• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur ska man lyckas handla som "förstagångsköpare" utan referenser?

Tycker TS låter trevlig.
Men jag förstår absolut problemet, från alla sidor. Kan du inte.köpa ett gäng "affordables" så du i alla fall får några referenser, och även skriva ett inlägg här och där, kanske ett wristshot eller två?
Tack! Jo jag får väl börja överväga det även om det känns som lite omständig väg att gå. Japp jag ska lägga ut det också

Inte för att jag egentligen tror att det har något med att göra att du inte får några svar men en nyreggad nollpostare som vill köpa din Rolle rätt av som kallar sig puder? Även om just du kanske bara gillar att åka snowboard kanske det gör att man blir lite försiktig med tanke på vilken klocka du är ute efter :)

Jag har inte haft problem med att köpa utan ref men å andra sidan har jag legat under tusenlappen vilket givetvis är långt ifrån vad en daytona går på.

Trots mina blygsamma inköp har jag gjort mitt bästa för att bidra t ex med recensioner för att förhoppningsvis nå en mer etablerad status.

Inte för att jag egentligen tror att det har något med att göra att du inte får några svar men en nyreggad nollpostare som vill köpa din Rolle rätt av som kallar sig puder? Även om just du kanske bara gillar att åka snowboard kanske det gör att man blir lite försiktig med tanke på vilken klocka du är ute efter :)
hahaha nej du har nog rätt, ett gammalt spelnick som hängt med länge :)

Har fått pm från väldigt många nollpostare/fåpostare på mina annonser och dom krånglar nästan alltid.
Det handlar inte om att jag är rädd för att sälja till någon okänd men min erfarenhet är att det alltid är en massa strul/hundra frågor/seg betalning/däcksparkare osv osv så jag svarar inte längre på sånt.

Instämmer. De får ha lite tid och komma in i KS-andan hur man bör bete sig för att kunna erhålla förtroende för en (dyrare affär.

Mycket få nollpostare vill köpa en beg Daytona här på KS. Däri ligger problemet. (Även om du verkar hur reko som helst.)

Skriv från din jobbmail och ge ditt sökbara nr så ska det inte vara några problem om du är trevlig.

Dom som inte har sökbart nummer eller inte har någon jobbmail, hur ska de göra? Vet också att på vissa arbetsplatser är det väldigt reglerat vad man får göra med sin jobbmail.

Dom som inte har sökbart nummer eller inte har någon jobbmail, hur ska de göra? Vet också att på vissa arbetsplatser är det väldigt reglerat vad man får göra med sin jobbmail.

Då är man ”typ” körd om man vill köpa en ny daytona för 170-180k SEK :) förstår att säljaren då väljer en person med referenser för dyrare affär.

Då är man ”typ” körd om man vill köpa en ny daytona för 170-180k SEK :) förstår att säljaren då väljer en person med referenser för dyrare affär.

Eller får de helt enkelt byta jobb och skaffa ett sökbart nummer :cool:.

Förstår att man skulle välja en med referenser. Det hade jag också gjort.

Köp min Tissot så får du en referens av mig.

Skämt åsido. Har aldrig haft problem med förstagångsköpare här på forumet, däremot på Tradera.. Snarare tvärtom här skulle jag säga, det är många av de mer erfarna forumrävarna som prutat och krånglat till dess förbannelse ;)

Har man gjort sig ospårbar så får man faktiskt skylla sig själv. Jag har sålt flera klockor till nollpostare utan att få problem men med tanke på att forumet växer så det knakar så vill man ju veta vem man för affärer med.

Swish och adress ska stämma, gör de inte det så är det bye bye.

Uppskattar alla tips här! Sitter och laddar själv för min första KS-affär någongång i framtiden och misstänker att jag också kan komma att springa på samma problem. Förvisso inte ute efter en lika dyr klocka men ändå.

Hoppas det går vägen för mig då, jag som är på jakt efter just en Daytona. Räknas jag som nollpostare och isåfall når slutar man bli det? Har köpt en Batman här utav Ultimate Watches, så har ju ingen stor köphistorik direkt.

Hoppas det går vägen för mig då, jag som är på jakt efter just en Daytona. Räknas jag som nollpostare och isåfall når slutar man bli det? Har köpt en Batman här utav Ultimate Watches, så har ju ingen stor köphistorik direkt.

0 postare är ju helt nya medlemmar som hör av sig direkt med 0 inlägg... du har ju iaf 170+ inlägg till godo :)

Som med allt annat, om du inger förtroende från första kontakt och alla uppgifter du delar med dig av är korrekta och spårbara så bör det inte vara något större problem. Gäller ju att vara medveten om att man är i en sits där man får utge sina uppgifter först då de med referenser inte vill få sina "röjda" i onödan. Vid dyrare köp så förstår jag att folk är mer selektiva med vilka de säljer till vilket såklart är helt rimligt. Försök göra lite business på forumet så löser det sig säkert inom en snar framtid.

Hej allihopa,

Jag har försökt handla några klockor genom detta forum men får i princip inga svar då jag inte har några referenser, fullt förståeligt egentligen men hur ska man bäst gå tillväga för att ge förtroende och trygghet hos en säljare? Jag har gett namn, nummer m.m. men är lite ny på att köpa på detta sätt. Tar tacksamt emot tips :)
Säkert en kombo av otur och att många blivit försiktigare. Brukar dock inte vara problem när man är transparent och trevlig, så fortsätt posta.. :)

Givetvis beror sånt här på vilken klocka du vill köpa. Säljer någon en seiko för 5k tror jag inte det är några problem, men om du som nollpostare skickar PM och vill köpa en daytona ser det klart mer suspekt ut.
Nja, jag själv har heller inga referenser då jag är rätt ny här. Har PM:at några medlemmar som sålde i +100K-klassen och har fått svar från alla. Dock har det aldrig blivit affär men det beror på annat. Tror det handlar om nåt så enkelt som "be-nice-attityd", vilket TS verkar ha så det kanske bara handlar om "dålig tajming"?

Tillbaka
Topp