• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur skickar ni era klockor vid försäljning?

rehnstrom87

Breitling
Ska skicka en klocka till en vän ca 50 mil bort. Vanligtvis brukar jag använda mig av posten och skicka försäkrat/rekommenderat när jag skickar saker. Då är dock bara innehållet försäkrat upp till 10000kr. Klockan jag ska skicka har ett högre värde. Hur har ni gjort som har skickat Era klockor i samband med försäljning?

//Hampus
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Förra gången jag försökte mig på värde hade ombudet ingen aning om vad det var och kunde inta hitta information om hur tjänsten användes :( Har skickat via vanligt paket istället, vilket ju inte är det bästa. Undviker helst affärer som inte görs F2F därav.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Värdefrakt görs via Posten Företagscenter, försäkrar upp till 50k
Företagspaket via vanligt ombud även den kan försäkras upp till 50k (tror jag)
Över 50k via tex DHL eller liknande, blir dock rätt mkt dyrare.

Bättre mötas f2f i de flesta fall
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor

marmot

Panerai
Posten; rekommenderat brev vid klockor med en värde som understiger ca 2-5k, över ca 5k värdefrakt som alltid kommer fram dagen efter.
 

Rivalen

Rolex
Tänk på att taket för värdet på klockan är 10k resp 50k. Skickar ni klockor som är värdefullare så gäller inte försäkringen alls. Ni får 0:- om klockan är värd över gränsen. Om du skickar en 60k klocka med Värde och den försvinner, så får du alltså inte 50 av de 60 och förlorar 10 utan du får 0:-.

Ovanstående känner jag mig säker på för det har jag fått i mail från Posten en gång i tiden och det tror jag går att utläsa/ana i regelverket om man läser noggrant.

Men hur man styrker värdet på klockan man skickat vid en ev förlust? Där har jag inte orkat peta Posten i magen tillräckligt hårt och länge för att få ett klart svar. Var inte säker på att det faktum att du sålt klockan för t ex 49k och kan bevisa det och att du fått in 49k på kontot kommer att accepteras av Posten likvärdigt en värdering. Jag säger inte att de inte kommer att böja sig, men när jag har frågat har jag uppfattat svaret som tvetydigt och öppet för tolkning. Skulle vara intressant om någon som haft en förlust med t ex Värde kunda berätta hur de upplevde skaderegleringen.

Edit: "Värde" är den benämning PostNord själva har på den pakettjänst som bl a försäkrar klockor med värde upptill 50k. Paketet tejpas med en särskild tejp med texten Värde på. Detta gör det lättare att se om det varit intrång i paketet innan man kvitterar. Sedan åker dessa paket i särskilda låsta burar på flaket om jag förstått rätt. Hur ofta eller snarare sällan PostNord slarvar bort Värde-paket vet jag inte.
 
Senast ändrad:

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Tänk på att taket för värdet på klockan är 10k resp 50k. Skickar ni klockor som är värdefullare så gäller inte försäkringen alls. Ni får 0:- om klockan är värd över gränsen. Om du skickar en 60k klocka med Värde och den försvinner, så får du alltså inte 50 av de 60 och förlorar 10 utan du får 0:-.

Ovanstående känner jag mig säker på för det har jag fått i mail från Posten en gång i tiden och det tror jag går att utläsa/ana i regelverket om man läser noggrant.

Men hur man styrker värdet på klockan man skickat vid en ev förlust? Där har jag inte orkat peta Posten i magen tillräckligt hårt och länge för att få ett klart svar. Var inte säker på att det faktum att du sålt klockan för t ex 49k och kan bevisa det och att du fått in 49k på kontot kommer att accepteras av Posten likvärdigt en värdering. Jag säger inte att de inte kommer att böja sig, men när jag har frågat har jag uppfattat svaret som tvetydigt och öppet för tolkning. Skulle vara kul om någon som haft en förlust med t ex Värde kunda berätta hur de upplevde skaderegleringen.

Edit: "Värde" är den benämning PostNord själva har på den pakettjänst som bl a försäkrar klockor. Paketet tejpas med en särskild tejp med texten Värde på. Detta gör det lättare att se om det varit intrång i paketet innan man kvitterar. Sedan åker dessa paket i särskilda låsta burar på flaket om jag förstått rätt. Hur ofta eller snarare sällan PostNord slarvar birt Värde-paket vet jag inte.
Det låter väldigt orimligt.
 

Rivalen

Rolex
Absolut låter det orimligt, men så är det. Eller om vi skall vara petiga, så var det i höstas tror det jag var som jag fick det bekräftat i mail från en av cheferna på PostNord efter att flera handläggare och en annan chef (ansvarig för Värde tjänsten!) inte ville svara på mina frågor. Det apropå peta på dem med en ängels tålamod för att få svar i skrift. Får se till hösten om jag orkar peta med värderingfrågan.

Om någon vill ha kopia på mailet jag fick, så PMa mig så skall jag leta.
 
Senast ändrad:

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor

rehnstrom87

Breitling
Var precis hos Posten och jag kan bekräfta att det är som rivalen säger. Min klocka som jag ska skicka har ett värde på över 50000kr och skulle den försvinna eller gå sönder får jag 0kr i ersättning då Klockan överstiger försäkringsbeloppet. Helt orimligt tycker jag med. Får försöka hitta något annat sätt att skicka. DHL eller Schenker kanske?
 

Rivalen

Rolex
Jag lägger upp svaret här. Vill någon ha namn och mailadress till handläggaren så PMa mig. Jag blankar bort hans namn här för att det känns mest rimligt. Vill någon se mitt första mail med frågor så säg till, men jag tycker detta mail är tydligt om vad som gäller resp vad som är otydligt. Det är också helt absurt att om du sålt för 45k så är det inte ett marknadsvärde! Men det finns en del som är absurt på PN.

När jag hade min site hos hemsida24 så hade jag en flik om PostNord där detta mail låg uppe. Nu har jag inte hunnit riktigt så långt ännu på egen domän, måste lära mig Word Press, men det kommer. Vad man skall se upp med hoppas jag att jag beskriver, men som sagt mer kommer efter hand. Kanske jag t o m orkar ifrågasätta det absurda avseende värderingen.

PostNords mailsvar.

Hej!

Beklagar att du fått olika besked från vår kundservice men förklaringen är nog att det är sällan som de stöter på frågor om tjänsten Värde. Som privatperson omfattas du inte av de villkor du fått av A men jag skickar dig de korrekta.


Din klocka är fullt försäkrad till det styrkta marknadsvärdet. För tydlighets skull så är inte marknadsvärdet detsamma som det en köpare är villig att betala. Du bör skaffa ett intyg från en oberoende part som kan styrka vad klockan är värd. Ex en Rolexhandlare eller en antikhandlare med kunskap om klockar.

Skulle din försändelse försvinna i vår hantering så är det du som avsändare som har rätt till ersättningen och det är också lämpligt att det är du som reklamerar då du ska visa upp intyg på marknadsvärdet.


Värde kan innehålla det du räknar upp nedan så en klocka går alldeles utmärkt att skicka. Har klockan en styrkt marknadsvärde på mer än 50 000 kr och du ändå skickar den med PostNord Värde, och den försvinner på vägen till mottagaren, så får du ingen ersättning alls.

/m
 
Senast ändrad:

Rivalen

Rolex
Vanilglass svar gällde väl postpaket med försäkring. skall inte blandas ihop med Värde. "Värde" är som tidigare skrivits och som namnet antyder en tjänst för särskilt värdefulla föremål bl a klockor. Skall inte blandas ihop med något annat. Ja, PostNord kallar det själva för just "Värde" - har aldrig hört något annat, varken mer eller mindre. Kanske någon sagt Värde-paket någon gång, men "Värde" är den korrekta benämningen.
 
Senast ändrad:

Rivalen

Rolex
Ja PostNord är enligt min bedömning orimliga. Är den värd mellan 10-50k så använd PostNord Värde. Fundera på hur du skall kunna styrka värdet vid en ev förlust. Jag vet inte vilka kontakter du har så jag kan inte bedöma hur starkt du står vad gäller ett värdeintyg. Du står starkt om du har ursprunglig box och certifikat, kvitto, servicekvitto, skriftlig korrespondens som beskriver affären och överenskommet pris, kan ta ut kontoutdrag från bank som visar beloppet insatt. Enligt min bedömning står du stark då. Kan du sedan få en Rolexhandlare att skriva ett intyg på mellan 10k-50k så är du hemma. Kan du inte det så kanske din hemförsäkring kan beskriva hur de skulle värdera klockan vid en förlust. Säger inte att det är så, men det kan vara en väg. Att PN skulle kräva att du värderar innan du skickar är ju orimligt, men...

Jag nämner försäkringsbolaget för att när min kompis datejust försvann (inte under transport) så sa Trygg Hansa att han skulle skicka in box och papper. Gjorde han och de ringde tillbaks och erbjöd 17k vilket jag bedömde rimligt. Så de vet ju värdet på vissa gamla klockor. Sedan kommer ju tanken att om PN slarvar bort klockan - kan man då anmäla till sitt försäkringsbolag och de betalar ut och regressar mot PN? Knappast. Men man kan rådfråga dem.

OK, detta är allt jag kan svara på din fråga - så tolkar jag det. Ja eller Nej finns inte. Om du hittar ett annat fraktbolag som försäkrar klockor så berätta gärna.

Edit: Har du bilder på klocka, boxar, cert så är det bra.
 
Senast ändrad:

rehnstrom87

Breitling
Klockan är relativt ny. Bara ett halvår gammal, har box, cert, kvitto och allt. Klockans värde är ca 60000kr. Undersöker på nätet möjligheten att skicka via DHL eller Schenker men hittar inget angående försäkring. Hon som stod på servicepointen såg ut som ett frågetecken när jag frågade också...
 

Rivalen

Rolex
Eftersom boxar och cert är en del av "bevismaterialet" att du äger/ägt denna dyrbara klocka så kanske det är en idé att skicka klockan för sig, om du hittar den försäkrade frakt du söker och när den kommit fram skickar du box o cert med t ex PN rekommenderat (10k max). Hittar du ingen försäkrad frakt så kanske du och köparen skall åka halva vägen var?
 
Topp