvis nagra drinkar efterat.
Och da inte nagonstans dar medelaldern snarare ar under 30 an over.Sedan aker jag hem till mig eller goda vanner.

Pa Sverigebesok galler ocksa ovanstaende.
Men jag ror mig inte i Stockholmsnatten smafull med mina klockor. Aker inte kommunalt en sen kvall utan tar taxi.
Har noll intresse av att hanga runt Stureplan eller Rinkeby Torg for den delen heller. Behover inte visa upp mig for att fa bekraftelse.

Tycker jag Sverige och Stockholm har forandrats pa 20ar? Absolut.
Tycker jag man ska vara radd att bli utsatt for brott nar man trallar runt i city dagtid,eftermiddag,tidig kvall? Absolut inte.
Men anvand forfan huvudet.
Ska man ut och festa sent sa lamna dyra grejjor hemma. Foljer man detta enkla rad sa slipper man utsatta sig for risken att nagot kan handa.

Ar det bedrovligt att det ar pa det viset? Sjalvklart.

Man får göra en riskanalys. Bär man den på jobbet och inte flashar med den på vägen hem, är inte risken så stor att det händer. Rör man sig på skumma ställen nattetid ökar risken. Samma riskanalys, det finns många som scannar av folk i deras närhet, en del är kriminella och andra är fattiga, båda kategorierna söker sånt som går att omsätta till kontanter. Rätt klocka är extra hett eftersom den går snabbt att omsätta till pengar.

Intressant frågeställning. Jag förstår att man tänker så med de mer stöldbegärliga märkena men hur tänker ni som har dyra vintage? En vintage VC krono, eller en fin Cartier, Viggen eller AP kan trots allt kosta en slant. Kan ni gå runt med såna utan att tänka er för?

Har burit Rolex dagligen i alla sammanhang de senaste sju åren utan oro. På gymmet, i tunnelbanan, på dejter, i barer (inklusive de runt Fridhemsplan och Medborgarplatsen 😂). Inga problem än så länge. Jag ser å andra sidan kanske ut som ett knepigt byte.

Klart att det finns en risk men man kan inte gå runt och vara rädd för allt.

Själv håller jag mig undan Fridhemsplan, kommunaltrafik och förorter de dagar jag bär en dyr klocka. Har jag klubbat så drar jag ner jackan/skjortan över klockan på vägen hem.
Du undviker Fridhemsplan, kommunaltrafiken och förorter, MEN klubbar/festar med klockan på? Låter ju väldigt vettigt detta.

Äsch, shit happens. Hade jag gått runt och varit rädd eller inte burit mina dyrare klockor hade jag sålt de och köpt en Apple Watch.
Vidare kan man kan inte skydda sig mot allt men man kommer långt med sunt förnuft.
Jag vill tänka på ungefär på samma sätt. Om de vill ha min klocka så får dem la ta den och jag får fixa en ny. Jag vill ju kunna bära mina egna saker utan kompromisser. Men att riskera en kniv i magen för att bära en viss klocka, känns sådär...

Jag har nog aldrig varit rädd eller känt oro över att bära en dyr klocka eller smycke. Däremot som tidigare nämnts i tråden finns där tillfällen jag har gjort en riskbedömning beroende på situation eller var man hade tänkt befinna sig under dygnet.

Däremot är min personliga uppfattning att det på något sätt är värre för yngre människor då dessa ofta är båda lättare offer men också att de rör sig på ställen som är mer ”utsatta”,t.ex. nattklubbar med lägre åldersgräns osv. Samtidigt har man som ung kanske inte samma möjligheter att transportera sig på, dvs med taxi, egen bil, vilket oundvikligen leder till att man behöver röra sig i mer utsatta områden för att ta sig dit man behöver.

Med det sagt, så betyder det inte att jag aldrig går ut och klubbar. Dock är jag 30+ och ofta när jag är ute så blir det i mer ”städade” miljöer på en lugn restaurang, privatfest etc.

Såklart kan en stöld eller ett rån ske vart som helst och när som helst men sannolikheten är desto större när några av ovanstående parametrar finns med i ekvationen.

Jag vill tänka på ungefär på samma sätt. Om de vill ha min klocka så får dem la ta den och jag får fixa en ny. Jag vill ju kunna bära mina egna saker utan kompromisser. Men att riskera en kniv i magen för att bära en viss klocka, känns sådär...
Man får va snabb med att vara hjälpsam vid rån där vapen är inblandat. Aldrig göra motstånd, trots att det tar emot och man ville nita fanskapet.

Jag har mina klockor försäkrade och blir jag rånad så föredrar jag att inte själv bli skadad.

Bär mestadels Rolex men ofta Tudor i utsattare miljöer och ska jag in i riktiga dodgy neighborhoods så blir det G-Shock eller liknande...

Är också rätt ung och tyvärr får man ju tänka sig för. Försöker undvika att ha en dyrare klocka på mig när jag är ute och har jag det så brukar jag köra tröjärmen över klockan. Tråkigt men föredrar att inte chansa.
Har även satt som princip för mig själv att inte ha en dyr klocka på mig om jag skall dricka ute.
Att bli rånad på grejer är väl en sak men tyvärr verkar ju inte det alltid räcka för buset. Vill helst undvika förnedringsrån eller en kniv i magen.
Tyvärr är man ju som ungdom mer utsatt.

Är också rätt ung och tyvärr får man ju tänka sig för. Försöker undvika att ha en dyrare klocka på mig när jag är ute och har jag det så brukar jag köra tröjärmen över klockan. Tråkigt men föredrar att inte chansa.
Har även satt som princip för mig själv att inte ha en dyr klocka på mig om jag skall dricka ute.
Att bli rånad på grejer är väl en sak men tyvärr verkar ju inte det alltid räcka för buset. Vill helst undvika förnedringsrån eller en kniv i magen.
Tyvärr är man ju som ungdom mer utsatt.
Håller med! Det är tråkigt, speciellt när man är ute! Jag känner iallafall att jag gärna klär upp mig inför en middag eller drink och då vill man ju såklart ha en fin klocka på handleden också!

Håller med! Det är tråkigt, speciellt när man är ute! Jag känner iallafall att jag gärna klär upp mig inför en middag eller drink och då vill man ju såklart ha en fin klocka på handleden också!
Så är de ju, skall jag gå på resturang med familjen eller flickvännen så kan jag nog ha en dyrare klocka på mig. Nu har jag andra billigare klockor som är mer dressade så det brukar lösa sig av sig självt ändå, men skall jag ut på krogen med kompisar så får de finare klockorna stanna hemma, både pga rånrisken men också att jag inte vill vakna upp och supit bort min klocka haha.
Tror man får försöka använda sunt förnuft och värdesätta vilka risker man är beredd att utsätta sig för.

Så är de ju, skall jag gå på resturang med familjen eller flickvännen så kan jag nog ha en dyrare klocka på mig. Nu har jag andra billigare klockor som är mer dressade så det brukar lösa sig av sig självt ändå, men skall jag ut på krogen med kompisar så får de finare klockorna stanna hemma, både pga rånrisken men också att jag inte vill vakna upp och supit bort min klocka haha.
Tror man får försöka använda sunt förnuft och värdesätta vilka risker man är beredd att utsätta sig för.
Hade jag supit bort min Daytona hade skammen varit sa stor jag nog hallit kaft om det.....:dead:

Hade jag supit bort min Daytona hade skammen varit sa stor jag nog hallit kaft om det.....:dead:
Haha ja förstår det!
Hade på mig min speedy en gång när jag bara trodde att jag skulle ta några öl och sen dra hem men det blev en väldigt blöt kväll. Vaknade morgonen efter och klockan låg ju bredvid sängen men kan inte påstå att jag hade några minnen av att jag lagt den där, så nu kör jag billigare eller utan klocka istället :D

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp