• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

hur säkert är blocket?

Hej!

Har hittat en annons på blocket som framstår som proper där jag även varit i kontakt med säljaren. Hade önskat ett ”äktahetsintyg” av urmakare som ingen erbjuder på studs, utan alla jag ringt säger 3-4 dagar och runt 1500 kr. Finns det någon sorts trygghet i Blocket eller någon som vet någon plats man kan få klockan äktahetsstämppad på plats?

Klockan i fråga har cert och så.

Sorry, men har inte orkat läsa alla kommentarer, så safear upp med att få det sagt innan jag svarar. :) Du får ha lite överseende med tonen också, skriver bara.

Om du bor i Stockholm så är det lätt fixat. Regga dig på Kaplans, be säljaren gå in och lämna klockan med ditt kundnummer, säljaren behåller inlämningskvittot. Sen går ni bara och hämtar ut klockan tillsammans, ni kan ju för ordningens skull skita i att göra dealen på plats inne på Kaplans, men gå till ett hyfsat safe place i närheten och få det överstökat. Självklart gäller alla regler om att köpa säljaren osv, och så får du väl lita på din känsla om det verkar vara en hyvens människa du har att göra med. De sakerna brukar iaf vara lätta för mig att få koll på efter ett par samtal osv. Har gjort på detta vis massor med gånger.

Köra en deal ut i det blinda är inte att rekommendera av många många anledningar. Då är du nog bra mycket mer safe om du kör via någon stor och seriös handlare. Om caset här är att spara in ett par hundralappar/tusenlappar, ja då är man ganska fel ute från första början. Jag är bra på klockor, och känner oftast direkt och ser om en sportrolex är fake, men så är det inte längre. Har sett både gmt, sub och daytona c så jävla bra gjorda att man måste kolla riktigt noggrant och tom öppna upp.

Bor du inte i Sthlm så skulle jag se om det finns någon liknande lösning där säljaren och klockan finns.

Lycka till!

Köpte min 116500 på blocket. Vi möttes F2F och gjorde upp affären . Kollade upp klockan rejält på plats och swicha sedan degen. Tog Id och kollade så allt stämde. Vet man bara vad man köper och lägger lite tid på säljaren så ska det gå bra.
Men lite nojig blev jag då han hade en fake 116500 på sig som han använde när han målade ( han jobbade som målare). Det var en dålig fejk dessutom. Han sålde sin 116500 helt ny med plast eftersom den var för dyr för honom att använda, sedan så ville han tjäna lite pengar på den.

• Like
Reactions: PJZ
Köpte min 116500 på blocket. Vi möttes F2F och gjorde upp affären . Kollade upp klockan rejält på plats och swicha sedan degen. Tog Id och kollade så allt stämde. Vet man bara vad man köper och lägger lite tid på säljaren så ska det gå bra.
Men lite nojig blev jag då han hade en fake 116500 på sig som han använde när han målade ( han jobbade som målare). Det var en dålig fejk dessutom. Han sålde sin 116500 helt ny med plast eftersom den var för dyr för honom att använda, sedan så ville han tjäna lite pengar på den.
Du köpte alltså en klocka av en säljare som bar en fake?! Varningsflaggorna hade varit mer än röda för mig i den situationen men det kanske bara är jag? :eek:

Jag skulle säga att blocket aldrig varit så oseriöst och osäkert som det är nu. Stor skillnad mot för 10 år sedan.
Mycket bedrägeriförsök, folk som hör av sig och ska köpa men har inga pengar, sjuka bytesförslag m.m.

Det nya ”Blocketpaketet” är ju också vansinnigt och gynnar bara köparen. Köparen får hem varan och måste godkänna att den är som i beskrivning innan säljaren får pengarna. Tanken är bra men vad händer om köparen förstör varan och sedan skickar tillbaka den? Ord mot ord?

Jag använder fortfarande blocket ibland för att nå så många som möjligt, är dock väldigt försiktig och skickar inget förrän det är betalt. Skulle däremot inte göra tvärtom, att köpa något i förskott och hoppas på att det dyker upp. Den tabben har jag redan gjort.

Sen har vi alltid rånrisken.. Har vänner som fått hembesök av "bud" som varit förtäckta rånare efter lagt ut annonser på Blocket (och försökt hålla sig anonyma)

Sen har vi alltid rånrisken.. Har vänner som fått hembesök av "bud" som varit förtäckta rånare efter lagt ut annonser på Blocket (och försökt hålla sig anonyma)
Har och skulle aldrig göra affärer i hemmet. Det finns många bättre platser och har jag ibland ändå varit osäker så har jag tagit med mig en vän.

Har och skulle aldrig göra affärer i hemmet. Det finns många bättre platser och har jag ibland ändå varit osäker så har jag tagit med mig en vän.
Det handlar inte om att göra upp affär i hemmet. Det handlar om personer som lyckas lista ut vem personen är genom blocketannonsen och sedan dyker upp hemma hos den.

Skall snart kanske sälja min snart, kommer nog hålla mig borta från Blocket, ser det som facebook market:stop:. Jag har extremt svårt att bygga en tilltro till folk snabbt, paranoid som satan när det gäller sånt där :D Ändå sitter man här och betalat infront i hopp om att det där rek brevet är legit :D

• Like
Reactions: PJZ
Skulle sälja en av mina klockor via blocket och det var mycket skumt folk som hörde av sig. Oavsett om du ska köpa eller sälja via blocket, ks eller annan plattform - allt handlar om personen du ska göra affär med enligt mig! En ljusskygg individ med fel avsikt kommer alltid försöka krångla, dölja saker eller få affären gjord på sitt sätt.

Förövrigt så slutade affären med att en gråhandlare kontaktade mig via blocket och det var också personen/företaget som jag avslutade affären med.

Mvh,

Skulle sälja en av mina klockor via blocket och det var mycket skumt folk som hörde av sig. Oavsett om du ska köpa eller sälja via blocket, ks eller annan plattform - allt handlar om personen du ska göra affär med enligt mig! En ljusskygg individ med fel avsikt kommer alltid försöka krångla, dölja saker eller få affären gjord på sitt sätt.

Förövrigt så slutade affären med att en gråhandlare kontaktade mig via blocket och det var också personen/företaget som jag avslutade affären med.

Mvh,
Får man fråga va du sålde? :)

Tillbaka
Topp