• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur ska rotorn snurra egentligen?

Joakim.nils

Breitling
Hej Klocksnack!
Jag har inte lyckats hitta någon som ställt samma fråga tidigare på varken google eller KS.
Problemet är att jag upplever att rotorn på min Sinn 104 St sa inte snurrar som den ska.. jag skickade in klockan på service och fick tillbaka den idag men när jag nu inspekterar rotorn så är det precis som att det är något som hindrar rotorn att snurra ett helt varv.:bored:

Jag har nu tänkt till och kanske det är så att rotorn påverkas av att klockan redan är uppdragen till max och inte behöver mer eller ska den snurra mjukt och av minsta handrörelse oavsett? (Så jag upplevde att den snurrade när jag först köpte den, men man får ju för sig saker ibland..:banghead:)
 
Låter konstigt i min öron, vad jag vet och har lärt mig är att en automatisk klocka styr uppdrag och spärr för att ”överdra” fjädern genom att rotorn ”rappar” över vid fullt uppdrag. Mao snurrar rotorn likadant oavsett tomt eller fullt uppdrag.
Att det är något som hindrar rotorn låter lite mysko men är inte helt insatt i Sinn.

Vissa verk har ju att klockan dras upp åt båda håll av rotorn medans vissa har enbart ett håll.... vet inte hur det spelar in.

Låter mer begåvade på forumet reda ut exakt hur det kan tänkas ligga till.

/N
 
Senast ändrad:

Buffi

Panerai
Sinn 104 har väl ett SW220 urverk.
Rotorn ska snurra fritt på den, år båda hållen, oavsett hur pass mycket klockan är uppdragen.
 

Joakim.nils

Breitling
Känns lite konstigt att de inte upptäckt felet efter alla dessa tester dock :pompus:
24257435_10210627841395013_965251158_n.jpg
 

mouqvist

Rolex
Vänta nu, rotorn på en automatklocka snurrar fritt fram till dess att fjädern är uppdragen. Sen gör den inte det längre. Det såg jag på alla de automatklockor jag ägt som hade synligt urverk. Rotorn brukar falla och ”fastna” i ett viss läge, lite grann som om en magnet höll fast den. Behövs inte mycket för att få rotorn att röra på sig, men jag tror att det är det som du upplever.
Försök låta klockan dö av sig själv och lyssna igen på rotorn därefter, du kommer att höra skillnaden.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
IMG_20171130_212442.jpg
Min rotor snurrar fritt i den bemärkelse att om jag tittar på baksidan och snurrar klockan motsols eller medsols så kan jag alltid läsa 'Sinn' rättvist. Rotor får ungefär den här lutningen max innan den trillar vidare.

Min 104 har vid det här laget fått vila i 24h.

Hoppas det var till något hjälp :)

Edit: drog precis upp den med ca 25 drag (inte hela varv alltså) och det gjorde ingen märkbar skillnad på hur rotor beter sig
 

Joakim.nils

Breitling
IMG_20171130_212442.jpg
Min rotor snurrar fritt i den bemärkelse att om jag tittar på baksidan och snurrar klockan motsols eller medsols så kan jag alltid läsa 'Sinn' rättvist. Rotor får ungefär den här lutningen max innan den trillar vidare.

Hoppas det var till något hjälp :)
Om du skakar klockan, snurrar rotorn runt fritt eller stoppar den efter 1 varv?
 

marw

Panerai
2-Faktor
Rotorn ska inte snurra fritt, dvs flera varv eller i normalfallet i ens ett varv. Rotorn ska röra sig fram och tillbaka men nödvändigtvis inte hela varv. Använd klockan så den är fullt uppdragen och kolla om den håller spec på gångreserven. Hur rotorn snurrar är ganska ointressant så länge den drar upp klockan till gångreserv enligt spec.
 
Senast ändrad:

Buffi

Panerai
Sinn 104 har väl ett SW220 urverk.
Rotorn ska snurra fritt på den, år båda hållen, oavsett hur pass mycket klockan är uppdragen.

Verkar som jag hade fel här, och att de som säger att rotorn ej längre snurrar fritt har rätt. Hade ett SW200 (samma automatmekanik som SW220) urverk liggande hemma, så testade på det helt enkelt, och det slutar som sagt att snurra fritt när klockan är uppdragen.

Filmade:

Film:
0:00-0:20 - Ouppdragen klocka, börjar snurra den. Rotorn snurrar fritt.
0:20-0:30 - Rotorn har nu snurrat nog mycket för att klockan ska ticka igång
0:41-1:20 - Drar upp klockan manuellt
01:20-> - Rotorn snurrar ej längre fritt

TL;DR: Jag hade fel.
 

Joakim.nils

Breitling
Verkar som jag hade fel här, och att de som säger att rotorn ej längre snurrar fritt har rätt. Hade ett SW200 (samma automatmekanik som SW220) urverk liggande hemma, så testade på det helt enkelt, och det slutar som sagt att snurra fritt när klockan är uppdragen.

Filmade:

Film:
0:00-0:20 - Ouppdragen klocka, börjar snurra den. Rotorn snurrar fritt.
0:20-0:30 - Rotorn har nu snurrat nog mycket för att klockan ska ticka igång
0:41-1:20 - Drar upp klockan manuellt
01:20-> - Rotorn snurrar ej längre fritt

TL;DR: Jag hade fel.
Det är ju precis så min klocka beter sig!
Då har man lärt sig något nytt
 
Topp