• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

hur säkert är blocket?

Hej!

Har hittat en annons på blocket som framstår som proper där jag även varit i kontakt med säljaren. Hade önskat ett ”äktahetsintyg” av urmakare som ingen erbjuder på studs, utan alla jag ringt säger 3-4 dagar och runt 1500 kr. Finns det någon sorts trygghet i Blocket eller någon som vet någon plats man kan få klockan äktahetsstämppad på plats?

Klockan i fråga har cert och så.

Blocket i sig erbjuder ingen nämnvärt trygghet utan det är bara en marknadsplats. Om någon försöker hetsa dig till affär så är det ett varningstecken.

Med det sagt har jag sålt flera klockor i 50tkr klassen på Blocket och jag vill nog påstå mig ärlig ;) Vissa märken får man mycket sämre betalt för här på forumet än Blocket.

En bra tumregel är att aldrig köpa en klocka man inte har koll på och själv kan verifiera. Annars gäller det gamla vanliga: köp säljaren.

Vad är det för klocka? Länk till annons?

tack för återkoppling.

personen har erbjudit sig att skicka in den för verifiering på min bekostnad. låter det rimligt?

Jag brukar gärna referera till bilaffärer på blocket. Givet prisbild, skulle du köpa en osedd bil på blocket? Om svaret är nej bör du fundera på varför du är villig att göra det med en klocka. Om svaret är ja har du antagligen råd att bli blåst och behöver således ingens råd i affärer. Om man har problem att ta sig utanför hemmet för att göra en klockaffär bör man hålla sig till etablerade näthandlare, inte privatpersoner helt utan garanti.
*inser att det ser militant formulerat ut, men i all välmening skrivet ;)

Senast ändrad:
Jag brukar gärna referera till bilaffärer på blocket. Givet prisbild, skulle du köpa en osedd bil på blocket? Om svaret är nej bör du fundera på varför du är villig att göra det med en klocka. Om svaret är ja har du antagligen råd att bli blåst och behöver således ingens råd i affärer. Om man har problem att ta sig utanför hemmet för att göra en klockaffär bör man hålla sig till etablerade näthandlare, inte privatpersoner helt utan garanti.

möjlighet att se klockan och så finns, dock är jag inte kunnig på klockor i mer detalj än att den ska visa tiden, typ. att en sekundvisare sveper för mig intygar om att det kan vara en automat, men mer än så kan jag inte riktigt, vilket är mindre än vad man förstår om en bil, om du förstår mitt resonemang.

det är en omega jag kikar på, och ser lite som en ingång till lite dyrare klockor. kanske är korkad vad vet jag :)

möjlighet att se klockan och så finns, dock är jag inte kunnig på klockor i mer detalj än att den ska visa tiden, typ. att en sekundvisare sveper för mig intygar om att det kan vara en automat, men mer än så kan jag inte riktigt, vilket är mindre än vad man förstår om en bil, om du förstår mitt resonemang.

det är en omega jag kikar på, och ser lite som en ingång till lite dyrare klockor. kanske är korkad vad vet jag :)
Då borde du BARA köpa av en känd handlare. Avstå Blocket o slipp eventuellt strul och förlorade pengar - om det är en fake! AVSTÅ alltså.

Använd forumet och alla kanaler du kan tänka dig för att läsa in dig på modellen innan köp. Vi är många här som är så "nördiga" att vi ofta kan mer än butikspersonalen på helt nya modeller :bag: Så är det en modell med några år på nacken finns alldeles säker mycket info att söka innan köp.

Jag tycker kanske du ska avvakta och hålla utkik här på klocksnack eller någon känd handlare. Men jag har både sålt och köpt klockor via blocket, det gäller att vara försiktig.

Hej!

Har hittat en annons på blocket som framstår som proper där jag även varit i kontakt med säljaren. Hade önskat ett ”äktahetsintyg” av urmakare som ingen erbjuder på studs, utan alla jag ringt säger 3-4 dagar och runt 1500 kr. Finns det någon sorts trygghet i Blocket eller någon som vet någon plats man kan få klockan äktahetsstämppad på plats?

Happy reading: https://klocksnack.se/threads/blocket-och-andra-tokiga-annonser.1680/

Har handlat klocka på blocket en gång. Blev blåst. 100% bad guy.
8C1F06EB-35BD-4CA3-9024-2379FC78BE5A.jpeg

Man skall väl inte behöva vara bilmek för att köpa bil eller urmakare för att köpa klocka? Frågan var väl snarare hur man kan handla säkert på en marknadsplats utan att vara expert?
Och det enkla svaret är att det kan man inte. Man måste vara någorlunda insatt om man vill vara säker på att inte bli lurad. Är man inte det eller vill bli det får man använda andra kanaler, typ butiker, tyvärr.

Och det enkla svaret är att det kan man inte. Man måste vara någorlunda insatt om man vill vara säker på att inte bli lurad. Är man inte det eller vill bli det får man använda andra kanaler, typ butiker, tyvärr.

Jag svarade på:
Varför ska du köpa något som du inte vet vad det är?
Och svarade hur kan man handla säkert på en osäker marknadsplats utan att vara expert och du svarade själv på det. Man tar hjälp.

tack för återkoppling.

personen har erbjudit sig att skicka in den för verifiering på min bekostnad. låter det rimligt?

Beror val pa VART klockan skickas......

Till saljarens kompis som ar knodd i boden som skriver ut intyget,eller till en av dig utvald butik dar du har fullt fortroende for samtliga som arbetar dar..

Fråga urmakaren om han kan ge ett muntligt utlåtande om du tittar in med den. Fråga referens på säljaren här på KS, han kan vara väl eller illa känd. Hur mkt pengar pratar vi om? Är det et väldigt attraktivt pris skulle jag bli tveksam. Du verkar sugen så du måste kanske kompromissa, men det beror lite på priset. Har själv aldrig köpt för över 10k på nätet, så jag är en försiktig typ. Har du lagt upp en köpes annons här på KS?

Har själv handlat på Blocket. Mestadels Rolex. Aldrig på distans, bara f2f. Gör din läxa - dvs. läs på innan så blir du inte blåst.

Så fort den skall fraktas så blir det nya frågeställningar. Det finns stollar som skriver hela hemsidor för att beskriva riskerna...

Men i det här läget finns möjligheten att få äktheten verifierad av en tredjepart. Då tycker jag att man som köpare kan vara trygg. Om inte annat för att säljaren inte sätter sig emot förslaget. Naturligtvis kostar det en slant att få ett äkthetsintyg utfärdat, men samtidigt är det en relativt liten peng för att sova gott efter affären. Dessutom kan man som köpare ändå passa på att få ett värderingsintyg samtidigt, för försäkringens skull.

Alternativet är ju givetvis att handla av betrodd säljare här på forumet.

Har goda erfarenheter men som sagt köpte säljaren då. Träffades i lugn och ro och gick igenom klockan. Vilken annons är det?

Köpte nyss en klocka på blocket där jag skickade pengar i förskott. Steg ett måste ju vara magkänslan.
Stämmer beskrivningen in på detaljbilderna som skickas?
Sen gör jag alltid en bakgrundskoll på säljaren (Ratsit, facebook, lexbase mm..). I detta fallet bodde han i en köpt villa tillsammans med sambo. Livsstil, arbete, inkomst och omgivning gör att jag känner mig ännu mera säker. Varken han eller sambon har varit i rätten tidigare, inga betalningsanmärkningar mm.
Jag fick också ett spårbart nummer att skicka pengar till.

Hoppas jag slipper att få äta upp min självsäkerhet nu bara;) Klockan ska skickas i eftermiddag.

Worst case: Väg alltid in att du kan bli lurad. Har du råd att förlora dom pengarna som du betalar för klockan?
I detta fallet var det inga supersummor.

Köpte nyss en klocka på blocket där jag skickade pengar i förskott. Steg ett måste ju vara magkänslan.
Stämmer beskrivningen in på detaljbilderna som skickas?
Sen gör jag alltid en bakgrundskoll på säljaren (Ratsit, facebook, lexbase mm..). I detta fallet bodde han i en köpt villa tillsammans med sambo. Livsstil, arbete, inkomst och omgivning gör att jag känner mig ännu mera säker. Varken han eller sambon har varit i rätten tidigare, inga betalningsanmärkningar mm.
Jag fick också ett spårbart nummer att skicka pengar till.

Hoppas jag slipper att få äta upp min självsäkerhet nu bara;) Klockan ska skickas i eftermiddag.

Worst case: Väg alltid in att du kan bli lurad. Har du råd att förlora dom pengarna som du betalar för klockan?
I detta fallet var det inga supersummor.
Och hur vet du att säljaren verkligen är personen du gjort din bakgrundskontroll på?

Hej!

Hur långt är ett snöre?

Härligt! :) Har läst om fall där säljaren kapat någon stackares ID och nyttjat det i bedrägerier.
Det fick vi lära oss den hårda vägen när vi köpte barnkläder på blocket. Allt ser bra ut till en början. Säljaren är vettig och trevlig. Hittar henne på facebook också. Får ett nummer att swisha till där namnet inte stämmer, men det går tydligen till "hennes kille" då hon inte hade swish. Sen var allt stendött.. Googlade numret och såg flera bedrägerier var kopplade till detta.

Tillbaka
Topp